2007-03-16, 21:06
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missbrukarpenna
Försökte söka, men hittade inga konkreta svar.

Vill även nämna att jag är en så total nybörjare på allt vad blommor heter, så någonting som kan anses vara självklart för er kanske inte är lika självklart för mig.

Har tvåhundra frön med dannebrogen (weibulls), hade tänkt plantera dessa i krukor inne först och sedan placera ut dem. Jag tror inte att det är för kallt, för nog fan klarar dom sig 2-3 veckor för tidigt när det ändå är 11 celcius varmt?

Sm sagt, visst finns det lite halvflummiga svar, men vill gärna ha ett konkret och fräscht sådant istället.

Jag tror snarare att det är för varmt...

Du kan så dem i krukor, eller ännu bättre, i toapappersrullar med såjord i på balkongen eller annat svalt läge.

När de vuxit till sig, så plantera HELA toapappersrullen, se till att ingen kant sticker upp. Vallmo hatar att få rötterna störda, och använder du toarullar så stör du inte rötterna, plus att papperet löser uppsig i jorden. Enkelt och miljövänligt.

Om du så varmt inne, kan du få problem när du skall sätta ut dem, dels är de långa och klena, dels måste du avhärda dem till uteklimatet. Dvs. sätta ut dem i skugga ett par timmar om dagen i minst en vecka.

DET blir ett ruskigt springande, jag lovar.

Glöm inte heller, att det som är kallt för dig, inte är kallt för en växt. När jag förodlar sommarblommor jag vill ha ut, som tex. luktärtor, så står de i ett utrymme med cirka 8-10 plusgrader, vilket är perfekt för dem.
Citera
2007-03-16, 21:09
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Hur lång tid bör det ta för fröna att gro och komma upp ur jorden?

Beror på hur mycket sol och värme det är.

Jag har varit med om upp till tre veckor. Man tror att allt är misslyckat, också: BOOOM så kommer det 100 tals små,små plantor på en gång.

Tidigaste jag varit med om är en vecka.

Jag tror också att äldre frön gror långsammare, men det är min högst egna teori.
Citera
2007-03-16, 21:19
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
Jag besitter ett gäng med Hens and Chickens och undrar om det behövs någon större eftersyn av växterna efter man sått dem.

Att ha lite på balkongen kanske fungerar men vill inte få frågor från andra öht,

Kan man strö ut fröna på gärden eller liknande och sedan låta de växa fritt te.x?

Att göra en egen liten rabatt vet jag inte hur det skulle fungera, skulle väcka nyfikna ögon tror jag, samma om man gör ett litet "land" ute i skogen

Bästa vore ändå om man strödde ut lite här och där, men frågan är om de verkligen tar sig då på egen hand..

Sedan kanske det är lurigt på gärden då många bönder gödslar med diverse dumheter?

Det går utmärkt att ha på balkongen i urna.

En tre fyra stora plantor i en tiolitershink med hål i botten, eller snyggare kruka är faktiskt väldigt vackert.
Men, tänk på att krukodlade växter behöver regelbunden näring. När de börjar bli decimeterhöga, köp ett bra gödselmedel och använd enligt instruktionen.

Dessutom, om folk är nyfikna, så är det absolut INTE opiumvallmo, det är bulgarisk bondvallmo, eller hur?

Om du gör en rabatt, så dina bulgariska bodvallmo där, släng ned några solrosfrön också, och någon ringblomma. Så lär du slippa frågor. Och sedan plockar du kapslarna en mörk kväll....

Strö frö både här och där. Jag brukar spilla i kommunala planteringar. Speciellt bredvis polishus etc. det är ju inte olagligt att odla dem, eller hur?

( Jag köper en jättepåse med 500gram frön i turkbutiken. De gror. Och de är potenta...Då har jag så mycket frö att jag kan sprätta ned hela staden.)
Citera
2007-03-16, 21:25
Medlem
StorMammas avatar
Så,

Frågelådan genomgången för idag!

