2009-02-03, 09:20
Medlem
techno_the_kings avatar
Vad får man max dra in varje månad för att gå på soc?
har det lilla problemet att räkningarna överstiger min nukommande inkomst på 5000/månad
om jag åtminstonde skulle kunna få till hyran så skulle jag klara mig någorlunda
& hyram går på 2300kr varje månad så någon större summa handlar det ju inte om..
Citera
2009-02-03, 09:31
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
har det lilla problemet att räkningarna överstiger min nukommande inkomst på 5000/månad
om jag åtminstonde skulle kunna få till hyran så skulle jag klara mig någorlunda
& hyram går på 2300kr varje månad så någon större summa handlar det ju inte om..

De har vissa normer de går efter gällande pengar.
Låt oss säga att du har socialbidrag och vinner 10,000:-
Bidraget är på 3200kr + att de betalar alla räkningar.
Då drar de av alla dina vinstpengar så att du har 3200:- kvar, dvs. lika mycket som ett vanlig socbidrag. Det var åteminstone så jag fick det förklarat.

Om du ansöker om ekonomiskt bistånd för att du inte har råd att försörja dig så borde du bli berättigad en viss summa åteminstone. Säg bara som det är och förklara situationen noga för handläggaren så ska du nog få pengar.
Citera
2009-02-03, 09:43
Medlem
Lodenrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpe
Eftersöker tips om hur man ordnar soc-bidrag, särskilt hur man går tillväga som arbetslös student på sommaren. Läser heltid på universitetet och har börjat leka med tanken på att skaffa soc under sommaren. Hur går man tillväga, kan man kontakta soc redan i april-maj och säga att man söker sommarjobb men inte hittar något och att man oroar sig för hur man ska försörja sig under sommaren? Studierna slutar i början av juni så om allt går smidigt skulle man väl kunna få bidrag för halva juni, hela juli och drygt halva augusti eller något i den stilen. Någon som vet mer om detta eller rentav har provat själv?

Eftersom Du är universitetsstuderande så borde Du med lite ansträngning kunna få ett sommarjobb istället för att snylta på samhället, om Du skötte det jobbet så skulle det ge Dig referenser när det blev dags att söka ett riktigt arbete efter studierna.
Det ger ett mycket bättre intryck att ha sommarjobbat istället för att ha levt på socialbidrag.
Citera
2009-02-03, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
enda räkningarna dom tar hänsyn till är hyra el och hemförsökring typ!
Citera
2009-02-03, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jag studerar inte. Jag är arbetslös. Jag kan inte bo hemma hos mina föräldrar.
Soc betalar mig den vanliga summan, plus alla räkningar samt sjukhusbesök, tandläkare odyl.
Jag gick in helt enkelt och sade att: Jag har blivit arbetslös och därav inte har någon inkomst, min morsa är galen och farsan är alkis så jag kan inte bo där under tiden.

De bad mig leta efter en lägenhet, lade in 3200 på mitt konto efter ett par dagar och sen skulle jag kontakta soc just innan jag ska skriva under ett lägenhetskontrakt. Nu betalar de gärna och jag glider för tillfället och letar arbete lite halvslött (långt ifrån den mängd arbeten de kräver att man ska leta i alla fall).
dom betalar inte alla dina räkningar dom kanske hjälper dig med insättningen men räkningen dras av från din norm!
Citera
2009-02-03, 10:15
Medlem
kaxen82s avatar
Såhär fungerar soc-bidraget (jag citerar mig själv från en annan tråd):

Citat:
Soc räknar ut att ni (du och din sambo) ska klara er på x antal kronor i månaden, vi säger 11.000 sammanlagt (existensminimum). Då är mat, hyra, telefon, TV, avbetalningar etc. inräknade.

Sen kollar de er inkomst.

Vi säger att du har en inkomst på 9.000 i månaden och din sambo på 5.000. Då hamnar ni på 14.000, vilket är mer än existensminimum, och då får ni inga pengar från soc. Om din inkomst däremot är 9.000 och hans är på 0 kronor, får ni upp till existens, det vill säga 2.000 kronor.

De räknar alltså först ut vad ni ska kunna klara er så, och sen hjälper de er med de pengarna som fattas för att ni ska komma upp i den summan. Om er sammanlagda inkomst är högre än existens, kommer ni inte att få en krona.

Hoppas det hjälper dig något!

Men observera att summorna jag nämnde är hypotetiska!

