• 2
  • 3
2004-09-14, 17:51
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Återigen, måhända att det står någonstans att det krävs skriftligt. I praktiken brukar man från sjukvårdens sida nöja sig med ett muntligt tillstånd. Varför ord står mot ord.

Kanske, men åter igen; Vad spelar det för roll? One down, plenty to go..
Citera
2004-09-15, 04:56
Medlem
Voltas avatar
När ni snackar om att gå till flera läkare, hur funkar det i praktiken? Inom samma vårdcentral/inrättning går väl knappast?

Det jag har märkt av är att sedan jag flyttade från en mindre ort A till en ännu mindre grannort B, så var vårdcentralen i A väldigt snabba med att flytta över mig till B, och skickade över journaler m.m. så fort jag förde det på tal. Därefter ville de inte ha med mig att göra längre och hänvisade till B.

Har jag missat nåt när det gäller de offentliga läkarinrättningarna, eller kan man vara registrerad patient/träffa läkare på fler ställen med detta systemet? Funkar det bättre om man blandar in olika typer av inrättningar, t.ex. sjukhus?

Läkare med privatmottagning förstår jag går bättre då de driver sin verksamhet mer isolerat... bara undrar om ovanstående eftersom det som diskuterats i tråden mest verkar handla om den offentliga biten.
Citera
2004-09-15, 12:04
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Inom Västerbottenslänslandsting har vi BMS cross (data journal) alla vårdcentraler och avdelningar på sjukhusen i Umeå, Ske-å, Lycksele är inkopplade undantaget Psykkliniken. Så som läkare kan man läsa alla journal antekningar som är gjorda (om man har med omvådnaden av pat att göra). Alla recept som är utskrivna finns med i journalen.

Jag bor i Umeå. Om jag på en klinik vid NUS får en medicin utskriven så kan alltså min husläkare se detta.

Sker per automatiskt eller måste han "ställa en fråga” till den kliniken för att få den uppgiften? Eller får läkaren dessa uppgifter när man avslutat behandlingen på den kliniken?
Citera
2004-09-15, 18:23
Medlem
-Dr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy
Jag bor i Umeå. Om jag på en klinik vid NUS får en medicin utskriven så kan alltså min husläkare se detta.

Sker per automatiskt eller måste han "ställa en fråga” till den kliniken för att få den uppgiften? Eller får läkaren dessa uppgifter när man avslutat behandlingen på den kliniken?

Ja behandlande läkare kan och har rätt att läsa i journalen och där står det vilka mediciner som har ordinerats och skrivits ut.
Man behöver inte ställa en fråga heller.
SSK och Usk kan inte läsa journaler som inte hör till hemma kliniken.
Citera
2004-09-16, 08:58
Medlem
REEEETAAARDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2047
Mitt benzo-behov överskrider min psykriatikers väl-vilja och jag funderar lite på det här som andra påstår.. Att det skulle vara möjligt att besöka fler läkare på en och samma gång. Någon som med säkerhet vet att det är sant?

Anta att jag regelbundet besöker en psykriatiker i en stad, skulle jag samtidigt kunna besöka en psykriatiker i en helt annan stad utan att dessa skulle komma på mig?

Hur är det med apoteken, skulle det vara möjligt att använda sitt kredit-konto (apotekets kreditkonto) för att lösa ut tex. sobril i en stad - samtidigt som man hämtar ut ett recept, utskrivet av en annan läkare i en helt annan stad - med hjälp av samma konto?

Någon som har något erfarenhet eller känner till något om detta?
2047

om du blandar doktorer så ökar risken att få psykos så jag avråder dig från att göra detta
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in