2005-05-02, 12:14
Medlem
Bloodhounds avatar
Första planteringen satt. Vi gjorde så fin åt dom små rackarna, så om dom inte gror så blir jag fanimej lack. Grävde upp minst 30 cm jord i en mot vind skyddande klippskreva i perfekt söderläge. Jorden var inte överdrivet fuktig, och vi rensade ur alla främmande rotsystem i en 1x1 m stor ruta, och lade tillbaka jorden. Fyllde på med planteringsjord, skulle velat ha i lite sand men detta var inte tillgängligt. Sådde dom inköpta Fjärdevallmofröna från Weibulls i "uppmullad" jord och plattade sedan försiktigt till jorden. Vattnade med näringsberikat vatten och gav jorden min välsingnelse.

Sen har jag också införskaffat mig en kryddpåse med vallmofrön. Detta var 100g och kostade 12 kr. I affären fanns "Gula vallmofrön" och "Blåa vallmofrön", jag valde blåa. Vid ett grovtest hade 50% av fröna grott inom 2 dagar. Därför undrar jag nu, hur vet jag att det är somniforum och inte någon annan tattar-vallmo som inte tänkter producera nåt gott i gengäld.

Sen för det tredje så har jag hittat en gammal "ljuddämpningsvall" vid en järnväg som ser helt perfekt ut för odling. Dock är det för stor yta och för stor risk att jag skall slösa dom dyra weibullsfröna på. Däremot om mina kryddfrön skulle vara äkta kan jag kunna ha ett förbannat bra tillfälle.
Citera
2005-05-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Sen har jag också införskaffat mig en kryddpåse med vallmofrön. Detta var 100g och kostade 12 kr. I affären fanns "Gula vallmofrön" och "Blåa vallmofrön", jag valde blåa. Vid ett grovtest hade 50% av fröna grott inom 2 dagar. Därför undrar jag nu, hur vet jag att det är somniforum och inte någon annan tattar-vallmo som inte tänkter producera nåt gott i gengäld.

Har aldrig hört talas om att kryddfrön skulle vara nåt annat än somniferum, vet inte ens om andra vallmosorters frön går att använda i det syftet? Om dom gör det kan jag tänka mig att orsaken är att det inte är lönt att odla upp stora fält med blommor som bara har en funktion, i synnerhet inte med tanke på priset. Bättre då att ta överblivna produkter från blommor med andra användningsområden, i det här fallet medicinska. Men jag vet fakstiskt inte, bara gissar här.
Citera
2005-05-02, 13:56
Medlem
Tack för en asbra guide stormamma.En enkel fråga ba,borde det inte gå att köpa färdiga eterneller i en vanlig blomsterbutik??
Citera
2005-05-02, 15:10
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papillion
Tack för en asbra guide stormamma.En enkel fråga ba,borde det inte gå att köpa färdiga eterneller i en vanlig blomsterbutik??

Jo, det borde det nog....

fast vi diskuterar som sagt inget sådant här på vårat eminenta forum, eller hur?
Citera
2005-05-02, 15:21
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
Har aldrig hört talas om att kryddfrön skulle vara nåt annat än somniferum, vet inte ens om andra vallmosorters frön går att använda i det syftet? Om dom gör det kan jag tänka mig att orsaken är att det inte är lönt att odla upp stora fält med blommor som bara har en funktion, i synnerhet inte med tanke på priset. Bättre då att ta överblivna produkter från blommor med andra användningsområden, i det här fallet medicinska. Men jag vet fakstiskt inte, bara gissar här.

Vad är då skillnaden mellan blå och gula vallmofrön?
Citera
2005-05-02, 16:22
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Vad är då skillnaden mellan blå och gula vallmofrön?

Bara olika sorters opiumvallmo, inget annat.

Det finns svarta och beiga också. och vita...
Citera
2005-05-02, 16:38
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Bara olika sorters opiumvallmo, inget annat.

Det finns svarta och beiga också. och vita...

Wihej, har du någon aning om vilka som är mest potenta? Jag har nämligen det perfekta stället, fast jag behöver sprida MTCKET frön. Kan jag bara lägga dom på marken eller måste man få ner dom i jorden? Vad tycker vallmo om lite torraktig sandjord? Det ligger perfekt i söderläge, är sol i stort sett hela dagen.
Citera
2005-05-02, 18:29
Medlem
Don.Cs avatar
ojojoj =) Var säkert ett år sedan jag gjorde en förfrågan om opium och har inte sett den klistrade tråden förrän nu.

Har alla fröer kvar, en snosdusa full och med tanke på hur små de är borde det var tusen och åter tusen.
Citera
2005-05-02, 18:33
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
ojojoj =) Var säkert ett år sedan jag gjorde en förfrågan om opium och har inte sett den klistrade tråden förrän nu.

Har alla fröer kvar, en snosdusa full och med tanke på hur små de är borde det var tusen och åter tusen.

Och jag som skrev inlägget bara till dig.... Vilket slöseri med tid. INTE.
Citera
2005-05-04, 20:06
Medlem
BörjeVogels avatar
Hallå på er! Hoppas att allas odlingar går bra. Själv har jag sått på lite olika ställen runt om och äntligen har det börjat titta fram små gröngölingar.
Börjar dock bli lite orolig att det är något annat skräp som tittar upp för det verkar var mycket fler än vad jag sådde.
Tog några bilder och hoppas att någon med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig att identifiera dom små liven.

http://tinypic.com/4ui0w9
http://tinypic.com/4ui14l

Ska jag vårda dom ömt eller ska jag gå bärsärkagång och stampa ihäl otygen?

Tack på förhand
/J
Citera
2005-05-04, 21:58
Medlem
Bloodhounds avatar
Har beställt "Hen and chickens". Leveranstid 1-2 veckor, hoppas verkligen inte detta är för sent. Att plantera i slutet av maj när det är vildplantering borde väl vara okej?

Citat:
Ursprungligen postat av BörjeVogel
Hallå på er! Hoppas att allas odlingar går bra. Själv har jag sått på lite olika ställen runt om och äntligen har det börjat titta fram små gröngölingar.
Börjar dock bli lite orolig att det är något annat skräp som tittar upp för det verkar var mycket fler än vad jag sådde.
Tog några bilder och hoppas att någon med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig att identifiera dom små liven.

Tack på förhand
/J

Är rätt övertygad om att detta inte är våra små papaver.
Citera
2005-05-05, 10:32
Medlem
socs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BörjeVogel

Tack på förhand
/J
Nej det är nog något annat än somniferum, mina små brukar iaf se anorlunda ut. Bladen ska vara mer långsmala än runda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in