2004-10-24, 17:42
  #217
Medlem
som sagt, fel forum och opiumvallmo
Citera
2004-10-24, 19:05
  #218
Medlem
Onds avatar
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=83777&highlight=opium

kan kanske vara till hjälp
Citera
2004-10-24, 20:39
  #219
Bannlyst
Tja!
Var det postat i opiat forumet så har det ju kommit rätt!
Låter ju som opievallmo som sagt!
Och den kan du ju med fördel odla själv fram mot våren!
Skall odla en hel del själv!
MVH J
Citera
2004-10-24, 20:42
  #220
Bannlyst
Tja!
Lägger in en fråga om odling här!
Läste att eternellvallmo gillar sandig jord!
Har ett sandbrott i närhet där jag bor, eller lite jordblandad sand som ligger avskillt utan männsklig närvaro!
Borde ju gå bra att odla där
vad rekkomenderas vill ha en mindre äng/fält i sommar!
Vilken underbar syn det kommer att ge,
och för att inte säga vilka fina eterneller det kommer att bli!
MVH J
Citera
2004-10-24, 21:07
  #221
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Tja!
Lägger in en fråga om odling här!
Läste att eternellvallmo gillar sandig jord!
Har ett sandbrott i närhet där jag bor, eller lite jordblandad sand som ligger avskillt utan männsklig närvaro!
Borde ju gå bra att odla där
vad rekkomenderas vill ha en mindre äng/fält i sommar!
Vilken underbar syn det kommer att ge,
och för att inte säga vilka fina eterneller det kommer att bli!
MVH J

Jag har också en del planer av att odla till våren, tänkte driva upp dem i några miniväxthus (de där av plast som man kan få in typ 20 småkrukor i) skulle det fungera? Sen om jag inte hittar någon sandig jord, skulle det gå bra om jag blandade i lecakulor istället? Har ca 3000 frön, vad kan jag räkna med för skörd? Tacksam för svar.
Citera
2004-10-24, 21:38
  #222
Bannlyst
Tja!
Onödigt det där med minidrivhus jag menar du vill ju ha mer plantor än så!
Jag tänkte ett 1000 tal plantor eller så!
Verkar iofs gå i vilken jord som helst, körde med vanlig blomjord på balkongen!
Men sandjord skall ju tydligen vara bra!
Ja skörden är jag oxå intresserad av? har hört runt 100mg opium per planta vid gynsamma förhållanden!
MVH J
Citera
2004-10-25, 12:31
  #223
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Tja!
Onödigt det där med minidrivhus jag menar du vill ju ha mer plantor än så!
Jag tänkte ett 1000 tal plantor eller så!
Verkar iofs gå i vilken jord som helst, körde med vanlig blomjord på balkongen!
Men sandjord skall ju tydligen vara bra!
Ja skörden är jag oxå intresserad av? har hört runt 100mg opium per planta vid gynsamma förhållanden!
MVH J

Jag körde iofs med drivhus till mina cb-plantor men de var bara 20st. Så jag kan bara plöja upp en bit mark på ngt svåråtkomligt ställe med bra jord och alt. blanda i lecakulor (sand blir lite för tungt att bära dit). Typ 7 20-meters skåror där man pillar ner fröna ca 1mm? Har förövrigt två välmående plantor precis bredvid datorn som växer finfint bara på skrivbordslampe-ljus (de där med lysrör, inte glödlampa)! Hen & chickens är sorten. Tänkte ta och beställa ngn bok om ämnet ngn som har tips?
Citera
2004-10-25, 22:04
  #224
Bannlyst
Tja!
Jo det borde ju fungera har aldrig odlat direkt, upptäckte när jag bodde hemma så var man ute och grävde lite trädgården på våren och några veckor senare började konstiga plantor ta form, "vad va detta" och efter ett tag såg man ju, men jag undrar i hur många år fröna hadde legat i jorden innan man grävde fram dom!
Och så lätt dessa sen spred sig är ju vallmo som rena ogräset och vilket ogräs sen!
MVH J
Citera
2004-10-26, 11:24
  #225
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Tja!
Jo det borde ju fungera har aldrig odlat direkt, upptäckte när jag bodde hemma så var man ute och grävde lite trädgården på våren och några veckor senare började konstiga plantor ta form, "vad va detta" och efter ett tag såg man ju, men jag undrar i hur många år fröna hadde legat i jorden innan man grävde fram dom!
Och så lätt dessa sen spred sig är ju vallmo som rena ogräset och vilket ogräs sen!
MVH J

Ja precis, tänker ta fröna från de jag odlar nästa år och sprida min säd vidare ) Alla frön gror ju inte direkt så man vet ju aldrig.. letar efter byggnadsplatser där de har såna sand/jordhögar, de är nog optimala för vallmon! Kolla förresten in denna bilden och försök att inte dregla ner tangentbordet för mkt http://img.photobucket.com/albums/v290/Fogle/DSC00633Medium.jpg

Vilken sort är det du tänker odla? Jag har 4x600 hen & chickens och 4x300 danish flag som ska ut i marken.
Citera
2004-10-27, 08:26
  #226
Bannlyst
Ni som jämför udling utav opium med odling utav CB kan lägga ner, de odlas på helt olika sätt.

Ja, jorden ska vara sandblandad till vallmo.

http://www.poppies.org/store/books/

Många bra böcker och kunniga människor på forumet.

OBS! Det är ganska dumt att på ett öppet forum som detta skriva ut att ni ska odla vallmo till sommaren...

MVH/ M.
Citera
2004-10-27, 09:47
  #227
Bannlyst
Tja!
Eftersom det inte är olagligt att odla vallmo till eterneller tycker jag själv inte att det är speciellt olämpligt att ta upp det!
MVH J
Citera
2004-10-27, 13:24
  #228
Bannlyst
Om vallmon ifråga ska användas till eterneller så förstår jag inte riktigt vad frågan gör i ett drogforum?

MVH/ M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in