Citat:
Ursprungligen postat av Larrybond
Nu är det så att jag är just väldigt nyfiken på England (denna fråga bara kom fram i mitt huvud och när frågor gör det, så vill jag gärna ha svaret också) det kanske du har sett om du läser mina andra trådar.
Jag undrar då alltså vad det vanligtvis är för straff för mord och rån i England? Hur ser domstolarna ut?
Om ni svarar, svara gärna med källor. Då blir jag väldigt tacksam.
Jag vill också diskutera med er, kära fb använder, vad ni tycker om deras juridik och deras uppbyggnad av domstolar?
Personligen vet jag som sagt inte mycket om det ännu. Hittade ingenting nämnvärt på google heller. Men så fort jag får infon kmr jag att börja diskutera som en galning!
Tack på förhand,
Mvh Larrybond
Mord - livstid. Domstolen fastställer i samband med domen även den tid som måste förflyta innan den tilltalade kan ansöka om nåd (15-30 år beroende på omständigheterna). I vissa fall (t.ex. flera offer) finns ingen sådan gräns utan det är verkligen tänkt att vara livstid
Rån - 1-30 år men livstid kan i mycket allvarliga fall bli aktuellt, vanligast är väl de typer av rån som hamnar i spannet 3-8 år.
Engelsk straffrätt är en blandning av common law (praxis) och statutes (lagstiftning) så det krävs viss kunskap för att hitta rätt bland källorna. Vad gäller de aktuella brotten hittar man reglerna om straff bl.a. i Murder (Abolition of Death Penalty) Act 1965, Theft Act 1968, Criminal Justice Act 2003 och Sentencing Guidelines.