Har det framkommit någonstans i tråden hur potent Tasmanian är? Eller är det någon som vet det ändå? Förvisso finns ju google, men fler kanske har intresse...(Pallar jag så ska jag leta reda på någon info om detta)
*EDIT*
Kunde inte låta bli och googlade därför lite snabbt och första träffen ger lite intressant info:
Citat:
"Tasmanian purple. Probably the most desirable of the Papaver Somniferum. species for opiate production. This variety has been specifically crossed and inbred for maximum opiate production and has the highest Morphine content of any Papaver Somniferum species. The Tasmanian Purple is responsible for around 30% or more of the worlds legal opiate production for pharmaceutical companies. During and around y2k the C.S.I.R.O held a breeding program so that this particular species produced mainly Thebaine which is used for conversion into Oxy and Hydro codones, due to cross pollination on the Tasmanian island the Purples from pre-2k are the most desirable. Notes: Medium to large pod size, bleeds well, frost and heat tolerant, very pest resistant, highest opiate content of all poppies."
Från:
http://www.drugs-forum.co.uk/forum/showthread.php?t=41998
Låter inte så illa va? Skall undersöka resternade sorter med, men det lutar åt Tasmanian som jag kommer att lägga ner lite gröna fingrar på...Bara fördelar, den mest opiatproducerande, speciellt framtagen för så hög potens som möjligt(om jag inte tolkar det helt galet), producerar ett högt värde av alkaloiden "Thebaine" som verkar ligga som bas/del av framställandet av Oxy och Hydro bl a(vet dock inte om det är till någon nytta för sig, snarare verkar det bjuda på obehagliga symtom), skapliga pods, producerar mkt latex, frost och värmetålig, tålig mot angrepp av ohyra mm och som dagt den högsta halten av opium av alla poppies...
En snabb priskoll på först bästa träff gav ett pris på ca 70SEK inkl. frakt för +500 frön:
http://www.blujay.com/item/500-TASMANIAN-Tazzies-PAPAVER-SOMNIFERUM-POPPY-SEEDS-11090101-1732351&keywords=
Samt en länk till en del fler sorter från samma shop:
http://www.blujay.com/?keywords=papaver+somniferum&Search.x=0&Search.y=0 &Search=Search&page=profile&profile_username=exjor danary
Forumet tar upp en del olika spännande sorters vallmo, en del likartade dock:
Tasmanian purple
Burma White. (AKA China White)
Turkish White. (AKA Persian)
Turkish Red.
White Giants. (AKA Giganthenum)
Red Giants
Pink Giants
Red Double. (AKA Carnation Poppy)
Pink Double
Violet Double
Asian Red
Asian pink
Asian White
Carnation Poppy
Sedan tas det även upp ämnen som:
Framställning av hybrider(En blandart eller korsning av t ex en växt)
"hybrid vigor" - Framtagandet av potentare växter, hybrider av olika sorter mm.
Pollen collection and storage. - Insamlade och förvarnade av pollen.
Pollination - När man skall pollinera
Stabilization of a variety - Tillfället då man fått fram önskad hybrid med de egenskaper man eftersträvar.
Men även saker som t ex.
Sjukdomar/angrepp
Fröskörd
The Tasmanian Poppy Industry - Historia/fakta och en stor kultiveringsguide
Omfattande information som jag skall sätta mig in i senare...