Du får nog ta och precisera dig lite med vad du menar när du säger att datorn "sega ihop riktigt ordentligt".
Utan att veta någonting så skulle jag kunna tänka mig att du:
1. Aldrig formaterar, utan bara intallerar nytt windows på gammalt windows - Alla filer ligger kvar och behöver indexeras och allting blir slött som fan. Detta löser du genom att radera partitionen och sedan skapa en ny på den gamlas plats när du installerar windows. Den kommer då att formatera.
2. Du har för vana att alltid ladda ned och installera samma program när du formaterat HDDn. I själva verket är åtminstonne något av dessa program något bajs som innehåller spyware och adware. Vad du gör åt detta är att du helt enkelt inte installerar samma gammla program hela tiden. Du kan ju lista de program som du alltid installerar så kan vi se om vi inte kan hitta något substitut eller om du rent av inte behöver programmet öht.
3. Du installerar alltid de drivrutiner som följde med när du köpte datorn. Datorn är gammal och sålunda även drivrutinerna. Försök hitta
Nya drivrutiner från nätet.
4. Du kör Internet explorer 6. Denna version är full av säkerhetshål och resulterar i spyware och adware om du så bara surfar porr i 5 min. Förslagsvis använder du Opera istället. Det kan laddas ned från
www.opera.com. Firefox kommer säkert vissa rekomendera också. Själv står jag dock likgiltig till deras åsikter. Diskussion om vilken som är bäst finns i en annan tråd.