2009-02-03, 02:42
Medlem
Eftersöker tips om hur man ordnar soc-bidrag, särskilt hur man går tillväga som arbetslös student på sommaren. Läser heltid på universitetet och har börjat leka med tanken på att skaffa soc under sommaren. Hur går man tillväga, kan man kontakta soc redan i april-maj och säga att man söker sommarjobb men inte hittar något och att man oroar sig för hur man ska försörja sig under sommaren? Studierna slutar i början av juni så om allt går smidigt skulle man väl kunna få bidrag för halva juni, hela juli och drygt halva augusti eller något i den stilen. Någon som vet mer om detta eller rentav har provat själv?
Citera
2009-02-03, 02:56
Bannlyst
ring och boka tid med handläggare, fråga när du får tid och vad hon vill du ska ta med dig.
gå till ams tidigare samma dag du ska till soc och skriv in dig.
ha med kontoutdrag, hyreskontrakt och hyresavi. ect (skriv upp vad hon säger när du bokar tid)

säg avslutat dina studier och nu vill jobba.
säg att du slutade jobba för att du börjar må jätte dåligt av att ha människor omkring dig att du känner att du nästan ska få panikattacker av att ha folk omkring dig så mycket...

sen säger du samma till dom på ams, då kan dom inte förvänta sig att du kan ta vilket jobb som helst eftersom du mår så dåligt av sociala sammanhang....

om dom säger att du kanske borde kontakta psykiatrin säger du att du vill jobba och att du tror att det kommer bli bättre så snart....

du får gå till soc en gång i månaden å lämna in anskökan, infinna dig på ams lite då och då...

se till att itne ha en bil i ditt namn eller nåra tillgångar som sparkonto eller dylikt för då får du inga pengar.

lycka till
Citera
2009-02-03, 02:59
Bannlyst
ps.

ta reda på handläggningstiden, och matcha besöket med din skol semester!
Citera
2009-02-03, 03:01
Medlem
Tråknicks avatar
Har provat, tyvärr, en sommar för längesen. Gick jättebra men nu är jag rädd att man får slita för det, iaf vara någonstans på dagarna. Kan inte säga att det gick jättebra heller, fick verkligen be dom om pengar till mat tillslut, men det var för att de hade många i min situation och lite folk. Nåväl...

1. Ta ut eventuella pengar du har på bankkonton (jupp alla konton) ta fram ett kontoutdrag som visar när du tog ut din sista csnhundring. Det skall dessutom ha gått normal tid efter du fått dom så det är inte bara att tömma efter sista utbetalningen och hoppas på det bästa.

2. Ta fram alla uppgifter på räkningar osv eventuellt också hyreskontrakt. Kopiera och ha redo.

Beror mycket på orten du bor hur du blir behandlad med, är det en skithåla kanske de har all tid i världen att dadda dig hela sommarn. Det är ju inte helt fel att snacka med dom nu, men jag undrar om det hjälper dig så mycket.

Ha det sen gött och chilla på en hundring om dan, det går skitbra, jag har provat!
Citera
2009-02-03, 03:03
Medlem
man måste varit inskriven minst 3 månader på ams för att få soc bidrag sa dom till mig,,, fullt på komvux så tvingas söka soc. känns sådär roligt utan cash i 3 månader
Citera
2009-02-03, 03:04
Medlem
Tråknicks avatar
Shit, blev tvåa märkte jag. Lite annat: uppge inte att du har något av värde (såklart) , ta med papprena från arbetsförmedlingen. Förbered dig på att komma på samtal där de frågar hur mycket droger du tar, hände mig fast jag inte varit nära rökat.
Citera
2009-02-03, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitspel
man måste varit inskriven minst 3 månader på ams för att få soc bidrag sa dom till mig,,, fullt på komvux så tvingas söka soc. känns sådär roligt utan cash i 3 månader
det stämmer inte!
Citera
2009-02-03, 03:14
Medlem
Tack för utförliga svar! Har tidigare haft soc för länge sen men det var bara en månad men jag vet iaf hur proceduren i vanliga fall går till med kontoutdrag, tillgångar och hyreskontrak m.m. Så den biten är jag på det klara med. Frågan är hur de ställer sig till att jag går på universitetet i vanliga fall. Men jag menar, har man varken jobb eller pengar under en hel sommar måste det ju ändå gå på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
säg avslutat dina studier och nu vill jobba
Så jag måste uppge att jag inte tänker fortsätta studera till hösten och eller hur då? Det kontrollerar väl soc antar jag? Annars har jag fått uppfattningen att man lättare får soc om de vet att det bara är tillfälligt, en 2-3 månader.

När skriver jag in mig på AMS tycker ni, redan nu eller i april-maj, och vad säger man lämpligast för att de ska tro att man är folkskygg?

Åter igen tack för bra svar!
Citera
2009-02-03, 03:25
Bannlyst
hur ska dom kontrollera det?
hade det vart ett jobb hade det varit en annan sak...
dom har ingen rätt att gå in i nån jävla skolregister och tiita om du ska pluuga till hösten eller inte...

jag tycker du skriver in dig på ams samma dag som du du ska upp till soc så länge du är arbetssökande frånd en dagen du söker bidrag är det lugnt!

egentligen ska det inte spela nån roll om du ska plugga i fortsättningen eller inte...
men dom är såna idioter dom kan få för sig att säga att du får ta en sommar kurs eller vad som helst för skit av ge dig avslag för det.

säg att du får svettningar, hjärtklappning och svårt att andas och stark ångest när det är mycket folk omkring dig...
panikattacker är väldigt vanligt... borde inte va nån svårighet att fejka det...

vill dom du ska typ gå på jobbsökarkurs eller nåt 3 dat i vecken (som dom kan göra) fråga hur mycket folk det är där och så och säg att du inte kommer klara det du behöver ett jobb där du kan få va ifred/med ett fåtal människor.. och att du kan få jobb men att du inte klarar av vilket jobb som helst.. och försök kom på jobb du faktiskt kan tänka dig om du snu skulle få de och även dom då där du inte behöver utsättas för ångest framkallande situationer...

om dom frågar varför du har ångest bland folk säg att det började efter en konsert där du höll på bli ihjälklämd och hamna på sjukhus
då tycker dom synd om dig....
Citera
2009-02-03, 07:05
Medlem
Per asperas avatar
Varför inte bara säga att du är en lat parasit som vill blåsa systemet och leva på andra.

Soc. kanske uppskattar någon som är ärlig för en gångs skull och ger dig pengar bara därför.

Prova det först !
Citera
2009-02-03, 08:15
Medlem
Offlines avatar
Skaffa ett jobb och sluta snylta på mina skattepengar!
Citera
2009-02-03, 09:13
Medlem
blotarns avatar
Jag studerar inte. Jag är arbetslös. Jag kan inte bo hemma hos mina föräldrar.
Soc betalar mig den vanliga summan, plus alla räkningar samt sjukhusbesök, tandläkare odyl.
Jag gick in helt enkelt och sade att: Jag har blivit arbetslös och därav inte har någon inkomst, min morsa är galen och farsan är alkis så jag kan inte bo där under tiden.

De bad mig leta efter en lägenhet, lade in 3200 på mitt konto efter ett par dagar och sen skulle jag kontakta soc just innan jag ska skriva under ett lägenhetskontrakt. Nu betalar de gärna och jag glider för tillfället och letar arbete lite halvslött (långt ifrån den mängd arbeten de kräver att man ska leta i alla fall).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in