• 1
  • 2
2003-09-08, 21:36
Medlem
Ja, hur drömmer de?
De som är blinda sen födseln.

I samma spår, hur tänker de döva?
Om jag föreställer mig en text så ser jag bokstäverna, hur är det för de döva? "Känner" de punktskriften eller tänker de i teckenspråk?

Vidare i samma veva, jag som född i Sverige tänker på svenska.
Hur är det med någon född och uppvuxen i turkiet el. dyl.?
När övergår man till att tänka i ett annat språk?
Citera
2003-09-09, 14:19
Medlem
Dennis - Pixels avatar
Har ingen aning, har aldrig tönkt direkt på det, men visst fan undrar man nu. Har vi nån döv här? :P

Nån blind tror jag väll inte
Citera
2003-09-09, 16:06
Bannlyst
Blinda kan vi mycket väl ha här, det finns punktdisplayer för blinda. De ser rätt coola ut..

Undrar om det inte var en sån som låg bakom den där som blev bannad för stora bokstäver i ett inlägg.. Stora och små bokstäver ser likadana ut i blindskrift, man lägger bara till ett tecken för "nu kommer stor bokstav" och inlägget hade ju liten förstabokstav.. klart fall av en glömd capsknapp.. och blinda ser garanterat inte capslampan.

De döva jag har skrivit med brukar ha ett märkligt skrivspråk, antagligen för att de skriver som de talar, och teckenspråket skiljer sig uppenbarligen från "normalsvenskan". Blindskrift kan jag, men inte teckenspråk.
Citera
2003-09-09, 16:34
Medlem
phreakdentas avatar
De blinda kanske drömmer att de ser.
Men hur upplever de synen i drömmen...

Citera
2003-09-11, 00:10
Medlem
det här är en sak som jag också funderat mycket på, även hur spädbarn som ännu inte lärt sig tala tänker, för tänker jag så tänker jag ju i ord, de ord jag lärt mig under livet...

Kommer ihåg en intervju för kanske fem år sedan då Ulrika vad hon nu heter på TV4:s nyheter berättade att efter ett par år i usa så hade hon börjat tänka på engelska...
Citera
2003-09-11, 02:18
Medlem
Dom döva behöver ingen punktskrift dom kan läsa vanlig text.
Citera
2003-09-11, 09:56
Medlem
ingen som har påstått det heller
Citera
2003-09-11, 10:10
Medlem
kamizs avatar
Tror ni inte att det är så att blinda och döva personer använder sina andra sinnen för att skapa sig en inre bild utav hur saker ser och låter. Dessa inre bilder används senare av hjärnan i drömmar. Ibland drömmar man ju tex att man flyger.. Men hur kan vi veta hur det känns att flyga då ingen av oss kan flyga. Allt sitter i hjärnan som använder de erfarenheter om hur saker är i drömmarna.

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teo...lardrommar.htm

Saxat ifrån ovanstående länk:

Det finns t ex blinda som blir seende i sina drömmar.
Citera
2003-09-18, 20:09
Medlem
Drott!!
Läs översta inslaget INNAN Du svarar på något!

"I samma spår, hur tänker de DÖVA?
Om jag föreställer mig en text så ser jag bokstäverna, hur är det för de DÖVA? "Känner" de punktskriften eller tänker de i teckenspråk?"
Citera
2003-09-18, 20:14
Medlem
phreakdentas avatar
Skrev ett inlägg i fel tråd och lyckades inte
editera bort den. Så jag editerade den till det ni läser nu.
Sorry!
Citera
2003-09-18, 22:27
Medlem
Ralf2s avatar
Jag läste en artikel om en blind tjej i kamratposten för rätt länge sen. När hon drömde så såg hon. Konstigt nog hade hon drömt om en fisk av nån särskilt art, gädda tror jag, som hon sen kunde beskriva helt korrekt. Hon måste omedvetet ha hört nån beskriva en gädda nån gång, hur skulle hon annars kunna veta hur en sån såg ut.
Citera
2003-09-18, 23:27
Medlem
Gluteus Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Jag läste en artikel om en blind tjej i kamratposten för rätt länge sen. När hon drömde så såg hon. Konstigt nog hade hon drömt om en fisk av nån särskilt art, gädda tror jag, som hon sen kunde beskriva helt korrekt. Hon måste omedvetet ha hört nån beskriva en gädda nån gång, hur skulle hon annars kunna veta hur en sån såg ut.

Det är svårt att beskriva gädda!

Men intressant endå, undrar hur den blinda ser människor i drömmen? Måste ju vara väldigt snarlik, men färgen borde ju vara helt fel, den blinda kanske ser gröna människor i drömmen? Kanske svart/vit.
Varför har man aldrig sett nån dokumentär om detta!? Faen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in