Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-29, 20:57
Medlem
Hej, hoppas jag lyckades posta detta rätt.

Har länge haft problem med att "hörlurskontakten" på laptopen glappar, det har funkat fint om man lagt en bok eller likande på den, men nu har det glappat blivit så pass stort att datorn inte ens känner av att man stoppar in nånting i den kontakten. Datorn spelar bara upp ljudet på de integrerade högtalarna som den ska göra om inget finns istoppat.

När jag är hemma med datorn använder jag en stereoanläggning för att spela upp ljud och när jag är borta hörlurar. Det är därför mycket frustrerande att jag bara kan få ljud ur laptopens små integrerade högtalare.

Så min fråga är hur kan jag lösa detta, eftersom ljudkortet är integrerat på laptopens moderkort går det ju knappast att byta ut detta. Finns det något sätt jag kan få ljudet att komma ut ur mikrofoningången istället kanske? Måste jag kanske öppna datorn och försöka laga glappet/koppla om så jag får ljudet ut ur mic-ingången istället? Vet ej hur det ser ut och hur pass enkelt det är. Alla tips och förslag är välkommna!

MVH
Citera
2009-01-29, 21:03
Bannlyst
Skruva upp skiten och kolla hur det ser ut.
Citera
2009-01-29, 21:22
Medlem
Visst skulle jag kunna göra det, men känns som ett ganska stort projekt.

Jag har hittat nåt som ser ut som en usb-sticka som har kontakter för mic och ljud, kan en sådan funka tror ni?

Länk till den: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=UAC-06

Skulle lösa alla mina problem om det funkar, frågan är bara känner datorn av den som ett annat ljudkort då? Får jag sämre ljudkvalité med den? Är inte direkt jättekräsen men tycker att en såndär liten en inte ser mycket ut för världen.

Är tacksam för svar.
MVH
Citera
2009-01-29, 22:19
Medlem
sommarlovs avatar
Naturligtvis kan man byta kontakter på en bärbar, annars hade jag inte haft något arbete.

Men det billigaste är förstås ett USB-ljudkort.
Citera
2009-01-29, 23:07
Medlem
Not_mes avatar
Det går bra att löda fast lostnade kontakter som ovanstående skriver. Om du är händig själv eller känner någon som är bra på det är det ganska snabbt och billigt gjort. Behöver du lämna in den blir det dyrare... :S

Var glad att det är hörlurskontakten och inte strömkontakten som glappar. Hörlurarna kan man i värsta fall klara sig utan, men min kontakt på mina laptop datorer (2 st HP och en Compaq) har alla gett med sig, en gång slutade det väldigt olyckligt. Sen skaffade jag ett annat märke med en magnetkontakt istället, det bästa jag gjort!

Men nu glider jag kanske lite offtopic här...
Citera
2009-01-30, 19:32
Medlem
Tack för svaren!

Skulle bara säga att jag köpte ett sånt där usbljudkort idag och det funkar lysande! Låter lika bra som det förra integrerade.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in