Citat:
Ursprungligen postat av Missbrukarpenna
Försökte söka, men hittade inga konkreta svar.
Vill även nämna att jag är en så total nybörjare på allt vad blommor heter, så någonting som kan anses vara självklart för er kanske inte är lika självklart för mig.
Har tvåhundra frön med dannebrogen (weibulls), hade tänkt plantera dessa i krukor inne först och sedan placera ut dem. Jag tror inte att det är för kallt, för nog fan klarar dom sig 2-3 veckor för tidigt när det ändå är 11 celcius varmt?
Sm sagt, visst finns det lite halvflummiga svar, men vill gärna ha ett konkret och fräscht sådant istället.
Vill även nämna att jag är en så total nybörjare på allt vad blommor heter, så någonting som kan anses vara självklart för er kanske inte är lika självklart för mig.
Har tvåhundra frön med dannebrogen (weibulls), hade tänkt plantera dessa i krukor inne först och sedan placera ut dem. Jag tror inte att det är för kallt, för nog fan klarar dom sig 2-3 veckor för tidigt när det ändå är 11 celcius varmt?
Sm sagt, visst finns det lite halvflummiga svar, men vill gärna ha ett konkret och fräscht sådant istället.
Jag tror snarare att det är för varmt...
Du kan så dem i krukor, eller ännu bättre, i toapappersrullar med såjord i på balkongen eller annat svalt läge.
När de vuxit till sig, så plantera HELA toapappersrullen, se till att ingen kant sticker upp. Vallmo hatar att få rötterna störda, och använder du toarullar så stör du inte rötterna, plus att papperet löser uppsig i jorden. Enkelt och miljövänligt.
Om du så varmt inne, kan du få problem när du skall sätta ut dem, dels är de långa och klena, dels måste du avhärda dem till uteklimatet. Dvs. sätta ut dem i skugga ett par timmar om dagen i minst en vecka.
DET blir ett ruskigt springande, jag lovar.
Glöm inte heller, att det som är kallt för dig, inte är kallt för en växt. När jag förodlar sommarblommor jag vill ha ut, som tex. luktärtor, så står de i ett utrymme med cirka 8-10 plusgrader, vilket är perfekt för dem.