Citat:
Ursprungligen postat av ufotroende
Tala kurdiska offentligt är numera inget kurder trakasseras/förföljs av som det var tidigare, då det resulterade i att du blev anhållen.
Dock är den turkiska militären/polisen fortfarande lika korrupt. En limpa parliamentcigaretter räcker för att muta dig ut från de flesta situationer om du trakasseras av polisen.
Runt Newroz som firas varje år så händer det väldigt ofta att polisen förstör firandet genom att arrestera hundratals kurder, detta händer varje år i Diyarbekir/Amed.
Sen är det även känt att kurderna inte får någon rättvis domstolsprövning samt blir torterade/trakasserade i de turkiska fängelserna, och detta problem har vid ett flertal gånger tagits upp vid frågan om Turkiet ska bli ett EU-land.
När kurder gör sin militärtjänst skickas dem oftast till platser där det är känt att kurdiska gerillastyrkor är belägna. Detta gör att man som kurd blir tvingad att beskjuta sina egna landsmän vid eventuell konfrontation mellan turkiska militären och gerillastyrkor.
Vägrar du göra militärtjänst så blir du i de flesta fall skickad till Cypern för militärtjänst samt att dem förlänger tjänsten.
Okej jo det har jag förstått, det här med militären och att kurder skickas till där andra kurder och i detta fall guerilla soldater (PKK) har jag märkt av egna erfarenheter, då att mina släktingar i Diyarbakir har fått uppleva så.
Mutandet visste jag lite om, t.ex. när man ska över gränsen till Syrien, fick vi fan muta varenda passkontroll med lite pengar.
Det jag oroar mig för är att jag har nolltolerans mot diskriminering och jag vill inte hamna i fängelse i Diyarbakir då jag är i ung ålder och jag vill heller inte bli torterad