2019-12-31, 12:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej Marmbo spottade verkligen inte i glaset och ibland kunde han också ta sig en pump.

Hade inte Marmbo växlat så snabbt i sitt humör till det sämre vid alkoholintag, så hade kanske aldrig de tre morden skett.

Sannolikt inte. Morden är nog direkt relaterat till Marmbos dåliga ölsinne. Dessvärre, får man nog säga, eftersom livstid är ett tungt straff att dra på sig för vad som egentligen var skitsaker han blev arg för. Han kunde nöjt sig med att fösa ut torsken och Gryting från lägenheten när de blev ovettiga. Hallsén kunde han nöjt sig med att dra dit pepparn växel och gett fan i att umgås med honom.

När man googlar om fallet så dyker en bild av en kvinna upp som även kommer upp oavsett om man googlar Gryting eller Gennestad. Kvinnan verkar ha blonderad lugg, och någon slags turtleneck (halvpolo) blus med broderade blommor på kragen. Jag har fått för mig det är Gryting men kvinnan på bilden verkar ha två ögon (fast Gryting kanske blivit av med ögat, inte använt protes först den sista tiden i livet?). Vet du vem kvinnan är?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-31 kl. 12:29.
Citera
2019-12-31, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotot på Siv Gryting.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sannolikt inte. Morden är nog direkt relaterat till Marmbos dåliga ölsinne. Dessvärre, får man nog säga, eftersom livstid är ett tungt straff att dra på sig för vad som egentligen var skitsaker han blev arg för. Han kunde nöjt sig med att fösa ut torsken och Gryting från lägenheten när de blev ovettiga. Hallsén kunde han nöjt sig med att dra dit pepparn växel och gett fan i att umgås med honom.

När man googlar om fallet så dyker en bild av en kvinna upp som även kommer upp oavsett om man googlar Gryting eller Gennestad. Kvinnan verkar ha blonderad lugg, och någon slags turtleneck (halvpolo) blus med broderade blommor på kragen. Jag har fått för mig det är Gryting men kvinnan på bilden verkar ha två ögon (fast Gryting kanske blivit av med ögat, inte använt protes först den sista tiden i livet?). Vet du vem kvinnan är?

Det här fotot visar Siv Gryting.

Har aldrig sett ett foto på henne utan ögonprotes. Tittar man noga på det högra ögat så ser man att detta ser annorlunda ut än hennes vänstra. När hon förlorade ögat vet jag inte men helt klart bär hon en protes på bl. a. detta foto. Det här fotot kan mycket väl ha varit ett polisfoto. Har sett ett annat liknande foto på henne med samma frisyr taget rakt framifrån och där syns protesen ännu tydligare.

Kan tänka mig att när hon fotades ville hon inte visa en tom ögonhåla. Ej heller bärandes solglasögon vilket jag heller aldrig har sett henne ha på sig på olika foton. Kanske skavde protesen och kändes obehaglig, så att hon hellre gick omkring med en tom ögonhåla bärandes solglasögon för det mesta.

Uppgifter om Per Erik "Jokern" Hallsén:

Senast redigerad av Skaraborg2 2019-12-31 kl. 14:35.
Citera
2019-12-31, 14:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fotot visar Siv Gryting.

Har aldrig sett ett foto på henne utan ögonprotes. Tittar man noga på det högra ögat så ser man att detta ser annorlunda ut än hennes vänstra. När hon förlorade ögat vet jag inte men helt klart bär hon en protes på bl. a. detta foto.

Kan tänka mig att när hon fotades ville hon inte visa en tom ögonhåla. Ej heller bärandes solglasögon vilket jag heller aldrig har sett henne ha på sig på olika foton. Kanske skavde protesen och kändes obehaglig, så att hon hellre gick omkring med en tom ögonhåla bärandes solglasögon för det mesta.

Ja, tänkte det att när det står på olika ställen att hon bar solglasögon jämt för att hon inte hade ögonprotes. Preludin är väl som amfetaminliknande och vätskedrivande, utöver muntorrhet och c-vitaminbrist som får tänderna att rasa i förtid kanske det också ger torra ögon så protes blir obekväm att bära. Eller så knarkade hon bort ögonprotesen.

Tittar man noga på fotot så ser det ut som att hon har en del ärrbildningar och utslag. Eller också är det ytbeläggningen på fotot som blivit dålig på grund av olämplig förvaring. Bland annat ser det ut som ett sår eller färskt ärr på mitten av halsrns framsida. Men det liv hon levde och umgänget så kan hon nog varit utsatt för en hel del våld även innan hon blev dödad. Hallsén hade väl misshandlat Astrid tidigare samma dag han dödades?

(Jag är lite ambivalent om jag ska benämna dem med förnamn eller mer formellt med efternamnet. Att kalla någon vid förnamn kan vara förmänskligande men ibland kanske uppfattas som respektlöst. Min intention är dock att det är en människa även om de hade miserabla levnadsvillkor).

Om Hallsén var på församlingen skriven i Katarina så var han väl hemlös. Var inte området kring Katarina på 30-talet när Gryting föddes där ett rätt så fattigt och slitet område?
Kanske även inpå 60-talet? Om Hallsén var skriven på församlingen där så är väl hans sista kända bostads/folkbokföringsadress i det geografiska området?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-31 kl. 15:20.
Citera
2019-12-31, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ärrbildningar och utslag.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, tänkte det att när det står på olika ställen att hon bar solglasögon jämt för att hon inte hade ögonprotes. Preludin är väl som amfetaminliknande och vätskedrivande, utöver muntorrhet och c-vitaminbrist som får tänderna att rasa i förtid kanske det också ger torra ögon så protes blir obekväm att bära. Eller så knarkade hon bort ögonprotesen.

