2009-02-02, 20:50
Medlem
Amex88s avatar
Jag har ett problem med min nya laptop, det är en högprestanda laptop och har Windows Vista sp1.

Den är Ca 2 månader gammal och det är ungefär 200GB ledigt på hårddisken. Jag har laddat ner en del spel från bland annat tpb osv. Som jag spelar med hjälp av Deamon Tools och crack ( Kan vara problemet?)

Men nu senast idag, har den börjat hänga sig när man använder den. Det händer när man spelar, kollar på film eller bara använder den till surfing.

Och det som händer är att allt bara stannar, och när man försöker avsluta det säger den bara att programmet inte svarar. Varken Ctrl+Alt+Delete, Alt+f4 eller försöka shifta+tabba bort det funkar. Det ända som funkar är att starta om datorn, detta kan hända mellan en interval på 10-60 minuter.

Jag antar dock att det är ett virus av något slag och jag är full proteced av det nyaste Norton Anti-virus.

Någon som vet vad felet kan vara?

/mvh A
Citera
2009-02-02, 20:53
Medlem
Andreasvbs avatar
Kan vara Vista som indexerar filerna för sökfunktionen.

Kan också vara Norton som scannar filerna.

Kolla i Task Manager vad som tar mycket när den börjar hänga sig.
Citera
2009-02-02, 21:21
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kan vara Vista som indexerar filerna för sökfunktionen.

Kan också vara Norton som scannar filerna.

Kolla i Task Manager vad som tar mycket när den börjar hänga sig.
JAg kollade precis i aktivitetshanteraren och det var inget program som tog jätte mycket minne. Kollade även min CPU-användning och den ligger på mellan 20-50% när jag surfar, msnar och skypar.

Kan det vara något virus?
Citera
2009-02-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
JAg kollade precis i aktivitetshanteraren och det var inget program som tog jätte mycket minne. Kollade även min CPU-användning och den ligger på mellan 20-50% när jag surfar, msnar och skypar.

Kan det vara något virus?

Ja. Norton Antivirus är ett virus i sig som suger upp prestanda från datorn. Testa med med att köra hijackthis och kör resultatet mot deras databas. Alltid ett bra sätt att hitta tveksamma processer som kan bloata din dator.

Du kan även se vad det är som tar 20-50% processorkraft i task managern.
Citera
2009-02-02, 23:29
Medlem
Amex88s avatar
Jag har testat köra hijackthis, vad skulle jag göra med resultatet?

Jag har testat köra datorn frånkopplad från internet men samma fel uppstod efter ca 20 minuter.

Börjar bli sjukt irriterad ( mitt tålamod räcker inte långt när det gäller datorer).

Verkar inte ha hög CPU användning, någon som har fler förslag på vad man kan göra eller vad felet kan vara?
Citera
2009-02-02, 23:37
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsoderberg
Ja. Norton Antivirus är ett virus i sig som suger upp prestanda från datorn. Testa med med att köra hijackthis och kör resultatet mot deras databas. Alltid ett bra sätt att hitta tveksamma processer som kan bloata din dator.

Du kan även se vad det är som tar 20-50% processorkraft i task managern.

Åja, du verkar vara en stund efter din tid. Norton är numera ganska snällt mot datorn. Jag upplever inga nämnvärda prestandaförluster på min laptop med Celeron-processor. Möjligen kan det gå lite långsammare vid uppdateringar o dyl.
Citera
2009-02-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Åja, du verkar vara en stund efter din tid. Norton är numera ganska snällt mot datorn. Jag upplever inga nämnvärda prestandaförluster på min laptop med Celeron-processor. Möjligen kan det gå lite långsammare vid uppdateringar o dyl.

Grejen är den att jag är så förstörd över att haft Norton på min dator och se hur det förstör alla andras datorer så jag har skjutit ifrån mig det så gått det går. Finns så himla många andra program där ute som är så mycket bättre.
Citera
2009-02-03, 01:37
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsoderberg
Grejen är den att jag är så förstörd över att haft Norton på min dator och se hur det förstör alla andras datorer så jag har skjutit ifrån mig det så gått det går. Finns så himla många andra program där ute som är så mycket bättre.
Sluta whina om norton! Jag vill ha min måndagsporr!! ^^
Citera
2009-02-03, 01:41
Medlem
dobbelinas avatar
Norton + Vista= Marriage made in hell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem