• 1
  • 2
2009-02-01, 10:51
Bannlyst
Provade att köpa ICAs egna potatissallad.
Så här stod det på paketet:

"En serie välsmakade produkter som gör det enkelt att äta lite nyttigare
340 kcal/port
fett 8.5%"

Utan att kolla innehållsförteckningen, så slank den ner i min kundvagn och hem i kylskåpet.

När jag dagen efter kontrollerade innehållsförteckningen, så blev jag mycket
förvånad, då jag har smakat värre dynga förr.
Räknade upp till 12 olika E-nummer på förpackningen.

Innehållsförteckning potatissallad 350g:
* Potatis 54%
* Majonäs (rapsolja, vatten, modifierad potatisstärkelse, ättika, äggula, socker, senap (vatten, senapsfrö, socker, ättika, salt, konserveringsmedel (E202) och cayennpeppar)
* Förtjockningsmedel (E412, E415 och E417)
* Salt
* Antioxidationsmedel (E296, E330, E270 och E341)
* Smakförstärkare (E621)
* Konserveringsmedel (E202 och E211)
* Potatisflingor (potatis, förtjockningsmedel (E471, E450) och antioxidationsmedel (E330))
* Lök
* Smakförstärkare (E621)
* Gräslök
* Salt
* Citronjuice av koncentrat (vatten, citronjuice och konserveringsmedel (kaliumdisulfit))
* Vitpeppar
* Konserveringsmedel (E202 och E211)

Vad är alla dessa E-nummer?
Googla lite och kom fram till följande:

E202 = Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier.
FRAMSTÄLLNING, Syntetiskt framställt. Salt av sorbinsyra (E 200).
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i sura eller svagt suralivsmedel, t.ex. ost, läsk, sylt, torkadefrukt och grönsaker och förpackat bröd.
KÄNDA HÄLSORISKER, Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.

E211 = Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier.
FRAMSTÄLLNING, Syntetiskt framställt. Salt av bensoesyra (E 210).
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Kan endast användas i sura livsmedel,t. ex. sylt, frukt- och grönsaksberedningar,desserter, dressingar, soppor.
KÄNDA HÄLSORISKER, Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, i form av t. ex. astmaanfalloch utslag, särskilt hos personer som inte tål acetylsalicylsyra.

E270 = Konserveringsmedel. Används också som surhetsreglerande medel och till smak.
FRAMSTÄLLNING, Förekommer naturligt. Organisk syra som framställs syntetiskt eller genom jäsning av kolhydrater med mjölksyrebakterier.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t. ex. godis, läsk, såser och inläggningar.

E296 = Konserveringsmedel och surhetsreglerande medel.
FRAMSTÄLLNING, Vanligt förekommande syra i naturen, men kan framställas syntetiskt.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t.ex. burksoppor och i cider och andra drycker.

E330 = Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning.
FRAMSTÄLLNING, Framställs biotekniskt genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar. (Förekommer naturligt i bl. a. citrusfrukter.)
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Utbredd användning. Finns i t.ex. glass, sylt, fryst fisk, ost och torkad frukt.

E341 = Klumpförebyggande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning.
FRAMSTÄLLNING, Salt av fosforsyra (E 338). Finns naturligt i kroppen, särskilt i skelettet.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t.ex. ost, glass, soppor och såser, frukostflingor och kött- och fiskprodukter.

E412 = Guarkärnmjöl är ett stabiliserings- och förtjockningsmedel.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t.ex. vissa såser, fryst frukt, glass och milkshake.
KÄNDA HÄLSORISKER, Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor eller jordnötter.

E415 = Xantangummi är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel.
FRAMSTÄLLNING, Framställs från socker genom bakteriell jäsning.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t.ex. fryst pizza, kryddsåser, konditorivaror och glass.

E417 = Tarakärnmjöl, framställs ur fröna från en baljväxt.
Tarakärnmjöl, som i huvudsak består av polysackarider, är en livsmedelstillsats med beteckningen E 417 och används i många livsmedel som förtjockningsmedel.
Det framställs ur frön av växten Caesalpinia spinosa, som ingår i Bresiljesläktet och växer vilt i Peru och Ecuador.

E450 = Natrium-, kalium- och kalciumdifosfater
FRAMSTÄLLNING, Framställs syntetiskt ur fosforsyra.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t. ex. ost, glass, soppor och såser, kött- och fiskprodukter och djupfryst fisk.

E471 = Mono- och diglycerider av fettsyror, ett emulgeringsmedel.
FRAMSTÄLLNING, Framställs av fetter och oljor eller av glycerol (E 422) och fettsyror (E 570). Både fetter och fettsyror kan komma från djur, t.ex. gris.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t. ex. spraygrädde, chokladdryckspulver och vaniljkrämspulver.

E621 = Mononatriumglutamat, en smakförstärkare.
FRAMSTÄLLNING, Syntetiskt framställt salt av glutaminsyra (E 620).
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i en mängd sammansatta produkter, exempelvis färdigrätter. Är den vanligast förekommande smakförstärkaren.
KÄNDA HÄLSORISKER, Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel,
tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn.

Köpte jag potatissallad eller förtur på sjukhusakuten direkt till intensivvården?

Jag har börjat få upp ögonen för alla kemiska matprodukter jag köper numera, är det något ni bryr er själva om eller skiter ni i det och köper det som är gott?
Senast redigerad av urandom 2009-02-01 kl. 11:04.
Citera
2009-02-01, 10:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Fyfan vad jag inte ska köpa den här något mer!
Citera
2009-02-01, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Fyfan vad jag inte ska köpa den här något mer!

