2005-06-06, 21:43
Medlem
Turkbutik. Nä jag gick in på Ica maxi's växtavdelningen. Där hade dem erbjudande 10 fröpåsar i "gröna klassen" för 20kr. och där fanns det massa olika sorters vallmo. Så prova där
Citera
2005-06-08, 05:46
Medlem
Escanios avatar
igår köpte jag några påsar med 60g frön i varje påse, 10kr för en påse
men tyvärr så vet jag inte vilken sort... köpte blåa och vita! någon som vet vilka dom blåa kan vara? eller vita?? någon potent sort? eller det är bara till att odla och se senare om det ger någon effekt?

är det någon fara om det skulle vara en annan sorts vallmo om man gör te/röker det?

snällt om någon skulle kunna svara på mina frågor!
Citera
2005-06-08, 10:58
Medlem
Smokebombs avatar
Vi verkar vara pionjärer på att odla kryddfrön, iaf inga här på FB som provat innan...
Citera
2005-06-08, 11:41
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
men tyvärr så vet jag inte vilken sort... köpte blåa och vita! någon som vet vilka dom blåa kan vara? eller vita?? någon potent sort? eller det är bara till att odla och se senare om det ger någon effekt?

är det någon fara om det skulle vara en annan sorts vallmo om man gör te/röker det?

Hmm,

Jag skrev om detta för några sidor sedan.

Chanserna är mkt goda att du får potenta prylar om det står " Made in Turkey" på dem.....
Citera
2005-06-08, 12:30
Bannlyst
Plantorna är runt 10cm höga nu och står i fina rader i landet, är nog ett par hundra av dom,, men frågar igen skall jag plantera om sen ifall dom står för tätt eller klarar dom det??
MVH Johan
Citera
2005-06-08, 21:07
Medlem
WLXs avatar
Nu är dom sådda! Fröna var Bröderna Nelsons dels svarta pionvallmo och blandfärgade pionvallmo. Får la hoppas att de innehåller något.
Citera
2005-06-08, 21:19
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Plantorna är runt 10cm höga nu och står i fina rader i landet, är nog ett par hundra av dom,, men frågar igen skall jag plantera om sen ifall dom står för tätt eller klarar dom det??
MVH Johan

Jag skulle vara hårdhjärtad och gallra, därför att visst så får du många, men klena, även om du gödslar. Jag har ett avstånd på cirka 15-20 centimeter emellan plantorna, och även det är en aning tätt. Jag tror att det rekommenderade avståndet är runt 30 cm.

De som jag inte bara rycker bort och slänger, pillar jag försiktigt upp med en gaffel och sätter på ett annat ställe, och vattnar. De gillar INTE att bli flyttade, så det är inte alltid de överlever mina flyttningar, men vadå, det kostar inget. Säg att cirka 60 procent klarar detta.
Citera
2005-06-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio

Stod det inte på dem vad det var för sort? Typ "Pionvallmo".?
Citera
2005-06-08, 22:31
Medlem
Escanios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Stod det inte på dem vad det var för sort? Typ "Pionvallmo".?

nä det stod inte vad det var för sort...
men jag köpte det från en turkbutik
Citera
2005-06-09, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag skulle vara hårdhjärtad och gallra, därför att visst så får du många, men klena, även om du gödslar. Jag har ett avstånd på cirka 15-20 centimeter emellan plantorna, och även det är en aning tätt. Jag tror att det rekommenderade avståndet är runt 30 cm.

De som jag inte bara rycker bort och slänger, pillar jag försiktigt upp med en gaffel och sätter på ett annat ställe, och vattnar. De gillar INTE att bli flyttade, så det är inte alltid de överlever mina flyttningar, men vadå, det kostar inget. Säg att cirka 60 procent klarar detta.

Man tackar stormamma!
Jo för vissa sitter ju som i klumpar med flera plantor på samma ställe!!
Har flyttat plantor innan och som du säger så överlever ganska många bara man vattnar i början!
Nu växer det iallafall så det knakar!!
MVH Johan

ps: kommer att bli nån gödsling med nått ekologiskt gödning när dom växt till sig och är mogna!
Citera
2005-06-10, 11:41
Medlem
Smokebombs avatar
Gillar vallmo salpeter gödsling?
Citera
2005-06-10, 12:44
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Gillar vallmo salpeter gödsling?

Förmodligen, men dom diggar nog ammoniumnitrat mer. Fast det bästa är nog att bara köpa färdig blomnärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in