• 1
  • 2
2009-01-30, 17:22
Medlem
Är det någon som testat några? Funkar de? De verkar ju vara asgrymma och någorlunda billiga.

Såg precis denna: http://www.videoglasogon.se/
Citera
2009-01-30, 18:08
Bannlyst
Inte testat, 640x480 är iallafall ingen upplösning att skryta med. Finns säkert ett flertal anledningar till varför det inte slagit igenom, men att det fanns å köpa så billigt hade jag ingen aning om

Frågan är ju också om det är bekvämt för ögonen... kan ju inte vara skönt att fokusera på en bild nån centimeter framför, måste ju vara jobbigt att kolla på hela sagan om ringen trilogin
Citera
2009-01-30, 18:31
Medlem
T-bens avatar
Jag har ett par, fast lite äldre modell. De är riktigt obekväma, man glömmer ideligen bort hur man håller huvudet och fokuserar man på något i bildens underkant kommer man efter ett tag sitta och gräva in hakan i bröstet alt. ramla baklänges om man tittar upptill. Bildkvaliten är rätt dålig och den där känslan som ska uppstå av att man tittar på en större skärm på avstånd infann sig aldrig. På plussidan var att det faktiskt blev 3D när man lirade vissa spel.
Jag använder dem dock aldrig då nackdelarna väger tyngst.
Citera
2009-01-30, 18:38
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Jag har ett par, fast lite äldre modell. De är riktigt obekväma, man glömmer ideligen bort hur man håller huvudet och fokuserar man på något i bildens underkant kommer man efter ett tag sitta och gräva in hakan i bröstet alt. ramla baklänges om man tittar upptill. Bildkvaliten är rätt dålig och den där känslan som ska uppstå av att man tittar på en större skärm på avstånd infann sig aldrig. På plussidan var att det faktiskt blev 3D när man lirade vissa spel.

Jag har lånat ett par såna och det känns mer som man håller sin mobiltelefon ett par cm från ögonen än någon storbildsteve.
Citera
2009-01-30, 22:42
Medlem
Jag hittade sidan (www.videoglasogon.se) för två veckor sedan. Sidan var inte igång då men jag beställde via mail. Jag köpte en paketlösning med mediaspelare och videoglasögon. Jag är helnöjd med dom. Först känns det ganska speciellt men man man vänjer sig vid dom.

Jag har använt dom på tåget mellan Gbg och Sthlm utan några problem. Film är mitt stora intresse och jag kollar på minst en film om dagen med dom i sängen. Jag har en liten tv så de passar även när jag spelar playstation.

För ca 3 år sedan köpte jag ett par av annat märke och modell. Priset var det dubbla och kvaliten var usel. Så visst har det skett framsteg. Jag ångrar inte mitt köp.
Citera
2009-01-30, 23:06
Moderator
rotadents avatar
Det brukar ligga sånt där på Tradera med jämna mellanrum och ibland har jag blivit sugen. Men recensionerna har i princip enbart varit sågningar och då känns det inte så lockande. Nästan 5.000 spänn tycker i alla fall jag är ganska mycket pengar om det inte fungerar riktigt bra... Men utvecklingen borde väl gå framåt även på det området.
Citera
2009-01-31, 11:20
Medlem
Nu har jag beställt ett par. Var i kontakta med den sidan och jag fick lämna tillbaka dem om de inte uppfyllde mina förväntningar. Får hem dem på måndag så då får jag återkomma med lite info.
Citera
2009-01-31, 17:22
Moderator
rotadents avatar
Gör gärna det, det vore kul att höra lite fler åsikter.
Citera
2009-01-31, 22:25
Medlem
njetski-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinz
Jag hittade sidan (www.videoglasogon.se) för två veckor sedan. Sidan var inte igång då men jag beställde via mail. Jag köpte en paketlösning med mediaspelare och videoglasögon. Jag är helnöjd med dom. Först känns det ganska speciellt men man man vänjer sig vid dom.

Jag har använt dom på tåget mellan Gbg och Sthlm utan några problem. Film är mitt stora intresse och jag kollar på minst en film om dagen med dom i sängen. Jag har en liten tv så de passar även när jag spelar playstation.

Det blir alltså inte tröttsamt för dina ögon när du ser en tvåtimmarsfilm t ex?

Hur mycket ögonkorsning handlar det om? Hur många cm alltså. Som att läsa en bok, eller längre bort?
Citera
2009-01-31, 22:38
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben

Att du inte är nöjd beror väl på att du har en äldre modell än tex den länkade sidans.

Som med annan elektronik så kommer även detta att utvecklas och förbättras ännu mer än idag. Trior att detta kommer att bli en "standardpryl" hos ganska många framigenom.

EDIT: första inlägget i den här forumavdelningen från min sida kom jag på nu.
Citera
2009-01-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grinz

För ca 3 år sedan köpte jag ett par av annat märke och modell. Priset var det dubbla och kvaliten var usel. Så visst har det skett framsteg. Jag ångrar inte mitt köp.

Citat:
Ursprungligen postat av njetski-
Det blir alltså inte tröttsamt för dina ögon när du ser en tvåtimmarsfilm t ex?

Hur mycket ögonkorsning handlar det om? Hur många cm alltså. Som att läsa en bok, eller längre bort?

Jag har aldrig blivit trött men i början gjorde jag lite fel. Jag placerade dom för långt upp på näsan. Man får ha dom lite längre ner på näsan än ett par vanliga glasögon. Då får man riktigt bra bild. Man vänjer sig snabbt och nu är det inga problem alls. Jag kan även meddela att jag använder vanliga glasögon under utan problem.

Jag läste att man skulle ta en paus efter några timmar. Samma sak gäller för datorskärmar

Angående ögonkorsningen så har jag inte ens reflekterat över det. Det är alltså längre bort än en bok.

Köpte Motorstorm 2 idag till Playstation 3. Det var ritktigt skön känsla att spela det med videoglasögonen. Köpte trådlös bildöverföring från samma sida också. Jag spelar alltså helt portabelt
Citera
2009-01-31, 23:56
Medlem
Trollunges avatar
Det låter häftigt och lite sci-fi över videoglasögon fast faktum är att liknande har funnits i över 15år. Har testat några stycken genom årens gång och jag får extremt ont i huvudet bara efter en halvtimmes användning.

Min åsikt är att det bara är skit och att betala närmare 5k är lurendrejeri.
Liknande finns att beställa för under tusenlappen från utlandet.

Det har inte slagit igenom på över 15år och kommer aldrig göra det.
Däremot tror jag på nästa generation som projiserar bilden på ögat. Det verkar mer intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in