Yup, det blir aldrig ICAs egna potatissallad numera.
Citera
2009-02-01, 11:26
Medlem
Trance_Nations avatar
Det enda nyttiga är väll att göra allt helt själv, köp potatis och koka, mjölka en kossa o framställ majonäs och grädde, blanda med lite krydda du har i trädgården. Wipps! En potatissallad!

Lär smaka skit efter som alla kemikalier faktist gör så det smakar godare
Citera
2009-02-01, 11:30
Medlem
Zycombs avatar
Nja, tveksam till det faktiskt, eftersom helfabrikat oftast använder dåliga ingredienser. Sen så tillagar dem ju själva maten och fryser in den på en gång, det bidrar säkerligen till den vidriga smaken. Sen så tycker iallafall jag att 99% av den mat man kan göra hemma är godare än köpmat.
Citera
2009-02-01, 11:31
Medlem
Mondobabys avatar
I den mån som det är möjligt så undviker jag produkter med fler än 5 tillsatser.

Det mest tragiska i det hela är ju det faktum att all mat som du hittar i butik är preparerat med någon typ av syntetiskt tillsatsmedel.

Det gäller även "färsk" mat, typ köttfärs, kyckling o.s.v..det är p.g.a hållbarhet och missfärgningsrisken.

Om butiken skulle saluföra "ren" mat så skulle hållbarheten minskas med åtskilliga dagar.

Det är något som jag har lite svårt att förstå är varför bonden som tar mjölk direkt från sin ko, inte blir sjuk.. när alla som inte har möjligheten att få färsk mjölk blir det när deras produkter har blivit så genomgångna och kvalitetskontrolerade .

Likaså när det slaktas hemma på gården,, inga kvalitetskontroller där inte. Köttet blir hängt kallt och sen styckas det och fryses skyndsamt in.
Plockar du upp en sådan köttbit 1 år senare så håller det formen och smaken bra mycket bättre än en butiksköpt vara av samma sort.

För att inte tala om äggen..butiksäggen är vid ankomst till butik minst 3 veckor gamla..
Och saluförs som "färska"?

Falsk varudeklaration?
Citera
2009-02-01, 11:33
Bannlyst
Tilläggas att i citronjuicen som innehåller kaliumdisulfit, det är också ett E-nummer på den.

E224 = Salt av svavelsyrlighet, vilket är svaveldioxid (E 220) löst i vatten.
FRAMSTÄLLNING, Salt av svavelsyrlighet, vilket är svaveldioxid (E 220) löst i vatten.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE, Används i t. ex. torkad frukt, frukt- och grönsaksberedningar, potatismospulver, fiskvaror, öl, vin och spritdrycker.
KÄNDA HÄLSORISKER, Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, särskilt hos astmatiker. Kan även orsaka irritation i magsäcken då svavelsyrlighet bildas.
Citera
2009-02-01, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zycomb
Nja, tveksam till det faktiskt, eftersom helfabrikat oftast använder dåliga ingredienser. Sen så tillagar dem ju själva maten och fryser in den på en gång, det bidrar säkerligen till den vidriga smaken. Sen så tycker iallafall jag att 99% av den mat man kan göra hemma är godare än köpmat.

Håller med dig om att hemmalagad mat är godare, men i dessa stressiga tider du vet
Citera
2009-02-01, 11:44
Medlem
kallepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Likaså när det slaktas hemma på gården,, inga kvalitetskontroller där inte. Köttet blir hängt kallt och sen styckas det och fryses skyndsamt in.
Plockar du upp en sådan köttbit 1 år senare så håller det formen och smaken bra mycket bättre än en butiksköpt vara av samma sort.

För att inte tala om äggen..butiksäggen är vid ankomst till butik minst 3 veckor gamla..

Falsk varudeklaration?

Kan bara hålla med om att detta är inte helt problemfritt!
Folk vägrar köpa något som har annan färg än den förväntade, t.ex grådassigt kött, istället för rött e.t.c, där för har handlarna (indirekt kunden) krävt att leverantören fixar detta så det ser aptitligt ut och allt skall helst kosta 29.90:-/kg. Konsumentmakten har styrt det till detta vansinne med alla tillsatser. Hur många har tid att åka till ett gårdslakteri och handla när det tar upp 1 timme extra av din dyrbara tid???
Skall detta ändras så skall konsumenten styra tillbaka handlarna...
Citera
2009-02-01, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
I

Falsk varudeklaration?

Ja, det tycker jag.
Jag visste inte heller att det tar så lång tid att frakta ägg till butik, men vet vem......chaufförerna har kanske ett ägg mellan foten och gaspedalen
Citera
2009-02-01, 11:54
Medlem
Oj fan, det var inte lite grejer det..... Tur att man aldrig köper färdig potatissallad då (tycker det är vidrigt)

Däremot är jag jäkligt trött på tillsatsdebatten och tycker det hetsas alldeles för mycket om det. Visst finns det säkert många onödiga tillsatser i maten men de flesta är där för en anledning. T.ex. E 250, natriumnitrit, som bl.a. finns i charkuterivaror och påstås kunna ge cancer. Det skulle jag inte vilja att man tog bort från skinkan eftersom att det bl.a. ser till att bakterien clostridium botulinum inte kan föröka sig. Clostridium botulinum är det som orsakar botulism, som inte är särskilt trevligt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=863430
Mycket läsvärt angående ämnet.
Citera
2009-02-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Köpte jag potatissallad eller förtur på sjukhusakuten direkt till intensivvården?

Skulle du kola vippen av lite potatissallad menar du?

Förstår inte hur alla kan bry sig så jävligt om den här skiten, har inte folk något bättre för sig?

Mer tillsatser åt folket.
Senast redigerad av d0zen 2009-02-01 kl. 12:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in