2009-01-30, 23:16
Medlem
fliermans avatar
Jag kör idag Xubuntu men funderar på att köra Debian. Någon som har erfarenhet av det?

Jag gillar "cleana" installationer så får jag själv lägga till de paket jag vill ha, är Debian mer passande för mig då?

Andra för- och eller nackdelar med att köra Debian XFCE mot Xubuntu?

Vilken version rekommenderas? Stabila eller uttestningsutgåvan?

Är det alpha-man laddar hem lr?
http://www.debian.org/CD/torrent-cd/
2009-01-30, 23:27
Medlem
stipkovics avatar
japp, ta unstable. du väljer i installationen vad du vill ha, vill du lägga in paketen själv så kan du välja base system så fixar du resten själv.
men fördelen med *ubuntu är att du bara skriver ubuntu problemet i google så hittar du alltid det. oftast är det väl så med debian också men du kanske får pilla lite mer. det är fler nybörjare som kör *ubuntu så är man nybörjare och inte gillar att pilla så kör *ubuntu, men för dig verkar debian passa bättre.
2009-01-30, 23:55
Medlem
Jerka^s avatar
Jag skulle nog rekommendera testutgåvan, Lenny. Unstable är bara OK om man står ut med att systemet pajar då och då. Det kan funka bra, men det finns inga garantier. Etch är däremot gammal i överkant och kommer ändå snart att ersättas av Lenny som stabil utgåva.

En fördel med Debian är att man får det mesta "vanilla", dvs standardkonfigurationerna ser ut som upstreamutvecklarna hade tänkt sig från början. I Xubuntu har de modifierat XFCE genom att sätta dit Xubuntu-loggan, fipplat med standardinställningarna för panelerna osv. Gillar man inte sånt är Debian ett bättre val.

I övrigt är de båda distarna väldigt lika. Apt-get funkar likadant, Bash funkar såklart likadant, det mesta är som det brukar. Undantaget är att Debian kör med su istället för sudo, men det lär man sig snabbt (eller ändrar på).

Du ska förresten ha "i386" eller "amd64". Ladda ner iso:n som heter "netinst", då kommer du få en bootbar CD med ett installationsprogram. I det kan du välja vilka paket du vill ha och så installeras Debian med enbart de valda paketen.

Lycka till!
2009-01-31, 14:50
Medlem
fliermans avatar
Det låter nästan som om jag ska ta Debian..ska ta hem och köra virtuellt.
Tack för tipsen, har dock två frågor:

1. Jag har en Core 2 duo med 2gig RAM, ska jag köra 64-bitars? Dvs finns det någon egentlig vinst som jag märker av eller är det lika bra att köra I386?

2. Finns XFCE som val i installationen eller finns det som en egen download precis som Xubuntu? Vill helst inte ha Gnome eller KDE med alls.
Senast redigerad av flierman 2009-01-31 kl. 14:55.
2009-01-31, 16:48
Medlem
SLOBs avatar
Finns redan en tråd om vilken dist man ska välja.

Tråd låst.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in