• 1
  • 2
2009-01-30, 20:53
Bannlyst
jag vet inte om detta är rätt avdelning då ja inte kan nåt om datorer, men min dell från 2005 börjar sega ihop riktigt ordentligt, förut blev den bra efter jag tömde den och satte in windows igen men det hjälper inte längre.

pratade med dell och dom pratade om ram minnet, att jag borde testa köpa nytt sånt helt enkelt.

men det jag undrar är, finns det nåt mer man kan göra?
jag raderar allt jag inte använder så det är inte mycket skräp i datan men jag tänker ändå finns det genomsökningar och eventuellt olika sidor som kan pimpa upp den lite så den känns piggare?

vet inte riktigt vad jag är ute efter men om nån fattar och hr nån ide så dela gärna.
Citera
2009-01-30, 20:56
Bannlyst
Att du skriver att du har en dell hjälper oss inte ett skit tyvärr..

mvh
Citera
2009-01-30, 21:01
Bannlyst
Gör en ominstallation av XP, det är det smartaste du kan göra. Sen släng in 2GB ram-minne. Du kommer känna en väldigt stor skillnad. Ring dell och fråga vad du ska ha för typ av minne.

Kostar dig bara lite tid och typ 400spänn beroende på vad det är för typ av RAM
Citera
2009-01-30, 21:10
Medlem
4283s avatar
Köp en ny dator. Gamla Dell-datorer är i stort sett ingenting att ha om du inte köper delar som kostar lika mycket som en ny dator.
Citera
2009-01-31, 05:14
Bannlyst
Gimpen: ditt inlägg var helt onödigt.

miniminion:
får väl resna allt igen då... men tycker fan inte de har hjälpt så mycket sista tiden, ska ringa dell å fårga om ram minnet TACK!

4283:
köpa en ny data? borde inte en dator fungera i iaf 4 år innan man köper en ny?
3 år är reklamationsrätten, hade ju vart rätt smart om datorer är instaäälda att fucka ur exakt ett år efter man inte kan reklamera längre.

är för övrigt fattig och har inte råd att köpa ny dator!
Citera
2009-01-31, 05:57
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
förut blev den bra efter jag tömde den och satte in windows igen men det hjälper inte längre.
Du menar att du omformaterade och installerade Windows på nytt ?
Isåna fall bra.
Att bara "tömma" lät inte så bra.

Hur mycket ram har du ?
Citera
2009-01-31, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Du menar att du omformaterade och installerade Windows på nytt ?
Isåna fall bra.
Att bara "tömma" lät inte så bra.

Hur mycket ram har du ?

windows med skiva! "tömma" hehe.. sätta in nytt

ja vet faktiskt inte ramminnet, kan man kolla det på datan nånstans?

har jag missuppfattat att ramminnet slits med tiden eller stämmer det?
Citera
2009-01-31, 09:00
Medlem
Högerklicka på My Computer --> Properties(Den här datorn --> Egenskaper). Där skall det stå hur mycket minne du har. Förmodligen har du 512 Mb Ram, så en extra 500 skulle göra sig gott. Mer än så skulle jag påstå är onödigt, då din dator i övrigt ändå inte klarar av allt för tunga program. Det är klart att du får fördelen att du kan köra fler program samtidigt, men det borde ändå räcka med 1gb. Som tidigare sagt så är det nog dags att införskaffa en ny dator ändå - så då är det dumt att slösa för mycket på denna.

Och nej, minne förstörs inte med tiden. Inte märkbart mycket under resten av datorns livstid iaf.

BTW:
Data = 10100100100101.
Dator = En dator.
Citera
2009-01-31, 09:01
Medlem
Högerklicka på den här datorn och välj egenskaper för att se hur mycket minne du har.

Minnet håller väldigt länge, det blir inte långsammare med tiden men om det blir fel på det kan det orsaka problem som till exempel blåskärmar och program som inte fungerar etc. etc.
Citera
2009-01-31, 09:09
Bannlyst
512 stämmer...

men om inget har "slitits" i minnet, vad är slitet då?
eller varför har den börjat sega helt plötsligt lixom?

jag har gjort ominstallation av windows vart 3e månad sen jag fick den typ..

har inte särskilt mycket program eller filer heller, bara det att allt hänger sig
Citera
2009-01-31, 10:03
Medlem
Du får nog ta och precisera dig lite med vad du menar när du säger att datorn "sega ihop riktigt ordentligt".

Utan att veta någonting så skulle jag kunna tänka mig att du:

1. Aldrig formaterar, utan bara intallerar nytt windows på gammalt windows - Alla filer ligger kvar och behöver indexeras och allting blir slött som fan. Detta löser du genom att radera partitionen och sedan skapa en ny på den gamlas plats när du installerar windows. Den kommer då att formatera.

2. Du har för vana att alltid ladda ned och installera samma program när du formaterat HDDn. I själva verket är åtminstonne något av dessa program något bajs som innehåller spyware och adware. Vad du gör åt detta är att du helt enkelt inte installerar samma gammla program hela tiden. Du kan ju lista de program som du alltid installerar så kan vi se om vi inte kan hitta något substitut eller om du rent av inte behöver programmet öht.

3. Du installerar alltid de drivrutiner som följde med när du köpte datorn. Datorn är gammal och sålunda även drivrutinerna. Försök hitta Nya drivrutiner från nätet.

4. Du kör Internet explorer 6. Denna version är full av säkerhetshål och resulterar i spyware och adware om du så bara surfar porr i 5 min. Förslagsvis använder du Opera istället. Det kan laddas ned från www.opera.com. Firefox kommer säkert vissa rekomendera också. Själv står jag dock likgiltig till deras åsikter. Diskussion om vilken som är bäst finns i en annan tråd.
Citera
2009-01-31, 10:18
Bannlyst

största problemet är att programmen "svarar" inte, eller tar lång tid innan dom gör det som ska.

En fråga om radering av partitioner då jag ställt om datan med hjälp av flertalet skivor endast en gång tidigare, innan har jag gjort restoore eller reboot så jag fick den som den var när den kom från dell.

Ska man radera alla partitioner?
Jag försökte följa det som stod i texten jag fick mailat men pga att deras bilder visade vista och inte xp som jag har kan jag ha förvirrat mig.

Jag tog nämligen inte bort alla dessa, jag tog bort en (som jag har för mig det stod att jag skulle)

Möjligt jag har nåt skitprogram faktiskt men undviker ladda ner grejer i övrigt.

3: drivrutinerna, menar du dom man får installera från skivorna?
Eller allmänna för eventuellt webcam med mera?

4: jag kör google crome mestadels gamla explorer är installerat men användt ytterst sällan.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in