2007-05-22, 18:26
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
hej mina kära fb vänner!
idag hade jag tänkt beställa lite Pionvallmo frön men vet inte vad för växt jag ska beställa eller spelar det nån roll?
vad som finns att välja på är:
Papaver paeoniflorum
Papaver paeoniflorum 'White Cloud'
Papaver paeoniflorum 'Black Dragon'
Papaver 'Flemish Antique'
jag är noob så hjälp uppskattas!

Vad är Papaver paeoniflorum? De är ingen PapaverArt jag känner igen.

Om du nu mot förmodan läst tråden eller i alla fall första sidan så borde du veta att Papaver Somniferum är de enda som fungerar.
Citera
2007-05-22, 19:21
Medlem
bcss avatar
Citat:
hej mina kära fb vänner!
idag hade jag tänkt beställa lite Pionvallmo frön men vet inte vad för växt jag ska beställa eller spelar det nån roll?
vad som finns att välja på är:
Papaver paeoniflorum
Papaver paeoniflorum 'White Cloud'
Papaver paeoniflorum 'Black Dragon'
Papaver 'Flemish Antique'
jag är noob så hjälp uppskattas!
jag rekommenderar att du köper från etnobotamik jag är väldigt nöjd.
har läst tidigare i denna tråd att tasmanian ska man vara glad ifall man får tag på.. och att dessa används för medicinsk framställning av opium i turkiet
och etnobotanik hade dem valet var inte så svårt
Citera
2007-05-22, 19:24
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Vad är Papaver paeoniflorum? De är ingen PapaverArt jag känner igen.

Om du nu mot förmodan läst tråden eller i alla fall första sidan så borde du veta att Papaver Somniferum är de enda som fungerar.
OH! sorry for beeing so blind! då gör jag en beställning på lite Hen and chickens och det är nog rätt
Citera
2007-05-24, 02:01
Medlem
Björnfars avatar
Problem med Weibulls Danneborg

Är det någon mer än jag som haft svårt med att få frön från Weibulls opium-/fjädervalmo att gro?

Försökte först sätta i pappmuggar med vanlig blomjord och dra upp början innonhus. Har efter detta även försökt med Hammenhögs så-o kaktusjord. Har även försök med att blanda i sand och grus. Men inte ett enda frö har grott (kan ännu inte avgöra hur det gått på den banvall där jag sådde för ca 3veckor sen).

Gör jag något fel eller är det fröna som är kassa? Fröna låg i en plastpåse som låg i den inköpta papperspåsen. Tyckte fröna såg ovanligt små ut, även för att vara valmo. Det står dock på påsen att de ska hålla till 30/9 2008.

Någon som har ett tips?
Citera
2007-05-24, 15:41
Medlem
gurgalofs avatar
Försökte sätt min Weibulls inne med... och ingen grodde... Sådde ute, och det grodde för fullt
Citera
2007-05-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Är det någon mer än jag som haft svårt med att få frön från Weibulls opium-/fjädervalmo att gro?

Försökte först sätta i pappmuggar med vanlig blomjord och dra upp början innonhus. Har efter detta även försökt med Hammenhögs så-o kaktusjord. Har även försök med att blanda i sand och grus. Men inte ett enda frö har grott (kan ännu inte avgöra hur det gått på den banvall där jag sådde för ca 3veckor sen).

Gör jag något fel eller är det fröna som är kassa? Fröna låg i en plastpåse som låg i den inköpta papperspåsen. Tyckte fröna såg ovanligt små ut, även för att vara valmo. Det står dock på påsen att de ska hålla till 30/9 2008.

Någon som har ett tips?

Kanske vattnar du för mycket,
fast troligast är att du sått för djupt. prova att sprida frön på ytan av jorden, täck med plast med ha många luft hål.
Brukar ta lite tid innan dom gror.
Citera
2007-05-26, 00:20
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
OH! sorry for beeing so blind! då gör jag en beställning på lite Hen and chickens och det är nog rätt

Papaver paeoniflorum ÄR en förklädd form av opiumvallmo. Så du har rätt ändå...
Citera
2007-05-26, 00:23
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Papaver paeoniflorum ÄR en förklädd form av opiumvallmo. Så du har rätt ändå...
StorMamma kanske kan förklara vad paeoniflorum är för något? Är de en sort inom arten somniferum?
Citera
2007-05-26, 17:50
Medlem
gurgalofs avatar
Skit också mördarsniglarna har vart och ätit upp alla mina vallmo...
Citera
2007-05-26, 18:22
Medlem
ztingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
Skit också mördarsniglarna har vart och ätit upp alla mina vallmo...

Tråkigt men skynda dig o så en gång till men sprid ut "snigelfritt" samtidigt.
Citera
2007-05-27, 09:34
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
StorMamma kanske kan förklara vad paeoniflorum är för något? Är de en sort inom arten somniferum?

Jupp.

Pionblommande betyder det, ett namn de kommit på istället för Somniferum...

Kallas på svenska Pionvallmo.
Citera
2007-05-27, 15:03
Medlem
ztingers avatar
Jag hittade dessa plantor när jag var ute o cyklade idag. Är dom någt att ha.
Min spontana tanke är att nej det är inga användbara vallmo-sorter men jag är inte säker.
http://s39.photobucket.com/albums/e173/ztinger/?action=view&current=P5260002.jpg

http://s39.photobucket.com/albums/e173/ztinger/?action=view&current=P5260001.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in