2009-02-02, 16:38
Medlem
Hej!

När jag ska starta min stationära dator, så bootar den som vanligt i början men sen kommer det upp på skärmen att jag ska välja vilket operativsystem som ska startas "Microsoft Windows XP home edition" eller "Windows <standard>".
Men när jag kommer hit kan jag inte använda tangentbordet och trycka upp till "Microsoft Windows XP home edition" utan tiden går ut och markeringen är kvar på "Windows <standard>" och sen står det :"det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad <windows-rot>\system32\hal.dll. installera en kopia av filen på nytt".
Jag tänkte att jag kunde formatera om datorn så jag försökte boota med skivan men jag kom till samma ställe iaf.
Och här tar min fantasi slut på vad jag kan göra mer, så därför undrar jag om nån av er har nåt bra tips??

//mounty
Citera
2009-02-02, 16:48
Medlem
hottentotts avatar
hårddisken är trasig?
detta problem dyker konstant upp på jobbet först formaterar man och tar in en ny xp men så hänger den upp sig på hal.dll i uppstarten det enda vi gör då är att ringa leverantören så skickar de ut en ny hdd.
Citera
2009-02-02, 17:21
Medlem
billybombs avatar
du råkar inte ha ett trådlöst tangentbord? Hade problem med det när jag provade windows 7 betan...
Citera
2009-02-02, 17:29
Medlem
carbsons avatar
antar att det är ett USB-tangentbord..testa med en PS2-bord i stället
Citera
2009-02-02, 19:14
Medlem
FISKISCHs avatar
tror du kan fixa det problemet med ERD-commander. testa att bränna ut det som bootable disk
Citera
2009-02-04, 13:23
Medlem
F-I-M-Ps avatar
Har haft samma problem för ett tag sen. När jag startade så laggade det upp när windows loggan laddade. Jag prövade byta hårddiskar och allting men inget funkade ändå. + när jag skulle starta datorn så kunde den inte ladda kernel32.dll Så det ändå jag gjorde var och dra ner Win2k och sen funkade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in