• 1
  • 2
2009-02-02, 17:47
Medlem
Mr.Learys avatar
Jag läste att man skall kunna göra ett, inte så jätte stark, psykedeliskt kaffe på rostade bolmörts frön.
Hallucinationerna skall "gå att styra", om man tex blundar och tänker på något så skall tankarna bli så "värkliga" så att man tror att man kan ta på det man tänker på men när man öppnar ögon igen så känner man inga direkta effekter av drogen.

Är det någon som har provat detta?

Det låter ju onekligen som ett trevligt kaffe att dricka en tråkig söndag och sedan lägga sig i soffan och blunda och drömma sig bort i värkliga dagdrömmar resten av dagen.
Citera
2009-02-02, 17:49
Medlem
Goldenmonkeys avatar
Sounds nice, var får man tag på bolmört?
Citera
2009-02-02, 18:23
Medlem
Thubbes avatar
Det tråkiga med denna växt är att det precis som i Datura, änglatrumpet, är ett nervgift som ger hallucinationerna, den innehåller även till en viss del samma gift, nämligen atropin. Dessutom är den deliriant vilket innebär att man under ruset inte kan skilja hallucinationer från verklighet. Inget jag skulle experimentera med i första taget.

Edit: Källa: http://wiki.magiskamolekyler.org/Hyoscyamus_niger
Citera
2009-02-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Det tråkiga med denna växt är att det precis som i Datura, änglatrumpet, är ett nervgift som ger hallucinationerna, den innehåller även till en viss del samma gift, nämligen atropin. Dessutom är den deliriant vilket innebär att man under ruset inte kan skilja hallucinationer från verklighet. Inget jag skulle experimentera med i första taget.

Nä,har själv pysslat med de där grejorna,för mycket "Dark Side"=inga leksaker.
Citera
2009-02-02, 18:38
Medlem
Goldenmonkeys avatar
Okej, bra att veta, utifrån Mr. Learys förklaring lät det lite gulligulligt....
Citera
2009-02-02, 21:30
Medlem
Mr.Learys avatar
Citat:

Det låter ju inte så trevligt, jag får helt enkelt hålla mig till mitt gräs...
Citera
2009-02-02, 22:01
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Leary
Det låter ju inte så trevligt, jag får helt enkelt hålla mig till mitt gräs...
Japp. Ska man knarka så ska man knarka knark, inte gift.
Citera
2009-02-05, 20:42
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Dessutom är den deliriant vilket innebär att man under ruset inte kan skilja hallucinationer från verklighet. Inget jag skulle experimentera med i första taget.
Instämmer!

Vill man totalt förlora sig själv, gå ut naken på stan, prata med påhittade personer som inte finns trots att man vistas bland folk etc mm då är detta drogen. Tre dagars rejäl baksmälla om du inte hamnar på sjukhus.

Datura är en ond ande som fuckar upp dig, förnedrar dig och pissar dig i ögonen. Hon är ond till sin natur.

Doktorn
Citera
2009-02-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Instämmer!

Vill man totalt förlora sig själv, gå ut naken på stan, prata med påhittade personer som inte finns trots att man vistas bland folk etc mm då är detta drogen. Tre dagars rejäl baksmälla om du inte hamnar på sjukhus.

Datura är en ond ande som fuckar upp dig, förnedrar dig och pissar dig i ögonen. Hon är ond till sin natur.

Doktorn

shit det lät intressant o0! förrrutom baksmällan då :P
Citera
2022-02-10, 08:10
Medlem
Eponumoss avatar
” Bolmört är giftig på grund av sitt innehåll av alkaloiderna hyoscyamin och skopolamin. Som medicinalväxt har den använts under årtusenden och omtalas på 6 000 år gamla sumeriska lertavlor. I Sverige odlades den under medeltiden i kloster- och slottsträdgårdar. Bladen användes som sömn- och bedövningsmedel vid sinnessjukdom, magkramper och sjösjuka. Om bladen får dra med olivolja får man bolmörtsolja, som man har använt att droppa i öronen vid örsprång. Avkok på bladen har använts som kärleksdryck. Ångor från bolmört har inom folkmedicinen använts mot tandvärk (”mask i tänderna”). Ångan användes också av hönstjuvar, som bedövade hönsen därmed före stölden. Bolmört har också figurerat i samband med giftmord. Om den torkade växten eller dess frön utsätts för hög värme, t.ex. glöd, utvecklas en mycket kraftig, bolmande rök, som då den inandas orsakar hallucinationer.”

”Bolmört har av somliga forskare ansetts vara den verksamma komponenten i de häxsalvor som försatte ”häxorna” i ett rus med deliriumliknande hallucinationer och våldsam sexuell upphetsning.”

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/bolmört

Någon som vet mer omkring denna lilla potatisväxt?
Citera
2022-02-10, 08:21
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
” Bolmört är giftig på grund av sitt innehåll av alkaloiderna hyoscyamin och skopolamin. Som medicinalväxt har den använts under årtusenden och omtalas på 6 000 år gamla sumeriska lertavlor. I Sverige odlades den under medeltiden i kloster- och slottsträdgårdar. Bladen användes som sömn- och bedövningsmedel vid sinnessjukdom, magkramper och sjösjuka. Om bladen får dra med olivolja får man bolmörtsolja, som man har använt att droppa i öronen vid örsprång. Avkok på bladen har använts som kärleksdryck. Ångor från bolmört har inom folkmedicinen använts mot tandvärk (”mask i tänderna”). Ångan användes också av hönstjuvar, som bedövade hönsen därmed före stölden. Bolmört har också figurerat i samband med giftmord. Om den torkade växten eller dess frön utsätts för hög värme, t.ex. glöd, utvecklas en mycket kraftig, bolmande rök, som då den inandas orsakar hallucinationer.”

”Bolmört har av somliga forskare ansetts vara den verksamma komponenten i de häxsalvor som försatte ”häxorna” i ett rus med deliriumliknande hallucinationer och våldsam sexuell upphetsning.”

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/bolmört

Någon som vet mer omkring denna lilla potatisväxt?
Inte mer än att det är grejernas grejer, haha ... skopolamin fångade mitt öga, kul skit. Dock lite väl avancerat att extrahera bara det...

Nej, ärligt. Inte mer än lite mytologi, har en bok här hemma där det står att bönder som blev ilurade detta sade sig ha träffat djävulen.
Citera
2025-07-22, 11:25
Medlem
Venators avatar
Familjen potatisväxter är ju spännande. Där finns tomater och potatis lika väl som spikklubba och bolmört. Läste nyss att Linné nedtecknat hur en familj skickade ut jungfrun i trädgårdslandet efter pepparrot men hon kryddade istället med bolmört, hur hon nu lyckades med det. Husfadern satt i alla fall sedan och stirrade på ett fönster i en timme och började sedan slåss och hans fru ville dansa med alla. Så jag var tvungen att kolla om det fanns en tråd om bolmört här och blev ju inte helt förvånad att det fanns mer än en. Intressant läsning i tråden.

Går ju att köpa fröer för den som vill odla själv och jag har länge funderat på att sätta av ett hörn av trädgården och hägna in för mer eller mindre giftiga medicinalväxter, bara för att odlingen är kul av historiska skäl.

Sedan är inte droger min grej men människor får göra sina egna val och ta sina egna konsekvenser, fast jag skulle avråda från experiment med skiten. Det är som sagt en deleriant och inte en psykedelisk drog i vanlig mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in