2007-08-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Använder du hela växten?

Jag tar bara kapseln + ca 5-10 cm stjälk. Ibland har jag tagit lite av roten också,
men är det inte onödigt med blad + resten av stjälken, detta skall ju inte innehålla något trevligt?

Iof, har man bara några enstaka växter/kapslar så vill man nog ta tillvara på så mkt som möjligt. Men har man ca 100 kapslar så tar det alldeles för stor plats i grytan för att ta med resten av växten också, för då måste man ta mer vatten. Blir lite jobbigt att dricka 3-4 liter...

Japp. Om jag hade mängder av kapslar skulle jag inte göra det i första taget men jag brukar ha ett rätt dåligt antal. Morfin mm. finns såvitt jag vet i hela växten, t.o.m i bladen, om än i mindre koncentration.
Citera
2007-08-03, 18:05
Medlem
soft0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Göra te är väl det enklaste. Tänk på att hacka/mixa växtdelarna ordentligt och sen låta det ligga i kokvattnet rätt länge samt att inte stormkoka för mycket. Min första kopp på ett kok brukar ta ca 40 minuter, då har det mesta löst sig i vattnet. Använd hela växten om du gör te.

inte torka först?

Kan jag spar te:t? Om nej, skall jag toka plantan så att jag kan göra mer tee på den senare?
Citera
2007-08-04, 00:23
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soft0
inte torka först?

Kan jag spar te:t? Om nej, skall jag toka plantan så att jag kan göra mer tee på den senare?

Inte torka först.

Jag tror du kan spara téet såvida det inte står så länge att det avdunstar, vilket är negativt av självklara skäl.
Citera
2007-08-04, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soft0
inte torka först?

Du kan ju alltid hälla det i en flaska o ha det i kylen, ska kunna hålla sig fräscht ett tag på det sättet. Själv föredrar jag att torka kapslar o koka upp när jag ska dricka téet. Men har jag bara färska gör jag på dem direkt.
Citera
2007-08-04, 16:21
Medlem
Kan man göra te och frysa in ? Tror jag läst de nånstans. Hur blir effekten av de?

TAnken är att man skördar allt man har gör massa té som man sen kan frysa in i plastpåsar lagom doserat. och sedan tina upp. Hur ska man isf tina långsamt i kylen? eller i micron?

Tips?
Citera
2007-08-04, 16:59
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Kan man göra te och frysa in ? Tror jag läst de nånstans. Hur blir effekten av de?

TAnken är att man skördar allt man har gör massa té som man sen kan frysa in i plastpåsar lagom doserat. och sedan tina upp. Hur ska man isf tina långsamt i kylen? eller i micron?

Tips?

Ingen aning om du kan frysa te, men uppvärmningen borde nog inte ske i en microvågsugn, då ugnen kan förstöra alkaloiderna (och det vill vi ju inte). Kylskåp vore nog att föredra.
Citera
2007-08-04, 19:32
Medlem
Arcanums avatar
Jag sådde tidigare ikväll (inomhus) i tre olika krukor: en där jag täckt fröna med ett tunt lager jord, en där jag sådde fröna på ytan och en där jag sådde fröna på ytan med plast över med några lufthål i. Innan vetenskapen bevisar vilket som fungerar bäst, vad har fungerat bäst för er?
Citera
2007-08-04, 20:31
Medlem
gurgalofs avatar
Så här långt har min Tasmanian kommit...

Lite dåliga bilder...
http://gurgalof.com/vallmo/PICT0001.JPG
http://gurgalof.com/vallmo/PICT0002.JPG

När vet jag om den är färdig att skörda?
Ska utomlands på fredag.
Citera
2007-08-04, 23:57
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
Så här långt har min Tasmanian kommit...

Lite dåliga bilder...
http://gurgalof.com/vallmo/PICT0001.JPG
http://gurgalof.com/vallmo/PICT0002.JPG

När vet jag om den är färdig att skörda?
Ska utomlands på fredag.

En vecka efter kronbladen fallit, med andra ord bör du skörda så sent du kan innan du åker (om kronbladen nyss fallit).
Citera
2007-08-05, 04:14
Bannlyst
Kan man? Tacksam för svar!!

Jag har ganska många vallmo kapslar hemma men de är dock torkade och nu undrar jag om det går att göra tex te på dessa kapslarna? och få samma effekt som om dom är färska? och hur länge håller effekten av ruset i sig?
Citera
2007-08-05, 15:28
Medlem
gurgalofs avatar
Jag vet inte när kronbladen föll, men jag vet att det fanns kanske en kapsel och ett par blommor för en vecka sedan...

EDIT: Är ute på landet nu, och hittade några kaplsar, vet inte om de är somniferum, men de ser ungefär ut så som mina på bilden...

Kan tyvär inte skicka bild på de nu, har ingen bluetooth på datorn, så bilderna ligger i mobilen...
Citera
2007-08-05, 15:35
Medlem
z1m3_s avatar
nu har jag börjat ladda för nästa sesång har fått hem 200 tasmanian och 200 hen and chickens men att fram ställa ompium har jag inte redigt förstått men om man gjorde så hära fungerar det tro?

1. 1 vecka efter kronbladen fallit tar man hela plantan inklusive roten och drar upp.

2. tar fram matberedaren och tar alla knoparna och rötterna + 10cm av skaftet ochkör det 3-4 gånger igenom matberedaren

3. ta en stor kastrull och sätta på svag värme i 1-2tim? så att vattnet kockar bort

4. slå in i fina småbollar

skulle detta fungera för jag tänker röka det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in