2009-02-02, 13:25
Medlem
4283s avatar
Jahapp, jävla skitdator då. Här sitter man och ska installera om till Windows XP, formaterar hårddisken, då datorn, av någon anledning dör. Jag startar upp igen och när alla drivrutiner från XP SP3 installerats och jag ska välja vart jag vill installera operativsystemet så står det:

"Kan inte hitta någon hårdisk, bla bla bla". Vad i helvete? Jag tar ut skivan, startar om,
följande visas:
Citat:
Non-System disk or disk error
replace and strike any key when ready

Vad är fel? Jag har inte öppnat datorn någon gång för att trixa med hårddisken, inte hållit speciellt mycket med partitioner.
Jag formaterade i och för sig D:\-partitionen som innehöll en gammal installation av XP som inte var bootable (varför vet jag inte). Denna formatering gjorde med XP-skivan i, (då jag inte "hade behörighet" att göra det i Vista).

Vista var installerat på C:\.

Vad är fel - och vad kan jag göra? Jag har inte råd, eller lust, att köpa en ny hårddisk.

Om detta, mot förmodan, har betydelse så är datorn en HP Compaq nc6400
Senast redigerad av 4283 2009-02-02 kl. 13:28.
Citera
2009-02-02, 13:29
Medlem
hottentotts avatar
starta upp datorn med installationsskivan i och följ instruktioner
Citera
2009-02-02, 13:30
Medlem
micaeles avatar
Först och främst, smit in i BIOS-setup och kolla om hårddisken finns levande där. Om inte ser det mörkt ut.
Citera
2009-02-02, 13:30
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
starta upp datorn med installationsskivan i och följ instruktioner
Som nämnt så hittar inte XP-installationen någon hårddisk att installera på - jag försöker just nu med Ubuntu resp. Vista-skiva. Återkommer...

Andra tips?
Citera
2009-02-02, 13:31
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Först och främst, smit in i BIOS-setup och kolla om hårddisken finns levande där. Om inte ser det mörkt ut.
I vilket hörn av BIOS märker jag om den finns där? Ingen hotshot på detta, som ni märker.
Citera
2009-02-02, 13:33
Medlem
hottentotts avatar
ah okej, hmm är det en S-ATA disk?
isf kanske du behöver S-ATA drivare till installationen.
alternativt som skrivet ovan gå in i bios och titta om du hittar den och kolla om du hittar någon inställning på controllerkortet så du kan plippa bort raid till emulate IDE.
Citera
2009-02-02, 13:33
Medlem
kvints avatar
Är det en SATA-hårddisk? Windows XP inehåller väl inga drivrutiner för SATA eller nåt sånt va? Tror du antingen får slipstream'a in drivrutinen till XP-installationen eller installera drivrutinen med hjälp av en diskett.
Citera
2009-02-02, 13:34
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
I vilket hörn av BIOS märker jag om den finns där? Ingen hotshot på detta, som ni märker.
På förstasidan brukar det finnas en lista på vilka enheter som är inkopplade och svarar på tilltal.
Citera
2009-02-02, 13:34
Medlem
hottentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283

omöjligt att säga, finns så många olika biosversioner att det inte går att säga exakt vart det är.

olika från moderkort till tillverkare osv
Citera
2009-02-02, 13:37
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Är det en SATA-hårddisk? Windows XP inehåller väl inga drivrutiner för SATA eller nåt sånt va? Tror du antingen får slipstream'a in drivrutinen till XP-installationen eller installera drivrutinen med hjälp av en diskett.
Jag har ett svagt minne av att jag ändrade SATA Native Mode till Disable:d förra gången jag gick från Vista till XP - denna stod på Enable nu. Vista-skivan hittade hårddisken, så död är den inte. (Varför kollade jag inte detta först, innan jag grät ut in public här, är ju frågan. )

Det verkar som detta går att lösa för min del - väldigt nöjd med det. Skulle ju egentligen helst vilja slippa återinstallera Vista, då det försvinner en del saker som skulle vara trevliga att ha kvar. Men hellre det än död hdd.

Uppdaterar fortlöpande,
Citera
2009-02-02, 13:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Ibland känns det som ett lotteri det där. Nej, enligt alla trovärdiga källor innehåller XP inga drivrutiner för SATA, inte ens med SP3 integrerat.
Dock har jag flertalet gånger installerat XP SP2 på SATA-diskar utan extra drivrutiner, och senast för en vecka sedan installerade jag XP x64 på en dator som enbart använde SATA-enheter. Udda.
Citera
2009-02-02, 13:40
Medlem
Det är inte så att det är en något äldre dator och att du har glömt ta ur startdisketten vid omstart?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in