2009-02-01, 23:38
Medlem
karlans avatar
Jag ska starta företag, och har bestämt mig för ett företagsnamn. Dock finns det en nättidning som heter jnytt, och det företagsnamnet jag vill ha liknar detta lite. Dock bara första bokstaven, men med samma betydelse. Jnytt står för jönköpingsnytt, och det jag vill ha ska ha J framför (med samma betydelse), och sedan ett till ord. (Dock inte nytt ) Hur ser man på detta? Det är ingen nättidning jag ska starta.
Citera
2009-02-01, 23:41
Medlem
loogamans avatar
När du startar företag får du även lämna in förslag på namn. Där kommer en automatisk lösning på ditt problem. Blir du nekad ett namn, funkar det ju ej. Får du rätt till ett namn har du givetvis även rätt att använda detta.

/L
Citera
2009-02-01, 23:43
Medlem
Lagligt och lagligt. Vill du registrera ditt firmanamn blir det svårt om det påminner om något annat. Framförallt om det befinner sig i samma bransch.

Jag fick avslag för ett gäng förslag jag hade för att det var för likt något annat redan registrerad. Till slut sket jag i att registrera namnet, eftersom det ändå bara var en enskild firma, och namnskyddet då bara gäller i samma län som man är bokförd i. Aktiebolag har dock sitt skydd över hela landet.
Citera
2009-02-02, 00:55
Medlem
karlans avatar
nu vill jag ju inte avslöja vilket namn jag ska registrera ännu, men det kommer att bli i stil med:
Jsidan
Jskivan
Jroligt

Jag vill bara betona J:et som i Jönköping. Jonkopingsidan, jonkopingskivan och jonkopingroligt blir för långt o krångligt. Kan de verkligen ha något att säga i denna fråga?
Citera
2009-02-02, 01:05
Medlem
Nej, min gissning är att det är helt lungt. Det liknar ju inte ens Jnytt varken i text eller i uttal. Kör så det ryker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in