2023-10-17, 15:36
Medlem
theknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I den ypperliga boken Glömda mord och andra försvunna brott, 2016, av Petter Inedahl står det bl. a. följande på sidan 223 som jag citerar.

"Stämningen är fortfarande spänd och har inte blivit bättre av att Perra Hallsén misshandlar Astrid Gennestad. Fredagsnatten har under dryckeslaget övergått i morgon och sedan dag och till och med kväll. Det är lördagen den 8 oktober."

Men precis, har läst boken och alla artiklar nämner just det därför jag blev nyfiken eftersom när Astrid själv får berätta så är det en helt annan story (vet inte hur pålitlig hon är dock) men se artikel. Om det är sant bidrar det till ännu mera mörker. https://ibb.co/C2f7dJH
Citera
2023-10-17, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av theknife
Men precis, har läst boken och alla artiklar nämner just det därför jag blev nyfiken eftersom när Astrid själv får berätta så är det en helt annan story (vet inte hur pålitlig hon är dock) men se artikel. Om det är sant bidrar det till ännu mera mörker. https://ibb.co/C2f7dJH

Har läst artikeln.

Är övertygad om att inga av dessa personer som befann sig runt Mambo var några att lita på - i a f inte i någon större utsträckning. Kanske ville hon skydda pojkvännen? Kanske uppfattade journalisten fel? Uppfattade rätt men skrev fel?

Eftersom ingen av oss var med så vet vi inte hur det förhöll sig. Författaren till den här boken tog själv del av polisutredningen och även där står just den uppgiften att det var Perra Hallsén. Min egen uppfattning är också den att det var han som misshandlade Astrid.
Citera
2023-10-17, 17:19
Medlem
theknifes avatar
Citat:
Har läst artikeln.

Är övertygad om att inga av dessa personer som befann sig runt Mambo var några att lita på - i a f inte i någon större utsträckning. Kanske ville hon skydda pojkvännen? Kanske uppfattade journalisten fel? Uppfattade rätt men skrev fel?

Eftersom ingen av oss var med så vet vi inte hur det förhöll sig. Författaren till den här boken tog själv del av polisutredningen och även där står just den uppgiften att det var Perra Hallsén. Min egen uppfattning är också den att det var han som misshandlade Astrid.

Ah okej så även Astrids vittnesmål i polisutredningen säger nåt annat än vad hon säger i artikeln? Då så då är det nog bara Expressenjournalisten som gjort ett dåligt jobb.
Citera
2023-10-17, 18:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat från Inedahls bok.

Citat:
Ursprungligen postat av theknife
Ah okej så även Astrids vittnesmål i polisutredningen säger nåt annat än vad hon säger i artikeln? Då så då är det nog bara Expressenjournalisten som gjort ett dåligt jobb.

Ja.

Jag har också träffat och samtalat med honom. Så här skriver författaren på sidan 8 som jag citerar.

"Materialet här är hämtat ur samtida rättegångsprotokoll, brottsplatsundersökningar, vittnesförhör och tidningssidor".
Citera
2023-10-17, 18:50
Medlem
theknifes avatar
Citat:
Ja.

Jag har också träffat och samtalat med honom. Så här skriver författaren på sidan 8 som jag citerar.

"Materialet här är hämtat ur samtida rättegångsprotokoll, brottsplatsundersökningar, vittnesförhör och tidningssidor".

Jo jag hör dig och jag har även läst det och tvivlar inte en sekund på att Petter Inedahl har gjort ett fantastiskt och noggrant jobb och säkert den som bäst sammanfattat Träskmorden. Men det jag är nyfiken på är om Astrid i nåt av sina förhör anger Åke Björkman som gärningsman.
Det är ju bara en detalj och inget konstigt att om 9 av 10 personer i en utredning anger Per Erik Hallsén så går man på det spåret, man behöver inte redovisa allt. Bara nyfiken på vad Astrid själv säger om händelsen.
Men kanske nån här inne som läst utredningen och har förstahandsinformation från Astrids förhör?
Citera
2023-11-12, 09:56
Avslutad
SVT Play visar en serie nu om morden och Ståplats i Nybroviken
Citera
2023-11-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie

Rekommenderas!
Citera
2023-11-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandringspolitik
Rekommenderas!
Ja, den var excellent. Både Hans Marmbo och Astrid var påfallande svartmuskiga, och Hans liknar närmast en zigenare. Vet någon något om deras släktbakgrund, var de tattare?
Citera
2023-11-13, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Filmklipp.

Citat:
Ursprungligen postat av invandringspolitik
Rekommenderas!

Har inte varit inne ännu och tittat på denna serie.

Antar att de har visat visat filmklippet då Siv Gryting plockades upp i Nybroviken.

Detta inslag visades redan i nyhetssändningarna 1966.
Citera
2023-11-13, 18:00
Medlem
theknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie

Tack för tipset. Jättebra och har helt missat den här krimserier. Mycket trevligt format!
Citera
2023-11-13, 18:34
Avslutad
Citat:
Har inte varit inne ännu och tittat på denna serie.

Antar att de har visat visat filmklippet då Siv Gryting plockades upp i Nybroviken.

Detta inslag visades redan i nyhetssändningarna 1966.

Ja fy fan. Människor stod med småbarn på armen för att kolla. Oblurrade bilder i originalutsändelsen, tack för dagens blurr dock. Tiderna var hårdare på ett annat sätt då. Nu lägger mobilidioterna upp sina filmer på Tik Tok och Insta men där har man ändå valet att inte kolla
Citera
2023-11-14, 22:26
Medlem
flaess avatar
Har nu tittat igenom alla avsnitt på SVT Play. Väldigt lärorikt, några kunskapsluckor fylldes igen. Bra jobbat, Kriminalarkivet!

Per Erik Gustav Hallsén föddes i Tierp, mina gamla hemtrakter. Men trots att jag har äldre släktingar i samma ålder som "Perra", eller "Jokern", så är det ingen som har haft något minne utav honom när jag pratat med dem genom åren om träskmorden. Förbryllande, tills jag efter lite research hittade uppgifter om hans föräldrar, som bodde i Grönö som är beläget nästan tre mil nordost om Tierp vid kusten. Men samma källa uppger även att föräldrarna var bosatta i Stockholm när de avled 1971, modern i mars och pappan i december. Så Per flyttade troligtvis i mycket unga år till Stockholm:

https://genvagar.nu/show.asp?PersonId=475140
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in