• 1
  • 2
2009-01-29, 23:49
Medlem
Dharmas avatar
Jag har en hårddisk i datorn som jag brukar ladda ner filer till.
Nu har hårddisken blivit segare och segare och när jag ska lägga över filer till extern hårddisk och liknande så tar det oerhört lång tid att ladda över.

Vad kan detta bero på?

Det verkar som att om jag formaterar hårddisken så skärper den sig ett tag men sedan blir den snabbt seg igen. Den andra hårddisken däremot som jag har installerat windows på samt en andra partition av den första hårddisken är lika snabb som vanligt.

Är det ett varningstecken som säger att jag snabbt som ögat ska säkerhetskopiera mina filer?
Citera
2009-01-30, 00:04
Medlem
dobbelinas avatar
Kör en checkdisk: http://support.microsoft.com/kb/315265/sv
Citera
2009-01-30, 00:11
Medlem
tomorres avatar
Hårddiskar ÄR förbrukningsvara. Mina brukar hålla ca 3 år. Antar att du defragmenterat?
Citera
2009-01-30, 00:13
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorre
Hårddiskar ÄR förbrukningsvara. Mina brukar hålla ca 3 år. Antar att du defragmenterat?

Spelar det någon roll?
Min primära hårddisk är aldrig defragmenterad och den fungerar hur bra som helst.

Jag har nog haft den där hårddisken sedan 04 iallafall
Citera
2009-01-30, 00:16
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Kör en checkdisk: http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

Jag gjorde det nu, det tog bort två filer, inget mer hände
Citera
2009-01-30, 00:36
Medlem
TaxiAls avatar
Han är väl trött? Är snart full kanske, blir segare då.
Citera
2009-01-30, 03:24
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiAl
Han är väl trött? Är snart full kanske, blir segare då.

Min primärhårddisk som windows är installerat på innehåller mycket fler filer både i gb och procent
Citera
2009-01-30, 08:56
Medlem
Inte defragmenterat sedan 04?! Gör det nu... Ska göras åtminstone 1 gång i veckan.
Citera
2009-01-30, 10:49
Medlem
iom att du laddar ner filer till hdd blir den väldigt snabbt fragmenterad.
defragmentera omgående är mitt råd
Citera
2009-01-30, 13:06
Medlem
Dharmas avatar
Om man formaterar så spelar väl inte en defragmentering någon roll?

Jag har haft hårddisken sedan 04 men jag har formaterat den ett par gånger. senast 08

Jag ska prova att defragmentera så får vi se om den går snabbare
Citera
2009-01-30, 16:05
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Inte defragmenterat sedan 04?! Gör det nu... Ska göras åtminstone 1 gång i veckan.

Ehh.. en gång i veckan är ganska så rejält overkill såvida man nu inte tankar filmer som en tok.

Men givetvis bör TS prova med att köra en defragmentering, Perfect Disk är att rekommendera.
Citera
2009-01-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ehh.. en gång i veckan är ganska så rejält overkill såvida man nu inte tankar filmer som en tok.

Men givetvis bör TS prova med att köra en defragmentering, Perfect Disk är att rekommendera.

Som du säger så beror det ju på hur man använder datorn. Men det är självklart inte bara filmtankning som påverkar. Alla filer man deletar eller redigerar, program man använder osv osv fragmenterar disken. Sitter man vid datorn 5 timmar om dagen så är det verkligen inte overkill att defragmentera 1 gång i veckan. Däremot om man använder datorn till att skicka ett mail varannan dag så är det klart att det är onödigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in