2009-07-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaczynski
½-1 mm är lagom, absolut inte djupare, för då blöder kapseln "inåt".

Det är nog försent att sätta nu, men annars kan man sätta dem så snart snön har smält bort.

Okej, vad för kniv brukar du använda? Det känns ganska svårt att skära en ½-1 mm djupt skåra med en mattkniv.
Citera
2009-07-17, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sricken
Okej, vad för kniv brukar du använda? Det känns ganska svårt att skära en ½-1 mm djupt skåra med en mattkniv.

Ett s k yrkesrakblad är nog det bästa. Man håller det nära ena kanten, så att bara 1 mm ungefär sticker ut mellan fingrarna. Sedan är det bara att skära försiktigt.
Citera
2009-07-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaczynski
Ett s k yrkesrakblad är nog det bästa. Man håller det nära ena kanten, så att bara 1 mm ungefär sticker ut mellan fingrarna. Sedan är det bara att skära försiktigt.

Okej, nu tror jag att jag fattar, bir säkert lite pilligt i början, men man lär sig nog.
Tack för hjälpen kompis.
Citera
2009-07-21, 12:33
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Skördetid för opiumvallmo! och Nu skördefest!

Nu står det en kastrull med vallmo i och puttrar.
Undrar om det är potent?! Tog nästan bara rötterna och lade i.

Edit: En kopp uppdrucken.
Citera
2009-07-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Skördetid för opiumvallmo! och Nu skördefest!

Nu står det en kastrull med vallmo i och puttrar.
Undrar om det är potent?! Tog nästan bara rötterna och lade i.

Edit: En kopp uppdrucken.

Å hur mås det nu då?
Hur många kapslar å dl vatten behövs för att göra lite gott te?
Skördetiden närmar sig.
Citera
2009-07-21, 22:24
Medlem
knostos avatar
Jag kommer till nästa år få tillgång till väldigt bra mark. Den ligger väldigt bra till i form av transport och tillgänlighet men är samtidigt doldoch otillgänlig om ägarna inte vill ha dig på marken. Min plan går ut på att helt enkelt så ett par rader med olika valmosorter och se vd man kan hitta på. För att göra det änny bättre för plantorna så tänkte jag gräva och anlägga egna rabbater. Nu kommer dock frågorna.

1) Vad tycker harar, kaniner, rådjur och liknande skadedjur om valmo?

2) Hur mycket vatten behöver valmoväxterna, tänk er 3 rader á 8 meter med plantor?

3) Hur står sig valmon mot naturlig växtlighet?

4) Skall jag gödsla ofta eller räcker vanlig planteringsjord?

5) Något övrigt jag bör tänka på?
Citera
2009-07-21, 23:25
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Avnjuter just nu mitt första opiatrus, som dessutom kommer från egenodlad vallmo. Riktigt najs, myser som bara den

Skar ett par kapslar och torkade av saften med hushållspapper som jag sedan droppade socker/(färsk) blåbarssaft på och lade under tungan.. Fungerade ypperligt, slog ganska fort och om det är något som inte dras ur så sväljer man ju ändå prillan sedan så nothing's lost (smakade inte mums men gick fint med smaksättningen, hela käften domnade efter ett tag).
Citera
2009-07-22, 01:26
Medlem
Str8flushs avatar
hehe sitter också och myser på opium te, Vet dock inte vilken sort det är hittade dom i en rabatt. Ganska stora kapslar och röda blommor, blommorna föll av för ca 2 veckor sen och gick och hämtade dom tidigare idag, kokade te på 10 st kapslar och vågar ej dricka för mycket. nån som vet vilken sort det kan röra sig om ?
Citera
2009-07-26, 21:00
Medlem
warriorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Ja, tänk hur det kan gå...
Det är så många som frågat efter den här, så jag rippade över det bara.

Fast jag är inte speciellt aktiv här. EV är i en helt egen klass.
(och tack för att du blåste mitt namn )

Nåja, åter till allvaret, nix, inte ICA, fröna du köper till att ha för franskbröd är i och för sig opiumvallmo, men du har ingen aning om vilken sort av opiumvallmo det är, så jag rekommenderar weibulls,impecta etc. där du kan hitta riktigt användbara saker. Och, de fröna på Ica kan vara strålade för att inte gro.
Det är enligt svensk lag förbjudet att stråla livsmedel för människor!
Santa maria brukar gå bra!
//warriors
Senast redigerad av warriors 2009-07-26 kl. 21:01. Anledning: stavfel
Citera
2009-07-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warriors
Det är enligt svensk lag förbjudet att stråla livsmedel för människor!
Santa maria brukar gå bra!
//warriors

Har Santa Maria vallmofrön?
Citera
2009-07-27, 06:59
Bannlyst
Gödsel.. En tät guide till mätta växter

Hehe, såg att det var nån som hade undringar angående gödsling och dyligt nån sida bakåt, så jag tänkte bara tipsa om en sida som drar upp lite i angående sånt.. http://www.thenook.org/archives/3049.html En till: http://www.poppies.org/2001/07/13/poppy-cultivation-in-the-soviet-union/#s0002
Tror nog att det har varit uppe på tråden innan, men det verkar vara bra förklarat hur man ska gödsla mm i nån av dom..
Citera
2009-07-27, 12:18
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sricken
Har Santa Maria vallmofrön?
Ja de står i kryddhyllan på ica. Blåa och "vita" frön i glasburk.
Men köp papperspåsarna ifall det finns på ditt ica, billigare och fler frön.

M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in