Tittar man noga på fotot så ser det ut som att hon har en del ärrbildningar och utslag. Eller också är det ytbeläggningen på fotot som blivit dålig på grund av olämplig förvaring. Bland annat ser det ut som ett sår eller färskt ärr på mitten av halsrns framsida. Men det liv hon levde och umgänget så kan hon nog varit utsatt för en hel del våld även innan hon blev dödad. Hallsén hade väl misshandlat Astrid tidigare samma dag han dödades?

(Jag är lite ambivalent om jag ska benämna dem med förnamn eller mer formellt med efternamnet. Att kalla någon vid förnamn kan vara förmänskligande men ibland kanske uppfattas som respektlöst. Min intention är dock att det är en människa även om de hade miserabla levnadsvillkor).

Med tanke på det liv hon levde så är det nog både ärrblidningar och utslag.

Att Perra Hallsén misshandlade Astrid Gennestad står i länken i mitt föregående inlägg. Detta kan ha skett den 7 oktober, natten mot den 8 oktober eller under dagen den 8 oktober.
Citera
2020-01-02, 16:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter 1980.

Kollade upp Sveriges befolkning om Astrid Gennestad var i livet.

Tyvärr var hon inte det. Åtminstone inte under detta efternamn. Fanns bara tre st. med detta efternamn 1980. Alla i Göteborg.

När det gäller bröderna bröderna "Hasse kofot" och Åke Björkman, så är detta svårare att kolla upp. En person med efternamnet Gryting skulle ev. ha kunnat ha varit Sivs make? Född i Sofia, Stockholm.
Citera
2020-01-10, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare ett citat från Inedahls bok.

Ytterligare ett citat hämtat från Petter Inedahls bok Glömda mord från 2016.

Citaten hämtat från sidan 219.

"På eftermiddagen den 5 november 1966 strosade tjugotreårige taxichauffören Lars Olsson omkring vid parkeringen vid kanslihuskajen i Stockholm i väntan på en kund."

"När Lars Olsson lutade sig över räcket fick han syn på ett bylte som kom flytande, ett bylte med otäckt mänskliga drag. Det var liket efter grovarbetaren Per Hallsén, och när strömmen vände det på rygg grinade hans uppsvullna ansikte grönt och blått mot taxichauffören."

Det var säkert en syn som taxichauffören aldrig kunde glömma när han fick se detta vattenlik. Hallsén hade då legat nästan fyra veckor på Riddarfjärdens botten.
Citera
2020-07-13, 00:26
Medlem
Jag bodde på Agnegatan, 1976 flyttade Hasse in till 34an 4tr.Vi umgicks under många år
framtill 87-88. Vi drack, rökte som man gjorde på den tiden, Hasse passade väl in.
Jag läste Hans "biografi", den var inte välskriven...Han hade Sven Thorander som
övervakare vilket var en fribiljett för div saker Han gjorde, som andra skulle fått
voltor för.RIP Hasse "Kran" din gamla "junkgubbe" Micke L
Citera
2020-07-13, 12:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
I slutet av 1970-talet.

Såg Hasse Marmbo flera gånger i slutet av 1970-talet vid Kungsholmstorg.
Citera
2023-05-18, 18:59
Medlem
Såg nyligen på svenskagravar.se att Siv Grytings grav återgått till upplåtaren.
Citera
2023-05-19, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte förvånad.

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Såg nyligen på svenskagravar.se att Siv Grytings grav återgått till upplåtaren.

Inte förvånad över att så har skett.
Citera
2023-10-17, 10:51
Medlem
theknifes avatar
Stötte på en intressant grej när jag läste om morden som jag inte hört tidigare. Det är en intervju med Astrid Gennerstad i Expressen där hon berättar om mordet på Per Erik Hallsén. Per Erik Hallsén var hennes fästman. Under festen i Hjorthagen (eller på Brunnsgatan tidigare) ska Hans Marmo upptäckt att Astrid var blåslagen efter en misshandel. Han frågar Åke Björkman vem som gjort det och han pekar ut Per Erik Hallsén som gärningsman. Vilket blir en av dom två anledningarna varför Hallsén sen blir mördad. Men enligt Astrid så var det Åke Björkman själv som hade slagit henne. Vilket i sin tur betyder att Björkman bevittnade hur sin vän blir mördad för nåt han själv gjort.

Har inte hört det här nån annanstans, men Expressen hänvisar till polisutredningen.
Citera
2023-10-17, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat.

Citat:
Ursprungligen postat av theknife
Stötte på en intressant grej när jag läste om morden som jag inte hört tidigare. Det är en intervju med Astrid Gennerstad i Expressen där hon berättar om mordet på Per Erik Hallsén. Per Erik Hallsén var hennes fästman. Under festen i Hjorthagen (eller på Brunnsgatan tidigare) ska Hans Marmo upptäckt att Astrid var blåslagen efter en misshandel. Han frågar Åke Björkman vem som gjort det och han pekar ut Per Erik Hallsén som gärningsman. Vilket blir en av dom två anledningarna varför Hallsén sen blir mördad. Men enligt Astrid så var det Åke Björkman själv som hade slagit henne. Vilket i sin tur betyder att Björkman bevittnade hur sin vän blir mördad för nåt han själv gjort.

Har inte hört det här nån annanstans, men Expressen hänvisar till polisutredningen.

I den ypperliga boken Glömda mord och andra försvunna brott, 2016, av Petter Inedahl står det bl. a. följande på sidan 223 som jag citerar.

"Stämningen är fortfarande spänd och har inte blivit bättre av att Perra Hallsén misshandlar Astrid Gennestad. Fredagsnatten har under dryckeslaget övergått i morgon och sedan dag och till och med kväll. Det är lördagen den 8 oktober."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in