2004-05-29, 17:55
Bannlyst
Hur ser små hen and chickens ut? Har de röda stjälkar, eller inte? Har några inne som har gröna stjälkar, och några ute som har röda, vilka är hen and chickens, tror jag har blandat ihop nån av dom.

Om nån har bilder på plantor så skulle det vara kul att se dom.
Citera
2004-05-29, 20:31
Medlem
Kajajs avatar
Mina H&C är gröna upptill och nertill lite svagt rödaktigt (stammen alltså). Har odlat upp dom i källaren där det är svalt och fint. Nu har jag en fläkt blåsande på dom ibland. Dom växer otroligt fort hittills.
Citera
2004-05-29, 23:12
Bannlyst
OK.
På ett ställe utomhus så har det kommit upp H.C. alldeles för tätt(dumt misstag), dom är väl 3 cm nu kanske. Hur stora är rötterna och hur stor chans har man att flytta några? Ska försöka pilla upp rötterna och plantera dom nån annanstans.
Citera
2004-05-30, 00:46
Medlem
Kajajs avatar
Nja min erfarenhet är att du ska vattna som fan innan du ska planter om dom små liven. Då är det lättare att få med en stor klump av jord istället för bara en tubb själk. Oftast så överlever dom det mesta. Glad påsk
Citera
2004-05-30, 13:41
Bannlyst
Ok, då ska jag vattna innan.

Glad påsk???

Citat:
Ursprungligen postat av Kajaj
Nja min erfarenhet är att du ska vattna som fan innan du ska planter om dom små liven. Då är det lättare att få med en stor klump av jord istället för bara en tubb själk. Oftast så överlever dom det mesta. Glad påsk
Citera
2004-05-30, 23:33
Medlem
Kajajs avatar
Hehehe....mina papaver i trädgården är nu ca: 10-15cm höga. Nu dröjer det nog inte länge till.
Citera
2004-05-31, 00:45
Awaiting Email Confirmation
astr0s avatar
Citat:
De små plantorna gallras till ca 1-2 dm

Gallras? Alltså besäkras? Hur stora har plantorna hunnit bli vid det här stadiet?
Är vallmoplantorna jättekänslig för regn, jag menar, klarar de ett lite kraftigare sommarregn?

Vad är förrsten EV?

Tacka nu StorMamman för en fin guide, alla! Borde verkligen en rejäl knuff i baken för de som tänker odla!
Citera
2004-05-31, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Hur ser små hen and chickens ut? Har de röda stjälkar, eller inte? Har några inne som har gröna stjälkar, och några ute som har röda, vilka är hen and chickens, tror jag har blandat ihop nån av dom.

Om nån har bilder på plantor så skulle det vara kul att se dom.

Röda stjälkar har inget med vilken sort det är att göra (lite iofs), utan det är helt enkelt så att många växter får en rödaktig ton av att vara ute (kallare temperatur).
Citera
2004-05-31, 12:25
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
VARNING!

Om du skulle råka glömma ditt te på spisen under en längre stund på låg värme så kan det hända att vattnet kokar bort och det blir en mörkbrun kladdig massa i bottnen, Så kan det vara tecken på att du har misslyckats med ditt te och istället har tillverkat opium! Rulla små bollar av det och slå in i fin folie, och gå sedan och anmäl dig hos polisen

om detta missöde rent hypotetiskt skulle inträffa kunde polisen (om dom var stygga) bruka denna mörkbruna, kladdiga massa på precis samma sätt som man kan med latexen?
Citera
2004-05-31, 19:18
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jose_jones
om detta missöde rent hypotetiskt skulle inträffa kunde polisen (om dom var stygga) bruka denna mörkbruna, kladdiga massa på precis samma sätt som man kan med latexen?

jepp....
Citera
2004-05-31, 19:37
Medlem
drcs avatar
Sådär ja! Nu har jag omplanterat ett helt gäng ganska storvuxna HC i morsans rabatt! Tror inte hon misstycker allför mycket, men problemet kommer när jag ska skörda, då kan hon nog börja undra lite..
Sen har jag kvar ett gäng div papaver på blkongem, men jag e rätt för att krukorna e lite väl små.. typ 16-18l nånting. å dom rackarna vill ju ha space.
Dom jag satte hos morsan fick ca 20cm mellanrum, kanske i minsta laget, men det fanns inte plats för annat-man vill ju inte förstöra dom vackra stora plantorna pga platsbrist..Vad tror du Stormamma? Kommer det å bli ngt schysst teparty på den sättningen?

Mvh

/DRC
Citera
2004-05-31, 19:59
Bannlyst
Ok, det stämmer ju precis, då hade jag antagligen inte blandat ihop sorterna med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Röda stjälkar har inget med vilken sort det är att göra (lite iofs), utan det är helt enkelt så att många växter får en rödaktig ton av att vara ute (kallare temperatur).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in