2003-09-09, 23:48
Medlem
oGGos avatar
Nu är det dags, oGGo måste köpa ett nytt Grafikkort för hans gamla gick sönder då han försökte klocka det lite väl för mycket!

Vad kom då inte mer passande än en oväntad Skatteåterbäring på 3000 spänn (nej jag hade faktiskt ingen aning om att jag skulle få cash)

Jag har inte en så jävla hög budget, max 1500 spänn vill jag lägga ut och det är absolut MAX, för jag vill ha råd med en ny HD också, så jag äntligen slipper fake shara på DC .

Nu till frågan som iofs redan ställts i topicen.
Vilket kort skall jag köpa då?
Jag minns att jag en dag införskaffade mig en mikrodatorn (förra nummret tror jag) och där hade dom ett test på olika kort.

Om jag inte missminner mig så vann ett ATI Radeon kort, men jag minns inte vilken betäckning det hade!
Jag hittar för övrigt inte tidningen i mitt rum, det är alldeles för stökigt!

Det skulle också vara nice om det hade en TV-IN funktion (heter det så?) och det måste självklart ha TV-Out!

Men om ni bara kunde vara gulliga och ge mig tips på bra kort, så letar jag priser och butiker sen!

Men som sagt, MAX 1500 spänn!
Citera
2003-09-09, 23:56
Medlem
assmans avatar
spelar du mycket? ifall inte, så satsa på ett billigt ati radeon kort. hyfsade prestanda i spel, bra i windows/se på film och en bra tv-out. finns med i en test på www.sweclockers.com har jag för mig, dock kan den ha några månader på nacken.
Citera
2003-09-10, 00:05
Medlem
oGGos avatar
Jag hade ju inte tänkt köpa något shitty kort, utan ett kort som klarar av allt, tanken är väl att spela en del osv., alltså inte bara ett kort för windoze, för då hade jag nöjt mig med det billigaste jag kunde hitta.

Nej, ett AGP 8x, 128mb DDR ram osv. ska det vara!!!

Det behöver ju inte vara något monster och det förväntar jag mig inte för 1500 spänn heller.
Citera
2003-09-10, 00:22
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oGGo
Nej, ett AGP 8x, 128mb DDR ram osv. ska det vara!!!

Det behöver ju inte vara något monster och det förväntar jag mig inte för 1500 spänn heller.

AGP 8x ? Nu verkar ju du kunna en hel del om datorer, men har moderkortet stöd för det ? 8x är väl rätt nytt ? ...och iså fall, har du inte garanti kvar på det gamla kortet ? ...och om du har det, kan du väl prova med att uppgradera "garantibytet" ?

I övrigt ATI eller Nvidia ? ...smaksak, det man får bäst pris på antar jag.
Citera
2003-09-10, 00:28
Medlem
oGGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
AGP 8x ? Nu verkar ju du kunna en hel del om datorer, men har moderkortet stöd för det ? 8x är väl rätt nytt ? ...och iså fall, har du inte garanti kvar på det gamla kortet ? ...och om du har det, kan du väl prova med att uppgradera "garantibytet" ?

I övrigt ATI eller Nvidia ? ...smaksak, det man får bäst pris på antar jag.
Jo, jag är väl inte helt bakom flötet när det gäller datorer.
Dock orkar jag inte riktigt hänga med vilka som är de fetaste korten för tillfället osv. eftersom det kommer nya kort hela tiden!
Det blir ju ett jävla CTRL+F5 i skallen om man skall vara med där! (hoppas nån förstod mitt datanörd-skämt)

& jo, min moderbräda klarar av agp8X, det är inte ett så gammalt kort, kanske 3 månader eller så!

& nej,jag har ingen garanti kvar på mitt gamla Geeforce2 kort, som har 2½ år på nacken ungefär!
Jag har redan bytt detta kort 1 gång, vilket var ett jävla hoola balooba, då Sekvencia inte ville veta av mig eftersom de påstod att mitt kort funka.

Sen ringde jag Guillemot's support och efter ungefär 7 samtal så bad dom mig skicka kortet direkt till dom & så fick jag ett nytt.
Denna procedur orkar jag inte göra om, speciellt inte med ett gammalt GF2
Citera
2003-09-10, 05:34
Bannlyst
Alltså, hmm, 1500:- är ju inga större summor, och därmed så får du ju inget vidare grafikkort för dom summorna. Jag köpte nyligen (3½ vecka sen) ett Radeon 9800 Pro 128Mb DDr Tv-Out osv, men då fick man ju punga ut med dryga 4500:-! Jag har ett Geforce3 64 Mb om du vill ha!
Citera
2003-09-10, 13:35
Medlem
oGGos avatar
jag hittade tidnningen igen nu och det fick bli ett Radeon 9600 Pro 128MB för 1.400 spänn.

men tack iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in