DAGS ATT SÅ I SÖDRA SVERIGE NUUUU!

Vi runt sthlmstrakten och uppåt väntar en till två veckor till.

Köp INTE The Giant. Värdelös lågopiumhaltig sak. Ful blomma med andra ord.
Citera
2007-03-16, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Du kan så dem i krukor, eller ännu bättre, i toapappersrullar med såjord i på balkongen eller annat svalt läge.
Så du förplanterar och planterar ut vallmo? Resultatet är inte värt en tiondel av jobbet. Förplanterar du flera hundra vallmo?

Citat:
Skala bort översta delen på gräsmattan.
Och skicka den till mig, jag behöver gräs

EDIT:
Citat:
Ett bra sätt är att helt enkelt vända gräskokorna upp och ned, och sedan lägga på ett lager köpjord, helt ok med 4-5 säckar jord för en 100-lapp
Kan snos nattetid på obevakade mackar.
Citera
2007-03-16, 23:08
Medlem
StorMammas avatar
Hehe,

Jag förodlar en 5-10 stycken, därför att jag vill ha tidig blommning, inte för något annat syfte.

Jag har ingen stor odling numera, utan det är mest ögonfröjd, faktiskt.

..Och knycka jord...Visst, det går, men, torska för det? Nope, inte jag iallafall. Dessutom så har jag min fina kompost som jag skattar på fin mylla varje år.

I år kommer det att bli " Flemish Antique " som är otroligt snygg, sedan får vi se om den är potent. Och, jag kom över frö till en sort med nästan svarta blommor och vitbrokiga blad, så den blir det också.

Det är dock engelska sorter, och det står att de är giftiga vid förtäring...

Har kvar litet äldre frö från Hen and chickens, om inte annat så sår jag dem för att få fräscht frö igen.
Citera
2007-03-17, 00:47
Medlem
maiden_666s avatar
Citat:
Gör sedan te på de kapslar du mjölkat latexen ur, så får du ur det sista. Det är mer ekonomiskt.

om man snittar 7-8 kapslar och sedan när latexen torkat delar man kapslarna och slänger ner allt som det är i en kastrull och kokar upp lite sakta blir det något effekt eller ska man ha ännu fler kapslar,egentligen undrar jag viklen är startdosen i antal normalstora hen and chicken kapslar då jag hört den ska vara ganska så potent?
Citera
2007-03-17, 18:01
Medlem
När är det läge att plantera vallmo (tasmanian, hens and chickens) i stockholmsområdet?? April - maj, men hur är det med frostnätter och liknande?
Citera
2007-03-17, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowardMarks
När är det läge att plantera vallmo (tasmanian, hens and chickens) i stockholmsområdet?? April - maj, men hur är det med frostnätter och liknande?
Vänta tills de är ett par + på natten.

Såg att jag nyss spam.. jag mena postat över 1000 inlägg!
Citera
2007-03-17, 20:38
Medlem
Ok, tack och grattis!

Nästa fråga, hur många plantor Tasmanian krävs det för ett gram opium? Säg svenska respektive europeiska odlingsförhållanden?
Citera
2007-03-17, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowardMarks
Ok, tack och grattis!

Nästa fråga, hur många plantor Tasmanian krävs det för ett gram opium? Säg svenska respektive europeiska odlingsförhållanden?
Menar du råOpium? Räkna med att en kappsel kan ge upp till 0,2g latex
Citera
2007-03-23, 14:19
Medlem
maiden_666s avatar
erkänner mig trög nu!

Men låt oss säga att jag känner för en kopp poppy-tea!

om man har/hittar några plantor ute...och är sugen på te kan man ta några skallar och koka te på dom färska?

och säg det är några skallar över kan man torka dessa och sedan göra te på dessa en annan vecka eller månad? behöver man större mängd torkade eller de innehåller lika mycket godis som de färska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in