2003-09-10, 18:29
Medlem
Ja.. att det är svårt att få någon egentlig ekonomi i det hela..
Att ta hem en bil kostar drygt 10 tusen. Så låt oss säga du ändå får en 10 tusen kronor billigare bil när du är hemma i sverige (inreggad) så förlorar du det du tjänat när du säljer bilen.

"Dyrare" bilar från ca 130 tusen och uppåt kan löna sig.
bilar i 50tusen kronorsklassen och under är oftast förlustaffärer.
Kan du något om bilar (på riktigt alltså) kan du göra ett och annat fynd, annars låt bli.

Sen kan man ju se till en annan aspekt på det hela och det är att man tycker om lite äventyr och inte stirrar sig blind på att fynda.. då kan det ju vara riktigt roligt.

Lite ca priser vad det kan kosta nedan:

Exportskyltar ca 1800
Färjorna.. 1000
Bensin 1500
Regbesiktning 2200
Skrotningsavg 1500
Registreringsavg 200
Bil Skatt 1200?

Till detta kommer mat och övernattningar i tyskland samt flyget ner.. säg ett par tusen till..
glöm inte oförutsedda utgifter.
Citera
2003-09-10, 19:52
Medlem
Jo, det stämmer nog. Men vad mina efterforskningar, samt vad jag spekulerar efter säger det mig att det är en prisskillnad på ca:100-120k på en MB 500 SL -98. Och sen hade jag inte tänkt köpa en bil för att sälja den..
Citera
2003-09-10, 22:06
Medlem
funfs avatar
Tänk på att importerade bilar värderas lägre i Sverige i många fall samt att försäkringarna kan bli högre.
Personligen tycker jag att det är klockrent att handla bil i Tyskland, man kanske inte alltid tjänar en förmögenhet men utbudet där nere är ju enormt.
Citera
2003-09-12, 16:09
Medlem
Här kan du läsa lite om import just från Tyskland.

http://www.bilsport.se/artikel_stand...if&avdelning=5
Citera
2003-09-12, 16:57
Medlem
morsuss avatar
mjao

En sak som jag tycker e lite skum men bra är att försäkringsbolagen skiter i om bilen e import eller inte om en t.ex stöld skulle inträffa. Då får du ut lika mycket pengar som om du skulle köpt en sv. såld bil.
Jag vet en som köpte en Bmw M3 E30 (årsmodell vettefan) för 50-55k eller nått liknande (denna bil var importerad) sen blev bilen stulen och uppeldad (kan ana ett försäkringsbedrägeri) och så fick han typ 75k eller nått liknande på försäkringen så han gjorde en hyffsad affär!
Citera
2003-09-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morsus
En sak som jag tycker e lite skum men bra är att försäkringsbolagen skiter i om bilen e import eller inte om en t.ex stöld skulle inträffa. Då får du ut lika mycket pengar som om du skulle köpt en sv. såld bil.
Jag vet en som köpte en Bmw M3 E30 (årsmodell vettefan) för 50-55k eller nått liknande (denna bil var importerad) sen blev bilen stulen och uppeldad (kan ana ett försäkringsbedrägeri) och så fick han typ 75k eller nått liknande på försäkringen så han gjorde en hyffsad affär!

Hmm. hur förefaller det sig på en ca:10 år gammal bil. Måste den inte då värderas av försäkringsbolaget? Innan du smäller?
Citera
2003-09-13, 12:41
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master69
Hmm. hur förefaller det sig på en ca:10 år gammal bil. Måste den inte då värderas av försäkringsbolaget? Innan du smäller?

Nej det tror jag inte, min bekants gamla M3 var minst 10 år har jag för mig så det e nog inga problem!

Piiis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in