• 1
  • 2
2009-01-29, 17:58
Bannlyst
Detta är ett sista försök att få ett svar på vad som händer i mitt huvud innan jag skriver in mig på hispan...
Jag får som deja vu's fast dom är mer intensiva och känns obehagliga. Det känns som om jag drömt sakerna som jag ser, hör eller känner just vid tillfället jag fått dessa "deja vu's". Känslan efteråt är illamående, yrsel och ibland huvudvärk och kan vissa gånger förstöra en hel dag. Efter "attacken" blir jag slö, inåtvänd och glömsk.
Första gången jag fick denna känsla eller vad man ska kalla det var jag 14 år, nu är jag snart 19. Känslan har kommit då och då i omgångar fast det senaste året har varit lugnt... Jag kom hem från en semester på 6 veckor i thailand för en vecka sen och har sen dess haft dessa deja vus varje dag.
Jag har haft funderingar kring om det är ångest, att jag ibland röker fet (någon form av psykos), om jag bara inbillar mig, om jag bara har mardrömmar på nätterna som utlöser detta, om jag drömmer samtidigt som jag är vaken eller blivit synsk.. hur jävla överdrivet det än låter.
Ska även tillägga att jag kan känna "snart kommer jag få en dejavu".

Någon som vet vad dessa attacker är för något eller upplevt samma känsla?
Tack för seriösa svar på förhand! hadet.
Citera
2009-01-29, 18:03
Medlem
High fives avatar
Jag känner igen det där, har haft det några gånger men fått förklaringen att troligen är det hjärnan som är fruktansvärt seg/övertrött alt. stressad så det känns som du har upplevt det förrut och har en deja vu men egentligen är det bara (väldigt enkelt beskrivet) en och samma upplevelse som registreras två gånger.

Det är inget som jag har fått vetenskapligt beskrivet men det kändes som att det stämde ganska bra. Första gången kändes det som att jag hade drömt precis det jag upplevde dagen innan men när jag försöker tänka tillbaka på det har jag inget starkare minne av att jag verkligen har drömt det mer än att min hjärna tycker sig ha tänkt det.
Citera
2009-01-29, 18:03
Bannlyst
Jag får Deja vu liknande upplevelser...

Detta är ett sista försök att få ett svar på vad som händer i mitt huvud innan jag skriver in mig på hispan...
Jag får som deja vu's fast dom är mer intensiva och känns obehagliga. Det känns som om jag drömt sakerna som jag ser, hör eller känner just vid tillfället jag fått dessa "deja vu's". Känslan efteråt är illamående, yrsel och ibland huvudvärk och kan vissa gånger förstöra en hel dag. Efter "attacken" blir jag slö, inåtvänd och glömsk.
Första gången jag fick denna känsla eller vad man ska kalla det var jag 14 år, nu är jag snart 19. Känslan har kommit då och då i omgångar fast det senaste året har varit lugnt... Jag kom hem från en semester på 6 veckor i thailand för en vecka sen och har sen dess haft dessa deja vus varje dag.
Jag har haft funderingar kring om det är ångest, att jag ibland röker fet (någon form av psykos), om jag bara inbillar mig, om jag bara har mardrömmar på nätterna som utlöser detta, om jag drömmer samtidigt som jag är vaken eller blivit synsk.. hur jävla överdrivet det än låter.
Ska även tillägga att jag kan känna "snart kommer jag få en dejavu".

Någon som vet vad dessa attacker är för något eller upplevt samma känsla?
Tack för seriösa svar på förhand! hadet.
Citera
2009-01-29, 18:05
Bannlyst
Låter rätt förnuftigt.. Grejen är att jag fått liknande beskrivning förut men det går ju aldrig över..
Citera
2009-01-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av High five
fruktansvärt seg/övertrött alt.

Testa att spola gräset ett tag.
Citera
2009-01-29, 20:37
Medlem
Deja vu = känsla av att ha varit med om något förut, även om man inte har varit med om det (tros bero på fel i minneslagringen, att input i arbetsminne/sensoriska minnet landar i långtidsminnet)

Det låter mer som du får någon slags hallucinationer, vilket du bör kolla upp snarast.
Citera
2009-01-29, 21:56
Medlem
Isvaks avatar
Jag kan också känna exakt samma känsla ibland! Dock så är det inget som stör mig ännu.. Brukar inträffa en gång i veckan, att jag är med om någonting jag upplevt förr! Det är en skum känsla! Jag röker också en fet ibland, men jag tror inte det beror på det faktiskt. Sista tiden har jag börjat drömma saker som jag tror har hänt på riktigt. Värre blir det när jag dricker. Lägger jag mig och sover på fyllan kan jag t.ex drömma att jag gömt min mobil i garderoben, och när jag vaknar kan det ta timmar innan jag fattar att så är inte fallet, dvs det var en dröm.. Värre blir det när man drömmer att man slagit någon på käften etc. Och då behöver jag inte vara så värst berusad när jag entrar kudden.

