2009-09-19, 11:54
Bannlyst
Någon som kan rekommendera en liknande bok som "Gone baby, gone" av Denis Lehane?
Citera
2009-09-19, 15:07
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Någon som kan rekommendera en liknande bok som "Gone baby, gone" av Denis Lehane?
Vad handlar den om?
Citera
2009-09-19, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Vad handlar den om?

Den handlar om kidnappning av en karaktär i boken och författaren målar upp Boston som ett riktigt kriminellt varuhus. (vilket Boston ioförsej är).
Jag söker dessa typer av böcker där verkligheten speglas på ett abstrakt sätt och gärna om kriminaliteten i USA.
Citera
2009-09-19, 17:09
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Den handlar om kidnappning av en karaktär i boken och författaren målar upp Boston som ett riktigt kriminellt varuhus. (vilket Boston ioförsej är).
Jag söker dessa typer av böcker där verkligheten speglas på ett abstrakt sätt och gärna om kriminaliteten i USA.
Möjligtvis att Shantaram vore någonting? Handlar dock inte om kidnappare i Boston, utan maffian i Bombay. Är väldigt bra skriven (med undantag för kärleksscenerna och de stundvis ganska sunkiga metaforerna). Det känns nästan som om man är där.
Citera
2009-09-29, 13:00
Medlem
Ap-ungens avatar
Resa och äventyr!?

Gör en egen tråd då jag tycker de lätt blir luddigt i "rekomendera mig en bok...."-tråden.

Jag vill alltså ha konkreta tips från Er bokentusiaster på böcker som handlar om detta, nyckelorden är:

Resa
Europa
Äventyr
Motorcykel/Bil/Tåg
Kvinnor
God Mat
Natur(Hav och bad)
Fest
Alkohol/Gott Vin/ÖL
Livsnjuteri

Tänk Er lite "Dagbok från en motorcykel" om ni sett/läst den filmen/boken.
Tack så hemskt mycket!
Citera
2009-09-29, 13:10
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Gör en egen tråd då jag tycker de lätt blir luddigt i "rekomendera mig en bok...."-tråden.

Jag vill alltså ha konkreta tips från Er bokentusiaster på böcker som handlar om detta, nyckelorden är:

Resa
Europa
Äventyr
Motorcykel/Bil/Tåg
Kvinnor
God Mat
Natur(Hav och bad)
Fest
Alkohol/Gott Vin/ÖL
Livsnjuteri

Tack så hemskt mycket!

Charles Bukowskis böcker har mycket av det du beskriver. Speciellt kvinnor och livsnjuteri.
Citera
2009-09-29, 13:11
Medlem
Ap-ungens avatar
Tack!

Fyll gärna på med mer!
Citera
2009-09-29, 13:42
Medlem
Rakiis avatar
Riddarna kring Dannys bord - John Steinbeck
På drift - Jack Kerouac
Citera
2009-09-29, 14:26
Medlem
Drakula09s avatar
Jag gillar Dan Brown, finns det någon författare vars böcker påminner om hans? OBS! Dom ska vara skrivna på engelska
Citera
2009-09-29, 16:11
Medlem
Dr.Glass avatar
David Gibbins Atlantis Skulle du nog gilla. Jag avskydde den, men antagligen bara för att det är en kopia av valfritt verk signerat Dan Brown.
Citera
2009-09-29, 16:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen

Resa
Europa
Äventyr
Motorcykel/Bil/Tåg
Kvinnor
God Mat
Natur(Hav och bad)
Fest
Alkohol/Gott Vin/ÖL
Livsnjuteri

Tack så hemskt mycket!
James Bond-böckerna av Ian Fleming, förstås! De passar dina kriterier som handen i handsken!
Citera
2009-09-29, 17:33
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
James Bond-böckerna av Ian Fleming, förstås! De passar dina kriterier som handen i handsken!

Nu när du nämner James Bond så tror jag även att Clive Cusslers böcker om Dirk Pitt skulle passa Ap-ungen bra. Är inte jätteförtjust i dem själv, men det finns lite 'cheesy' tjusning i dem ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in