2009-04-02, 17:09
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redknapp
Har funnit stort nöje i att läsa allt den Amerikanske författaren Tom Wolfe producerat i bokform genom åren. Finns det nån har en snarlik prosa som denne enligt mig store stilist?

Hans dokumentära verk (Electric Kool-Aid acid test och dyl) påminner en del om Hunter S. Thompson.
Citera
2009-04-03, 13:06
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qeuvken
Scheisse!! detta låter verkligen som ngt för mig! vet ngn om den finns på svenska? letat på cdon och googlat lite.. verkar som den finns översatt.. men fattat det som det är flera böcker om skivvärlden.. nån som vet var den finns att köpa/låna?

fan läser över allt.. får inget grepp om det...förklara gärna lite mer ingående.. verkar grymt intressant

"I vilken ordning ska man läsa Skivvärldsböckerna?
Ah, en svår fråga. Det finns ett antal huvudspår att följa, på några ställen krockar de. Det första är Rensvindspåret: Magins Färg , Det fantastiska ljuset , Svartkonster (novellen Troll Bridge), Faust Eric , Spännande tider, The Last Continent (här kommer de tre Science of Discworld böckerna in också, alltså The Science of Discworld, The Science of Discworld II: The Globe och The Science of Discworld III: Darwin's Watch ), The Last Hero
Häxböckerna som kommer i ordningen: Trollkarlens Stav , Häxkonster , Häxor i faggorna , Herrskap och häxor , Masker (och så novellen The Sea and Little Fishes), Carpe Jugulum (Sen finns det en fortsättning in i Tiffany Aching böckerna.)
Pyramider och Små Gudar utgör en förklaring över Skivans tidiga civilisationer (desutom en novell, Death and What Comes Next, samt koplingar från Små Gudar till Capre Jugulum och Thief of Time)
Döden (med familj) har ett eget spår som börjar i Mort och fortsätter med: Döden ligger lågt, Levande Musik, Svinvinternatt, Thief of Time (som kan kopplas sammans med både Small Gods och Night Watch)
Stadsvaktenstråden började med I Lagens namn (efter den kommer novellen Theatre of Cruelty), En man på sin vakt , På Lerfötter , Jingo , The Fifth Elephant (en svag tråd till The Truth från både The Fifth Elephant och Night Watch), Night Watch (förutom tråden till The Truth kan vi nysta oss till Thief of Time), Thud! och så Where's My Cow? .
Industrins utveckling på skivan gestaltas i Moving Pictures, The Truth (med trådar till The Fifth Elephant och Night Watch), Monstrous Regiment och Going Postal.
Sen så finns Skivvärldsböckerna för unga vuxna, börjar med Den Makalöse Maurice och hans Kultiverade Gnagare och har tillsats Tiffany Aching böckerna (som också har koplingar till häxböckerna, fräst till Capre Jugulum, 'Ay, Crivens') : The Wee Free Men , A Hat Full of Sky och Wintersmith
"

Ett första tips är att läsa dem på engelska. Eftersom det bygger så mycket på ordvitsar och liknande så förlorar du mängder av information i översättningen. Engelskan är inte särskilt komplicerad såtillvida att det är komplicerad vokabulär eller svåra ord. Även om du känner dig osäker så skulle jag definitivt råda dig att åtminstone försöka på engelska. På svenska blir det mer av lite allmän komisk fantasy, och du missar mängder av nyanser.

På svenska finns de flesta att låna på bibliotek, och varför inte köra med ett lånat svenskt ex parallellt med ditt inköpta på engelska. Alternativt så läser du den på svenska först och sedan på engelska för att få ytterligare dimension.

Nästa tips är att helt enkelt läsa dem i kronologisk ordning (publiceringsordning). De guider till läsordning som finns bygger på att det finns ett gäng olika "serier" av böcker som huvudsaklingen handlar om samma karaktärer, och det kan bli lite trist att läsa dessa i fel ordning. Dock finns detingen nackdel att helt enkelt läsa i publiceringsordning, då komemr per automatik allting i rätt ordning i serierna också.