Jag tycker absolut att du ska kontakta läkare för dina syndrom. Jag tror bestämt att det finns en diagnos för sådant.

Kanske är det flashbacks från våra tidigare liv
Citera
2009-01-29, 23:19
Medlem
hallucinationer

Instämmer om att det låter som hallucinationer. Om du inte söker vård finns det stor risk att det förvärras och slutligen utvecklar sig till psykos.
Citera
2009-02-01, 20:50
Medlem
fannissons avatar
Citat:
Jag känner igen det där, har haft det några gånger men fått förklaringen att troligen är det hjärnan som är fruktansvärt seg/övertrött alt. stressad så det känns som du har upplevt det förrut och har en deja vu men egentligen är det bara (väldigt enkelt beskrivet) en och samma upplevelse som registreras två gånger.

Det är inget som jag har fått vetenskapligt beskrivet men det kändes som att det stämde ganska bra. Första gången kändes det som att jag hade drömt precis det jag upplevde dagen innan men när jag försöker tänka tillbaka på det har jag inget starkare minne av att jag verkligen har drömt det mer än att min hjärna tycker sig ha tänkt det.

det där får mig att tänka på en ganska intressant känsla, som är lite motsatt.
jo efter att man gjort någonting känns det som om man inte alls har gjort det men ändå vet att man har gjort det, denna känsla kan vara kortvarig men även byggas på så att den blir extremt lång...
sedan finns det de gånger då det är lika dant och sedan uppkommer en period av helt svart, inget minne kvar
Citera
2009-02-01, 23:57
Medlem
High fives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fannisson
det där får mig att tänka på en ganska intressant känsla, som är lite motsatt.
jo efter att man gjort någonting känns det som om man inte alls har gjort det men ändå vet att man har gjort det, denna känsla kan vara kortvarig men även byggas på så att den blir extremt lång...
sedan finns det de gånger då det är lika dant och sedan uppkommer en period av helt svart, inget minne kvar
Det du beskriver påminner väldigt mycket om en fylla när man blivit så full att man får minnesluckor och i efterhand när någon berättar något som hände när man var med så kommer man helt plötsligt ihåg delar av det men på ett sätt känns det inte som att det aldrig hände.

Medan jag skrev stycket ovan så började jag komma på en annan sak det liknar väldigt mycket också: Ibland när jag är lite vimsig så tex så sitter jag kanske vid datorn och vill se tvn, jag kan se tvn från datorn men skönare att sätta mig i soffan. Jag vet att fjärrkontrollen är bredvid musen så jag försöker ta den medan jag läser något på datorn, jag märker att den inte ligger där trots jag är helt säker.

Jag vänder mig om och är helt säker på att jag inte har lagt den där men någonstans långt inne i hjärnan så säger den mig att jag la den där för ca 10min sen för att jag tänkte samma tanke som nyss; jag ska se tv från soffan, problemet är bara att jag kommit på att jag ska "bara" göra något snabbt på datorn först och lagt fjärrkontrollen på ett annat ställe omedvetet och gått tillbaka till datorn = mitt medvetna kommer endast ihåg att fjärrkontrollen legat vid musen, jag tog upp den omedvetet och jag la ifrån mig den omedvetet.
Citera
2009-02-03, 16:34
Medlem
fannissons avatar
Citat:
Det du beskriver påminner väldigt mycket om en fylla när man blivit så full att man får minnesluckor och i efterhand när någon berättar något som hände när man var med så kommer man helt plötsligt ihåg delar av det men på ett sätt känns det inte som att det aldrig hände.

men grejen är att det känns int som en fylla o dessutom händer detta väldigt ofta o ja går int runt bakfyll varje dag
det känns liksom overkligt och ibland blir det så starkt att det känns som om man försvinner, man känner int riktigt var man har kroppen/helt tomt inuti, man kan känna "skalet" att man har alla kroppsdelar på plats men ändå inte - svårförklarat -
Citera
2009-02-19, 22:19
Bannlyst
Jag har haft liknande läbbiga upplevelser som att jag drömt något och sedan har det inträffat exakt samma sak.

Men det kusligaste var när jag var ute med hunden. Jag gick och tänkte lite och av någon anledning så tänkte jag på en röd person (kläderna då) som gick längs en väg, sedan så tar jag in på en annan väg och fortsätter att gå och helt plötsligt så kommer det en person med en röd jacka exakt som jag tänkt 5 minuter innan. Det var jävligt freaky, jag gick och nojjade och trodde att jag kunde se in i framtiden >,>
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in