2008-03-27, 12:35
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Borde det inte finnas en lista nånstans på potenta vallmoblommor?

Jodå första inlägget på tråden

Citat:
Det första är att hitta rätt frön, eftersom vissa personer missbrukar opiumvallmo (!) så har några fröfirmor kamouflerat namnen på fröna. I de fall där det latinska namnet anges så skall det vara "Papaver Somniferum"
Det här är potenta opiumvallmo sorter:

1. Pionvallmo. Kallas för Paeoniflorum på latin för att lura dig, men ÄR opiumvallmo.( finns i många olika färger )
2. "Hen and chickens" Kan också heta Polycephalum. ( Mycket potent, använd även de små sidokapslarna.)
3. "danska flaggan".
4. Fjädervallmo.

Köp inte sorten "The giant" det är stora kapslar, men den är framodlad för att ha lågt opiuminnehåll. Bortkastade pengar alltså.
Citera
2008-03-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Jodå första inlägget på tråden

Ooops...
Citera
2008-03-27, 13:34
Medlem
SinCitys avatar
Har det framkommit någonstans i tråden hur potent Tasmanian är? Eller är det någon som vet det ändå? Förvisso finns ju google, men fler kanske har intresse...(Pallar jag så ska jag leta reda på någon info om detta)

*EDIT*

Kunde inte låta bli och googlade därför lite snabbt och första träffen ger lite intressant info:
Citat:
"Tasmanian purple. Probably the most desirable of the Papaver Somniferum. species for opiate production. This variety has been specifically crossed and inbred for maximum opiate production and has the highest Morphine content of any Papaver Somniferum species. The Tasmanian Purple is responsible for around 30% or more of the worlds legal opiate production for pharmaceutical companies. During and around y2k the C.S.I.R.O held a breeding program so that this particular species produced mainly Thebaine which is used for conversion into Oxy and Hydro codones, due to cross pollination on the Tasmanian island the Purples from pre-2k are the most desirable. Notes: Medium to large pod size, bleeds well, frost and heat tolerant, very pest resistant, highest opiate content of all poppies."

Från: http://www.drugs-forum.co.uk/forum/showthread.php?t=41998

Låter inte så illa va? Skall undersöka resternade sorter med, men det lutar åt Tasmanian som jag kommer att lägga ner lite gröna fingrar på...Bara fördelar, den mest opiatproducerande, speciellt framtagen för så hög potens som möjligt(om jag inte tolkar det helt galet), producerar ett högt värde av alkaloiden "Thebaine" som verkar ligga som bas/del av framställandet av Oxy och Hydro bl a(vet dock inte om det är till någon nytta för sig, snarare verkar det bjuda på obehagliga symtom), skapliga pods, producerar mkt latex, frost och värmetålig, tålig mot angrepp av ohyra mm och som dagt den högsta halten av opium av alla poppies...

En snabb priskoll på först bästa träff gav ett pris på ca 70SEK inkl. frakt för +500 frön: http://www.blujay.com/item/500-TASMANIAN-Tazzies-PAPAVER-SOMNIFERUM-POPPY-SEEDS-11090101-1732351&keywords=

Samt en länk till en del fler sorter från samma shop:
http://www.blujay.com/?keywords=papaver+somniferum&Search.x=0&Search.y=0 &Search=Search&page=profile&profile_username=exjor danary

Forumet tar upp en del olika spännande sorters vallmo, en del likartade dock:

Tasmanian purple
Burma White. (AKA China White)
Turkish White. (AKA Persian)
Turkish Red.
White Giants. (AKA Giganthenum)
Red Giants
Pink Giants
Red Double. (AKA Carnation Poppy)
Pink Double
Violet Double
Asian Red
Asian pink
Asian White
Carnation Poppy

Sedan tas det även upp ämnen som:

Framställning av hybrider(En blandart eller korsning av t ex en växt)
"hybrid vigor" - Framtagandet av potentare växter, hybrider av olika sorter mm.
Pollen collection and storage. - Insamlade och förvarnade av pollen.
Pollination - När man skall pollinera
Stabilization of a variety - Tillfället då man fått fram önskad hybrid med de egenskaper man eftersträvar.

Men även saker som t ex.
Sjukdomar/angrepp
Fröskörd
The Tasmanian Poppy Industry - Historia/fakta och en stor kultiveringsguide

Omfattande information som jag skall sätta mig in i senare...
Senast redigerad av SinCity 2008-03-27 kl. 14:17.
Citera
2008-03-28, 14:54
Medlem
Please någon

Hur många blommor ska man använda för en nybörjare?

Blir man hel bäng på 1 blomma? eller ska man ta 2? 3? 4?

Jag har odlat hen chiken och tasmanian.
Citera
2008-03-28, 16:42
Medlem
Lalaquins avatar
Hade vart najs att få en ny guide, kärringen ska ju va så jävla rolig i denna guiden att man bara får luddiga svar. Finns det ingen bättre guide nån annan stans? Länkar uppskattas.
Citera
2008-03-28, 18:49
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Hade vart najs att få en ny guide, kärringen ska ju va så jävla rolig i denna guiden att man bara får luddiga svar. Finns det ingen bättre guide nån annan stans? Länkar uppskattas.

Själv förstår jag såväl guiden som svaren alldeles utmärkt.
Kanske förhåller det sig som så att min gode herre är en liten smula retarderad?

Citera
2008-03-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
http://img521.imageshack.us/my.php?image=somniferumrk5.jpg

*Puh* Det tog en stund innan jag hittade dom på Blomsterlandet. Dom har ju ett bra antal frön. Även ett bra antal olika vallmoblommor.

Vilket leder mig till frågan jag grubblade på i affären. Är det endast papaver somniferum som fungerar? Fanns som sagt väldigt många liknande blommor med liknande namn. Borde det inte finnas en lista nånstans på potenta vallmoblommor?

/mvh räven

ush, de fröna köpte jag förra året, tog typ 7 timmar att hitta dem efter att ha bläddrat igenom ungefär hundratjugotretusen olika blommor och sen fungerade inte någon av dem.
Citera
2008-03-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
ush, de fröna köpte jag förra året, tog typ 7 timmar att hitta dem efter att ha bläddrat igenom ungefär hundratjugotretusen olika blommor och sen fungerade inte någon av dem.

fungerade inte?
Citera
2008-03-28, 22:24
Medlem
Pallar nt leta o söka så jag skriver min fråga direkt här ist:

Hur lång tid efter man planterat fröna tar dt innan man får en skördbar planta?
Citera
2008-03-29, 12:13
Medlem
Lalaquins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Själv förstår jag såväl guiden som svaren alldeles utmärkt.
Kanske förhåller det sig som så att min gode herre är en liten smula retarderad?

Måhända, men det är fortfarande bristfällig information och jag överanalyserar allt när det ska vara en guide så jag är med 100% vilket leder till ett jävla kaos eftersom skrivaren förutsätter att man redan har lite opium knowledge sens innan.
Citera
2008-03-29, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin

Här har du en guide http://www.thenook.org/archives/3049.html som inte är så luddig.. Hihi

Vad tror ni om det här gödslet?? http://www.mortonproducts.com/page.cfm/1557
14-14-14 Låter ju rätt bra, och långtidsverkande..
Citera
2008-03-30, 10:12
Bannlyst
Snart är det dags att sätta sina första vallmoplantor Har inte riktigt greppat det där med placeringen av fröna dock.. kan man placera dem på ett visst sätt, typ i rader eller dyligt för att optimera förutsättningarna för en god sådd?
Senast redigerad av Clarissa 2008-03-30 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in