Annars är det ju som minimaggit säger att de två första (ffa) är ren fantasy-parodi (ffa på Fritz Leiber).
Citera
2009-04-03, 15:18
Medlem
Var hittar man: Homosexualitet är synd

Hej! jag har en kompis som är homosexuell och fyller år snart.

Jag skulle vilja köpa boken "homosexualitet är synd" av Maria hallman åt henne som födelsedagspresent (hon kommer förstå ironin och tycka det är kul. Ingen homofobi här). är det någon som vet var man kan få tag på den. Har sökt igenom en massa bokhandlar och köp/sälj sidor, men den verkar vara utrotad från planetens yta. Det enda som finns kvar är den underbart efterblivna reklamfilmen som ni säkert har sett.

Hjälp någon?
Citera
2009-04-03, 15:27
Medlem
FISKISCHs avatar
lite OT, var kan jag hitta reklamfilmen?
Citera
2009-04-03, 15:43
Medlem
http://lmgtfy.com/?q=Homosexualitet+%C3%A4r+synd

Älskar hennes jävla hysteriska fån-leende!
Citera
2009-04-03, 15:57
Moderator
impieteers avatar
Den verkar ha sålts via Fria Kristna Missionshjälpen tidigare, men syns inte till där nu.
http://webfixaren.com/eksten/netscape.asp?lank=8
Du kan ju skicka ett mail och fråga om de har en kvar.

Parets hemsida verkar vara nere, men de har telefonnummer om man söker.
http://www.lokaldelen.se/foretag/-/H...ity=Myresj%F6&
Citat:
Hallmansgårdens Förlag HB
Vetlandavägen 10
570 13 MYRESJÖ
Telefon:
0383-914 41
Mobil:
070-223 87 38
Ring och fråga hur man får tag på boken.
Citera
2009-04-03, 19:23
Medlem
!Durden!s avatar
en bok som är lik
konsten att läsa tankar
mvh
Citera
2009-04-03, 23:12
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
lite OT, var kan jag hitta reklamfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=3Y9BcgFxcRQ
Citera
2009-04-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Den verkar ha sålts via Fria Kristna Missionshjälpen tidigare, men syns inte till där nu.
http://webfixaren.com/eksten/netscape.asp?lank=8
Du kan ju skicka ett mail och fråga om de har en kvar.

Parets hemsida verkar vara nere, men de har telefonnummer om man söker.
http://www.lokaldelen.se/foretag/-/H...ity=Myresj%F6&

Ring och fråga hur man får tag på boken.

Haha! Jag ringde och frågade, och vem svarade om inte Maria Hallman själv! Jag beställde en bok direkt från henne. Hon var lite läskig... sa att hon älskade mig innan hon la på.
Citera
2009-04-04, 15:56
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attan
Haha! Jag ringde och frågade, och vem svarade om inte Maria Hallman själv! Jag beställde en bok direkt från henne. Hon var lite läskig... sa att hon älskade mig innan hon la på.

Boken kanske inte var den försäljningssuccé som reklamfilmen ville påstå Men du inser väl att du nu stödjer den här otäcka människan ekonomiskt och har gjort henne glad på köpet?
Citera
2009-04-07, 11:41
Medlem
Acedogs avatar
Jag läser bokserien, A song of ice and fire, av författaren George R.R. Martin, och tycker att det är i stort sett den enda läsvärda fantasy jag har hittat.

Jag söker nu fler bokserier av samma sort, d.v.s. fantasy utan monster, alver, dvärgar, magi , drakar och så vidare. (visst det finns liiiiiiiite drak-tjafs även i Martins böcker, men när det handlar om 12 sidor av 1200 så är det OK).

Igår köpte jag en bok som heter The blade itself, och som är skriven av Joe Abercrombie, och den verkar lovande, men nu vill jag ha fler tips. Jag spenderade över en timme i butiken igår innan jag hittade den här boken. Nästa gång vill jag slippa leta så länge.

Tacksam för svar!

/Ässjyck
Citera
2009-04-08, 19:00
Medlem
Rekomendera mig en bob som är lik Californication.

Kan någon rekomendera mig en bok som liknar tv serien Californication å Hank Moody? Läste just Faktotum av Charles Bukowski och den var helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in