• 1
  • 2
2003-09-08, 19:53
Awaiting Email Confirmation
Mitt benzo-behov överskrider min psykriatikers väl-vilja och jag funderar lite på det här som andra påstår.. Att det skulle vara möjligt att besöka fler läkare på en och samma gång. Någon som med säkerhet vet att det är sant?

Anta att jag regelbundet besöker en psykriatiker i en stad, skulle jag samtidigt kunna besöka en psykriatiker i en helt annan stad utan att dessa skulle komma på mig?

Hur är det med apoteken, skulle det vara möjligt att använda sitt kredit-konto (apotekets kreditkonto) för att lösa ut tex. sobril i en stad - samtidigt som man hämtar ut ett recept, utskrivet av en annan läkare i en helt annan stad - med hjälp av samma konto?

Någon som har något erfarenhet eller känner till något om detta?
2047
Citera
2003-09-09, 00:46
Medlem
Berra Bs avatar
Jag körde på det viset ett bra tag, "läkarshoppade" mig igenom telefon-
katalogen från A-Ö och det var då aldrig några som helst problem.

Kan ju vara smart att växla lite mellan apoteken dock, så man inte
springer till samma apotek flera gånger i veckan.

Lycka till!

/B
Citera
2003-09-09, 02:05
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra B
Jag körde på det viset ett bra tag, "läkarshoppade" mig igenom telefon-
katalogen från A-Ö och det var då aldrig några som helst problem.

Kan ju vara smart att växla lite mellan apoteken dock, så man inte
springer till samma apotek flera gånger i veckan.

Lycka till!

/B

gick inte för mig eftersom man trots allt har ett personnummer och på apoteket ser de hur mkt du har tagit ut. för ooja dessa snåla psyk doctorer i sverige som tror att man klarar sig på 100mg oxascand om dagen :mad:
Citera
2003-09-10, 22:20
Bannlyst
Aha, men många andra verkar ha klarat det.

Ok, de ser alltså hur mycket man har tagit ut av ett läkemedel, men ser de bara hur mycket man har tagit ut på det apoteket?

Blev det straff?
Citera
2003-09-13, 03:40
Medlem
ÄlskaMigs avatar
alla apotek ser. inget straff du får helt enkelt inte medicinen.
Citera
2003-09-13, 13:53
Bannlyst
Fan så de finns ingen vidare chans att lyckas?, allt verkar ha blivit sämre med tiden... Klart sparar väl skattepengar.
Citera
2003-09-13, 17:59
Bannlyst
eftersom det är kicka och flumma ni vill (inte seriöst behovsmedicinera) så varför hålla på och springa hos doktorn? borde väl finnas att få tag på det ni kan roa er på den inofficiella marknaden
Citera
2003-10-12, 23:35
Medlem
Cornholios avatar
Har för mig att apoteken inte är "samkörda", dvs det du tar ut på apotek a ser inte apotek b
Citera
2003-10-13, 02:01
Medlem
Chan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2047
Mitt benzo-behov överskrider min psykriatikers väl-vilja och jag funderar lite på det här som andra påstår.. Att det skulle vara möjligt att besöka fler läkare på en och samma gång. Någon som med säkerhet vet att det är sant?

Anta att jag regelbundet besöker en psykriatiker i en stad, skulle jag samtidigt kunna besöka en psykriatiker i en helt annan stad utan att dessa skulle komma på mig?

Hur är det med apoteken, skulle det vara möjligt att använda sitt kredit-konto (apotekets kreditkonto) för att lösa ut tex. sobril i en stad - samtidigt som man hämtar ut ett recept, utskrivet av en annan läkare i en helt annan stad - med hjälp av samma konto?

Någon som har något erfarenhet eller känner till något om detta?
2047

Min svärmor arbetar på apotek och hon har berättat följande: En "apotekare" som upptäcker att en person använder sig av flera läkare för att kunna "tablettmissbruka" kan inte göra någonting åt det. De har tystnadsplikt och får inte ens ringa upp de inblandade läkarna och informera dem.

När det gäller "apotekskontot" kan de bara se medicinen du hämtat ut på deras apotek. Du kan alltså hämta ut på apotek A utan att bli upptäckt på apotek B...
Citera
2003-10-13, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chan1
upp de inblandade läkarna och informera dem.

När det gäller "apotekskontot" kan de bara se medicinen du hämtat ut på deras apotek. Du kan alltså hämta ut på apotek A utan att bli upptäckt på apotek B...

Wow.. trodde de hade nåt sorts system för det där så ALLA apotek kunde se hur mycket och vilka mediciner man köpt. Men den informationen lagras alltså inte på högkostnadskortet?
Citera
2003-10-14, 00:38
Medlem
Chan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Wow.. trodde de hade nåt sorts system för det där så ALLA apotek kunde se hur mycket och vilka mediciner man köpt. Men den informationen lagras alltså inte på högkostnadskortet?

Nej det gör den inte... De ser bara hur mycket medicin du har handlat för. Enligt min svärmor. Vi har haft diskussionen flera gånger faktiskt just för att hon är upprörd över att tablettmissbrukare kan "falla igenom" så enkelt, OCH att även fast hon ser att personen igår var och hämtade ut en månadskonsumtion och även idag inte får säga det till någon. Rätt sjukt faktiskt... Storebror ser trots allt inte allting!
Citera
2003-10-14, 20:06
Awaiting Email Confirmation
Ok..

Det var verkligen något att lägga på minnet
Just nu har jag inte några såna problem iaf, min psykriatiker blev mer generös efter mitt senaste besök. På torsdag ska jag hämta ut mina sista 50sobril (på det receptet)..

Men jag tvingas nog ringa efter fler imovane, jag behöver två 7:5or för att somna och är bara ordinerad en per kväll.. Det är ett problem.. Men sist jag var på psyket så blev jag erbjuden stilnoct - när jag sa att jag ville ha något starkare än imovane (hoppades i mitt sjuka sinne på att man skulle ordinera mig benzo), men blev erbjuden stilnoct.. Jag tackade nej och sa att jag tyckte bättre om imovanen.. Men jag funderar på att ringa och säga att jag är villig att pröva på dem - det är svårt att ringa och säga att man knaprat dubbel dos av imovane'n och det leder oftast inte till nya recept. De ser bara negativt på det. Sånt får man ta med sin läkare, men henne träffar man ju inte så ofta..
Så det får nog bli stilnoct som nödlösning den här månaden..

Jobbigt att inte kunna sova, det beror på de här satans anti-deppresiva som får mig att gå upp i varv så fort jag äter mat - och mat äter jag ofta på kvällar..

2047
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in