2007-04-06, 18:19
Medlem
gurgalofs avatar
Köpte en santa maria kryddburk i tisdags, och gjorde en grobarhetstest på de... 70% grodde.

Är detta somniferum? Det var blåa vallmofrön...
Citera
2007-04-06, 19:07
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allaSkolsen
Blomsterlandet hade en sort

Papaver paeoniflorum gruppen
Black peony, Pionvallmo

Är denna något att ha?

Men herregud, jag har sagt att de är okej att använda på cirka 200 platser i denna tråd...
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
En fråga: Min mormor har köpt några vallmoplantor som ska stå på tomten. Det står Papaver, Pattys Plum - Jättevallmo Är det nåt som funkar?

Sen undrar jag, om man vill köpa frön att odla på, ska man gå till turkbutiken eller blomsteraffären?

Vad är det för fel med google...?
JÄTTEvallmo är varken pionvallmo eller något annat än just jättevallmo. Pattys plum är en väldigt välkänd sort av jättevallmo. Inget att ha. Vilket jag också svarat på innan i tråden.

Om du skall gå till turkbutiken eller blomsteraffären får du bestämma själv. Frågan är redan diskuterad i tråden. ( Igen..... )

Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
Köpte en santa maria kryddburk i tisdags, och gjorde en grobarhetstest på de... 70% grodde.

Är detta somniferum? Det var blåa vallmofrön...

Mhm.

Ännu en person som INTE läst tråden och förväntar sig svar serverat direkt?

Alltså, ni får ursäkta mig om drygar mig; MEN, LÄS TRÅDEN INNAN NI FRÅGAR.
Det är lätt att sitta och rapa ur sig frågor till mig, i den här tråden, och via pm, tydligen därför att man vill ha allt serverat på silverfat.

Jag tänker inte svara mer på frågor som redan är ställda.

Om ni inte " orkar" söka eller läsa igenom tråden, hur skall ni då " orka" odla?

Ge er.
Citera
2007-04-06, 19:09
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
http://s39.photobucket.com/albums/e173/ztinger/Balkongen/?action=view&current=P4040110.jpg

Är detta vallmo? Det har växt vallmo på samma plats som dom står och när jag bröt av ett blad så kom det ut vit saft.

Ja, det är vallmo. Men INTE opiumvallmo!!!!!!

Det är en jättevallmo, den heter " Papaver Orientale " på latin.

INGET att bänga på! OBS!
Citera
2007-04-06, 23:50
Medlem
gurgalofs avatar
Förlåt o store StorMamma!

Det har inte varit min dag idag, och det ser inte ut att ha varit din heller...
Skall försöka att inte upprepa detta!

Hoppas du godtar min ursäkt

Till er alla önskar jag en riktigt god vallmoodling!
Fortsätt med spridandet i kommunala rabatter, vallmo skall härska över planteringarna.

Imorgon blir det kryddande i stan...
Skall köpa kryddburkar till ett par pers och krydda stan ty vallmo är en helig blomma!
Citera
2007-04-07, 14:37
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Alltså, ni får ursäkta mig om drygar mig; MEN, LÄS TRÅDEN INNAN NI FRÅGAR.
Varför ska man fråga om man läst hela tråden? Hur ser du att ztingers bild inte var Somniferum?
Citera
2007-04-07, 18:33
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
jag en riktigt god vallmoodling!
Fortsätt med spridandet i kommunala rabatter, vallmo skall härska över planteringarna.

Imorgon blir det kryddande i stan...
Skall köpa kryddburkar till ett par pers och krydda stan ty vallmo är en helig blomma!

hehe orka!
Citera
2007-04-07, 21:13
Medlem
allaSkolsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Men herregud, jag har sagt att de är okej att använda på cirka 200 platser i denna tråd...

Ge er.

sorry, direkt efter att jag skrivit inlägget kom jag på att google är en rätt bra grej, märkte då att de var samma som somniferum.

tack för svar ändå
Citera
2007-04-11, 14:02
Medlem
Om man skulle ha en massa olika varianter av somniferum (danska flaggan,hens and chickens, persian, tasmanska osv.)
tillsammans, skulle dessa då "korsa" sig med varandra eller skulle de bara bli samma varianter som tidigare.
Citera
2007-04-11, 16:56
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Om man skulle ha en massa olika varianter av somniferum (danska flaggan,hens and chickens, persian, tasmanska osv.)
tillsammans, skulle dessa då "korsa" sig med varandra eller skulle de bara bli samma varianter som tidigare.
De kommer korsa sig men så länge alla är av Somniferum så spelar de mindre roll. Färgerna kommer dock skilja för varje omgång frön. Vita + röda = rosa?
Citera
2007-04-12, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
De kommer korsa sig men så länge alla är av Somniferum så spelar de mindre roll. Färgerna kommer dock skilja för varje omgång frön. Vita + röda = rosa?

Min erfarenhet är att dom för det mesta verkar själv pollinera sig.
Men det är klart att det händer.

Någon som försökt sig på att skaffa fram en "ny" sort.
Vi kanske skulle kunna dra igång ett hybridiserings försök här på forumet.
Ta pollen från en sort och pollinera en annan och vis versa..

Själv skulle jag vilja dra fram Hens&chick med helt vita blommor. Gärna med mycket "vitt klet inuti kapselns vägg".
Citera
2007-04-12, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KinaKemisten
Min erfarenhet är att dom för det mesta verkar själv pollinera sig.
Men det är klart att det händer.
Vad menar du? Självklart pollinerar de sig själv. Eller rättare sagt, insekterna gör de.

Citat:
Ursprungligen postat av KinaKemisten

Någon som försökt sig på att skaffa fram en "ny" sort.
Vi kanske skulle kunna dra igång ett hybridiserings försök här på forumet.
Ta pollen från en sort och pollinera en annan och vis versa..

Själv skulle jag vilja dra fram Hens&chick med helt vita blommor. Gärna med mycket "vitt klet inuti kapselns vägg".
Varför vill du ha HH med vita blommor? Köp Taismanska iställlet. Eller varför inte Indian eller Persian White? Kolla in sortimentet på www.etnobotanik.se Kategorin är Kryddväxter.
Citera
2007-04-13, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrickaren
Vad menar du? Självklart pollinerar de sig själv. Eller rättare sagt, insekterna gör de.

Självpollinerar sig, dvs att pollen från samma blomma pollinerar sin egen kapsel (ungerär som att ha sex med sig själv?? )
dvs du kommer inte få egenskaper från andra sorter som växer i närheten.

Varför vill du ha HH med vita blommor? Köp Taismanska iställlet. Eller varför inte Indian eller Persian White? Kolla in sortimentet på www.etnobotanik.se Kategorin är Kryddväxter.

Jo Persian White är en favorit,
bara det att en helt vit blomma med "hens and chicks" skulle visa att du lyckats dragit fram en ny sort.

Cannabis har man kommit långt genom att korsa olika typer och avla på vissa egenskaper.
Skulle vara intressant med något liknande för somniferum..

(ursäkta om jag uttrycker med dåligt på Svenska)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in