En sak till, om ni skulle - och jag använder samma summor som ovan - tjäna sammanlagt 14.000 en månad, kan ni inte bara göra av med rubbet för att nästa månad söka bidrag, för soc går tre månader tillbaka i tiden och kollar inkomsterna. Och då hävdar de att ni tjänade 3.000 över existens förra månaden, som ni skulle ha använt denna månaden istället, och då får ni i så fall 3.000 kronor mindre i bidrag nästa månad. Ha gärna det i bakhuvudet om ni skulle behöva söka soc igen.
Citera
2009-02-03, 12:18
Medlem
Tack igen för mycket bra svar, börjar känna mig riktigt optimistisk gällande detta projekt. Det ska nog gå med lite genomtänkt planering!

Citat:
Ursprungligen postat av Lodenrock
Eftersom Du är universitetsstuderande så borde Du med lite ansträngning kunna få ett sommarjobb istället för att snylta på samhället, om Du skötte det jobbet så skulle det ge Dig referenser när det blev dags att söka ett riktigt arbete efter studierna.

Kalla mig gärna parasit och snyltare men jag kommer jobba häcken av mig resten av livet och förmodligen skatta långt mer än genomsnittet, i det långa loppet. Referenser hit och dit..Kommer fortsättningsvis åka till Finland och sommarjobba där som underläkare, men det blir först efter termin 8. Där är lönerna dessutom drägliga, vägrar slava inom hemtjänsen som undersköterska eller dyl. Som nyutexaminerad läkare behöver man dessutom inte några särskilda referenser
Citera
2009-02-03, 12:20
Bannlyst
Citat:
Eftersöker tips om hur man ordnar soc-bidrag, särskilt hur man går tillväga som arbetslös student på sommaren. Läser heltid på universitetet och har börjat leka med tanken på att skaffa soc under sommaren. Hur går man tillväga, kan man kontakta soc redan i april-maj och säga att man söker sommarjobb men inte hittar något och att man oroar sig för hur man ska försörja sig under sommaren? Studierna slutar i början av juni så om allt går smidigt skulle man väl kunna få bidrag för halva juni, hela juli och drygt halva augusti eller något i den stilen. Någon som vet mer om detta eller rentav har provat själv?

Vad är det för fel att ta ett kneg över sommaren som vi andra studenter gör.?Hårt kroppsarbete gör gott på sådana som dig. Hoppas du inte får en krona i soc bidrag.

Så det var min åsikt. Har du någon form av likvida medel eller pengar på banken så kan du inte få soc- bidrag( vad jag vet kollar dom upp sånt). Du har möjlighet att få a-kassa om du fyllt 20, har du dock inte jobbat tidigare så får du vad jag vet bara ut 270kr(??) per dag så då kommer du att behöva pengar från soc iaf för att klara hyra och sånt om du nu inte bor hemma.
Citera
2009-02-03, 14:29
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
hur ska dom kontrollera det?
hade det vart ett jobb hade det varit en annan sak...
dom har ingen rätt att gå in i nån jävla skolregister och tiita om du ska pluuga till hösten eller inte...

De har rätt att inhämta uppgifter från andra myndigheter som CSN osv. När det gäller uppgifter om kursregistrering så är det ju inte sekretessbelagda uppgifter så där kan de lätt hämta information.
Citera
2009-02-03, 14:59
Medlem
Citat:
Tack igen för mycket bra svar, börjar känna mig riktigt optimistisk gällande detta projekt. Det ska nog gå med lite genomtänkt planering!

Kalla mig gärna parasit och snyltare men jag kommer jobba häcken av mig resten av livet och förmodligen skatta långt mer än genomsnittet, i det långa loppet. Referenser hit och dit..Kommer fortsättningsvis åka till Finland och sommarjobba där som underläkare, men det blir först efter termin 8. Där är lönerna dessutom drägliga, vägrar slava inom hemtjänsen som undersköterska eller dyl. Som nyutexaminerad läkare behöver man dessutom inte några särskilda referenser

vet du vad? Soc har fått ändrade regler, så studenter är inte alls säkert att du får pengar, du kan få som du blir återbetalningskyldig för.- Man ska kunna visa upp att man försökt söka jobb, man ska skriva in sig på AF över sommaren osv.
Citera
2009-02-03, 15:16
Medlem
Du är inte berättigad socialbidrag som student. Skaffa sommarjobb eller sluta plugga
Citera
2009-02-03, 15:26
Bannlyst
jag fattar inte hur folk orkar försöka lura till sig pengar, bara för 3000 kr.. fixar du inte ett sommarjobb där du drar in dessa pengar så är du ju rätt kass. samla tomburkar bör ge mer pengar..Sluta utnytja systemet, du tar knappast pengar från de rika utan de som verkligen behöver dessa pengar, du är ej en av de..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in