2009-11-05, 00:11
Medlem
makrillsstimmets avatar
Antar att svaret allaredan finns här i tråden.

Men folk får problem med att bland annat vatten kommer upp ur golv brunnar vid mycket regn.
Ett ställe där fukt och mögel trivs möjligtvis!
Citera
2009-11-05, 23:42
Medlem
cineramas avatar
Jag personligen tycker det är synd att det inte byggs lika många hus med källare nu. Ett hus känns inte riktigt utan källare tycker jag. (såvida det inte är en riktig gammal en med torpargrund)

Men självklart är alla olika och har olika preferenser.

Jag vill ha väldigt många rum för olika funktioner och mycket yta och med sveriges regulationer blir det lite svårt att bara bygga på höjden.. På en hel del ställen får man inte ens bygga 2 fulla våningar, utan ovanvåningen måste ha snedtak typ. Så får man mycket yta om man bygger neråt också!

Gillestugan slår jag ett slag för. Väldigt bra att kunna ha ett rum där barnen kan hålla på och härja runt utan att man oroar sig över att de smutsar ner lite. Sen när barnen är lite äldre kan de ha fester.. (det är oundvikligt!)

Relaxavdelning kan man ha. Pool, bubbelpool, bastu, you name it.

Hemmabio värd namnet i kolsvart rum!

Hobbyrum där man kan härja loss utan att behöva stoppa undan prylar efter sig.

Sen förstås det rent praktiska... garage, tvättstuga, teknikrum för huset (uppvärmning etc)

Sovrum. Om man har allrum och vardagsrum så behöver man ingen stor sovrum. Sovrum har man för att sova i.

Det känns som att bostaden krymper mer och mer... man ska inte längre ha hobby, barnen skall inte längre ha en lektålig allrum (då pratar jag verkligen lektålig), man ska inte längre ha ditten och datten.... Inte konstigt för källaren har försvunnit!
Citera
2011-11-17, 22:01
Medlem
rex144s avatar
det har jag oxå undrat eftersom mi Polen har de flesta en källare,
den enda anledningen verkar vara lathet + kostnaden...

svenska hus är sk legohus, man gjoter bara en platta sätter på isolering och sätter ihop väggarna,
sånt hus "byggs" på några veckor,

problemmet med såna hus är att mögel kan lätt få fäste, särskillt hus från 1960-70-80 talet,
hela huset ruttnar... bjälklagen,

en källare gör att man kan stoppa möglet, och fukten, + en naturlig värmeisolering,
blir det fuktigt då kan man gräva upp jorden runt om huset och isolera med tjära eller nåt annat modernt medel,

en källare ska dock ha en ordentlig trappa ! inte en smal
Citera
2011-11-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det har jag oxå undrat eftersom mi Polen har de flesta en källare,
den enda anledningen verkar vara lathet + kostnaden...

svenska hus är sk legohus, man gjoter bara en platta sätter på isolering och sätter ihop väggarna,
sånt hus "byggs" på några veckor,

problemmet med såna hus är att mögel kan lätt få fäste, särskillt hus från 1960-70-80 talet,
hela huset ruttnar... bjälklagen,

en källare gör att man kan stoppa möglet, och fukten, + en naturlig värmeisolering,
blir det fuktigt då kan man gräva upp jorden runt om huset och isolera med tjära eller nåt annat modernt medel,

en källare ska dock ha en ordentlig trappa ! inte en smal

Förstår inte hur du menar. Husen som byggdes på 60-, 70- och 80-talet har ju allt som oftast en källare, men det är nyare hus som saknar det. "Legohus" som du kallar dem. Och dessa byggdes väl inte på 60-, 70- och 80-talet?
Citera
2011-11-17, 22:27
Medlem
cineramas avatar
Jodå det byggdes en hel del hus på platta även tidigare..
Citera
2011-11-17, 23:24
Medlem
Poke53281s avatar
Folk er overdrevet redde for fukt i gamle hus kjeldere, redslen er totalt overdrevet!

Jeg kjøpte et gammelt villahus fra slutten av 50 tallet, og jeg visste godt det fantes fukt i kald-kjelleren, men det skremte meg ikke bort, fordi jeg så ikke snurten av myggel "inte møgel alls". God gjennomtrekk av luft (sjalvdrag?), er tingen!

Det er ALTID mye fukt i sånne gamle kjellere.

1) Man skal IKKE male med maling som ikke kan ånde (anda).
2) Panna holder kjelleren varm nok om vinteren til at det går fint å ha en kald-kjeller, dessuten er det kjempekul å ha en STOR ØL-kjeller som fikser perfekt temperatur på alt, ikke et kjøleskap i verden slår dette
3) Masse plass til Pellets & andre ting, panna, tvattstuga etc.. (TWAT Stuga...lawl @ Svensk språk...)
4) Man skal IKKE stille pappesker (lådor) opp langs veggene, DA Dannes nemlig myggel!
5) "Sjalvdrag" SKAL fungere - for å få fukten bort.
6) Fukt er 0-problem om vinteren, og det består jo halve året av!
7) Herlig med mye plass til "tradgårdsgrejer", gressklipper, trimmer, blåser, høytrykkspylning etc.

Ja, kjelderen BLIR fuktig, men kjelderen har den store fordel at den holder fukten VEKK fra selve huset! Og derved avstand fra marken.

Så være uten kjeller? Nei takk! Jeg elsker min gamle kjeller!
Citera
2011-11-18, 00:17
Medlem
Extra arbete att gräva.+ att blåtong används mer i källare vilket ogillas?
Citera
2011-11-18, 09:47
Medlem
Kalla kriget är slut.
Citera
2011-11-18, 13:17
Medlem
cineramas avatar
VAD har källaren med kalla kriget att göra?!
Citera
2011-11-18, 14:47
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
VAD har källaren med kalla kriget att göra?!
Skyddsrum vid atomkrig.
Citera
2011-11-18, 15:17
Medlem
cineramas avatar
Inte visste jag att det funnits hot för atomkrig för 100 år sedan för vårt hus från förra sekelskifte har nämligen källare.
Citera
2011-11-19, 18:56
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john1983
Extra arbete att gräva.+ att blåtong används mer i källare vilket ogillas?
Blåbetong slutades inte det att tillverkas på 70-talet?Sedan har jag aldrig stött på ett hus med blåbetong i en källare,dels drar det fukt lättare plus att det har sämre bärningskraft än btg sten el leca.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in