Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Även om det är du som ställer frågan så är för en gångs skull både frågan och ditt påstående rakt. Jag håller dock som vanligt inte med.
Du menar alltså att det inte spelar någon roll?
Citat:
Låt oss säga att jag vill och till och med börjat planera att spränga ditt Rosenbad för att kunna intensifera övervakningen av svenskarna och bygga på FRA/Ipred utan större hinder. Jag får sedan veta att några terrorister tänkt göra samma sak, för att jävlas lite eller kräva något.
Jag får reda på hur och ungefär var men gör absolut ingenting som mitt yrke och plikt som politiker, statsminister eller general kräver av mig. Istället hoppas jag nästan på att det sker varpå jag direkt utnyttjar det för att förinta demokratin och den personliga integriteten i Sverige.
Naturligtvis är det möjligt om du är envåldshärskare. Men jag hävdar att risken för att du blir avslöjad är så stor att du vore enfaldig om du handlade på det viset. Således vore det synnerligen korkat (eller kallblodigt) att låta förstöra bevis eller förneka kännedom. Jämför med Iran-Contras som också kom fram i ljuset. Reagan klarade sig på en teknikalitet, men alla insåg naturligtvis att man handlade med hans kännedom. Det gick bara inte att sätta dit honom.
Vi är inte ens i närheten att hitta samma kopplingar till GWB och 9/11. Allt som finns är en massa tyckande om vad man
borde gjort.
Citat:
Jag då skulle bedömma mig själv inte bara som skyldig till att terroristdåden hände utan även som ett fegt kräk som inte kunde göra det själv utan väntade på att någon annan skulle göra det. Självklart, i en domstol skulle jag få ett värre straff ifall jag varit med att finansiera det (direkt/indirekt) och speciellt organisera det.
Fast jag tror inte UBL ser sig själv som ett fegt kräk. Jag menar, om du utgår ifrån att du har kunskap om ett kommande massmord och låter det ske eller är med och planerar detsamma. Vari ligger skillnaden känslomässigt? Båda utgångspunkterna ger i slutändan en personlig vinst som är större än eventuella känslor runt effekten för de drabdade.
Citat:
Men i allmänhetens ögon skulle det nog vara lika dåligt. Det är allmänhetens/individens dom vi också diskuterat ganska länge i den här tråden och inte domstolens.
Du menar att "allmänheten" ser likadant på den person som lät det hända som den som planerade det? Jag tror att vissa delar av "allmänheten", t ex de på vaken.se, som enligt sig själva är en stor majoritet, skulle vara mer hatiska mot GWB än UBL.
Men allmänheten utanför de kretsarna. Ja de skulle nog vara jämt skägg om det gick att mäta.