2003-09-10, 12:32
Medlem
Är en persons arbetsgivare belagt med sekretess hos skattemyndigheten?
Har försökt få ut uppgiften men utan resultat, hade för mig att inkomst och första sidan av deklarationen var offentlig handling.
Är detta ändrat eller jävlas handläggaren på skattemyndigheten?
Citera
2003-09-10, 12:33
Medlem
crippas avatar
Första sidan av deklarationen är offentlig handling
Citera
2003-09-10, 12:35
Medlem
Det var det jag hade för mig, skandal att en handläggare på skattemyndigheten inte kan reglerna. Skall sätta mig i en timmes telefonkö igen....
Citera
2003-09-10, 20:31
Medlem
musikalgs avatar
Är det inte så att det blir offentlig handling först när deklarationen är slutbehandlad. Varje gång jag försöker kolla min egen deklaration på allmänhetens terminaler står det "uppgifterna är inte offentliga ännu" - och då vet man att det är inte några pengar på gång på ännu ett tag.
Citera
2003-09-12, 21:34
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_MG
Det var det jag hade för mig, skandal att en handläggare på skattemyndigheten inte kan reglerna. Skall sätta mig i en timmes telefonkö igen....

Tyvärr inte ovanligt. Tjänstemän i den offentliga sektorn brukar neka när de är osäkra.

En användbar länk: http://www.fgj.se/
Citera
2003-09-13, 12:57
Medlem
Hittade detta på länken ovan....

Uppgift om arbetsgivare och årsinkomst inte hemlig

En journaliststudent begärde hos Älvsborgs läns allmänna försäkringskassa att få ta del av en handling som innehöll uppgift om en mans arbetsgivare och årsinkomst. Försäkringskassan avslog begäran eftersom den ansåg att ett utlämnande kunde vara till men för mannen. På samma papper fanns även uppgift om mannens sjukdom och sjukskrivningstid. Kammarrätten anser dock inte att mannen kan lida sådant med som avses i SekrL om uppgifterna lämnas ut.

Diarienummer (instans): 2905-1989 (Kammarrätten i Göteborg)
Datum för beslut: 1989-04-20
Lag (kapitel: paragraf): Sekretesslagen (7:7)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in