• 2
  • 3
2012-09-15, 22:53
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallinski
Detta är ett sista försök att få ett svar på vad som händer i mitt huvud innan jag skriver in mig på hispan...
Jag får som deja vu's fast dom är mer intensiva och känns obehagliga. Det känns som om jag drömt sakerna som jag ser, hör eller känner just vid tillfället jag fått dessa "deja vu's". Känslan efteråt är illamående, yrsel och ibland huvudvärk och kan vissa gånger förstöra en hel dag. Efter "attacken" blir jag slö, inåtvänd och glömsk.
Första gången jag fick denna känsla eller vad man ska kalla det var jag 14 år, nu är jag snart 19. Känslan har kommit då och då i omgångar fast det senaste året har varit lugnt... Jag kom hem från en semester på 6 veckor i thailand för en vecka sen och har sen dess haft dessa deja vus varje dag.
Jag har haft funderingar kring om det är ångest, att jag ibland röker fet (någon form av psykos), om jag bara inbillar mig, om jag bara har mardrömmar på nätterna som utlöser detta, om jag drömmer samtidigt som jag är vaken eller blivit synsk.. hur jävla överdrivet det än låter.
Ska även tillägga att jag kan känna "snart kommer jag få en dejavu".

Någon som vet vad dessa attacker är för något eller upplevt samma känsla?
Tack för seriösa svar på förhand! hadet.

Jag vet inte om du kan läsa detta nu då du är avstängd.
Deja-vú upplevesler kan också bero på epileptiska anfall (komplexa partiella anfall). Du måste prata med en läkare om detta för att utesluta epilepsi.
Citera
2012-09-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Jag vet inte om du kan läsa detta nu då du är avstängd.
Deja-vú upplevesler kan också bero på epileptiska anfall (komplexa partiella anfall). Du måste prata med en läkare om detta för att utesluta epilepsi.

Jo man kan läsa även om man är avstängd, man behöver inte vara medlem i Flashback för att kunna läsa här. TS måste absolut prata med en läkare, det håller jag med om, helst åka in till akuten.
Citera
2024-07-10, 14:24
Medlem
Rozenkvartss avatar
Slår liv i denna gamla tråden.
Har hänt mig två gånger de senaste åren att jag varit med om kraftig, drömliknande deja vu känsla. Ena var när en anhörig hade gått bort. Då fick jag en plötsligt känsla av att detta har jag drömt och kunde verkligen minnas tillbaka på drömmarna i det ögonblicket, det satt i flera minuter.
Andra gången var nyligen inför ett ingrepp jag var nervös över. Samma där började det med en vanlig deja vu känsla som sedan bara fortsatte, blev helt okoncentrerad. Varade i flera minuter och det kändes som att jag var i en dröm. Har börjar fundera på om detta är någon typ av derealisation/dissociation som uppstår vid psykisk press. Dock var den sistnämnda upplevelsen inte så pass stressande så det borde ha utlösts…
Har även ögonmigrän och läste här att epilepsi kan ge dessa symtom, vad jag förstått finns likheter mellan epilepsi och migrän?
Jäktigt obehaglig upplevelse iaf, triggar ångest och tänkte båda gångerna att nu har jag fått psykos.
Någon mer?
Citera
2024-07-10, 14:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Slår liv i denna gamla tråden.
Har hänt mig två gånger de senaste åren att jag varit med om kraftig, drömliknande deja vu känsla. Ena var när en anhörig hade gått bort. Då fick jag en plötsligt känsla av att detta har jag drömt och kunde verkligen minnas tillbaka på drömmarna i det ögonblicket, det satt i flera minuter.
Andra gången var nyligen inför ett ingrepp jag var nervös över. Samma där började det med en vanlig deja vu känsla som sedan bara fortsatte, blev helt okoncentrerad. Varade i flera minuter och det kändes som att jag var i en dröm. Har börjar fundera på om detta är någon typ av derealisation/dissociation som uppstår vid psykisk press. Dock var den sistnämnda upplevelsen inte så pass stressande så det borde ha utlösts…
Har även ögonmigrän och läste här att epilepsi kan ge dessa symtom, vad jag förstått finns likheter mellan epilepsi och migrän?
Jäktigt obehaglig upplevelse iaf, triggar ångest och tänkte båda gångerna att nu har jag fått psykos.
Någon mer?

Vissa saker är helt klart dissociation. Har levt med detta hela mitt liv, men inte till någon störande grad. Däremot har jag en grej som händer som FB har bestämt är deja vu, som jag inte tror är det. T ex så kollar jag på TV, kanske en helt ny film. Sedan kan jag tänka en häst som springer över en äng som effekt. Och några sekunder efter det händer det i filmen.Ungefär 1-2 sekunder. Jag fattar fortfarande inte hur det händer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in