2009-01-31, 19:34
Medlem
Ursäkta min uppenbara okunskap, men hur vet man att universum har en bestämd ålder? Hur vet man att universum inte alltid expanderat?
Citera
2009-01-31, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
För att vara en gissning var den jävlit osannolik men å andra sidan så är det fullt möjligt. Precis som att en grön jättekängru sitter och styr oss ifrån ett annat universum där allt är gjort i häftmassa och alla pratar laotsiska, möjilgt men utifrån den fakta vi har kring det hela mycket osannolikt.

Det måste absolut inte vara osannolikt. Hur kan vi veta att faktan vi har verkligen är fakta som stämmer?

Jag har ingen aning om hur man faställer en ålder på universum, som Das Auto påpekar, men metoder har vi ju. Hur vet vi att det är korrekta metoder, vi kanske ska göra på ett helt annat sätt? För det är väldigt osannolikt att hitta materia på andra planeter som har samma uppbyggnad som på Jorden. Alltså borde man inte kunna faställa en ålder på universum.
Citera
2009-01-31, 22:58
Medlem
Pseud0nyms avatar
Du och din polare, brukar ni röka PCP ofta, eller var det en engångföreteelse?
Citera
2009-01-31, 23:57
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Ursäkta min uppenbara okunskap, men hur vet man att universum har en bestämd ålder? Hur vet man att universum inte alltid expanderat?
Mitt intresse för fysik är helt lekmannamässigt så jag hoppas att någon av trådens övriga, mycket kvalificerade skribenter, ska hoppa in med höjt pekfinger om jag har tänkt fel. Men, såvitt jag förstår så räknar man baklänges genom att mäta hastigheten för expansionen med hjälp av Hubble-teleskopet (Hastigheten visar sig som en förskjutning mot rött i färgerna när ljuset tar längre tid på sig att färdas till oss på grund av expansionen). Genom att observera galaxernas hastighet utifrån vår egen position har de sedan tittat bakåt till när de alla borde ha suttit ihop en gång för länge sedan. I själva verket var det upptäckten att universum expanderar som ledde till teorin om Big Bang.
Citera
2009-02-01, 01:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto

Det vet man inte med säkerhet. Men utifrån modeller för bing bang-teorin kan man göra beräkningar. Man tittar tex på universums bakgrundstrålning, jämför med vad temperaturen sjunkit till idag och får fram en siffra på ca 13.73 miljarder år som universums ålder. Det betyder för övrigt att jorden, som är ca 4.5 miljarder år gammal, har funnits en under en signifikant del av universums historia.

Det finns dock andra teorier, t ex 'steady state theory' enligt vilken universum är oändligt gammal och alltid ser likadant ut, eller olika teorier där nya universum uppstår på olika sätt ur äldre universum. För att ändå behålla namnet universum för 'vårt' universum kallar man då 'allt' för ett multiverse.
Citera
2009-02-01, 03:32
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarious
Det måste absolut inte vara osannolikt. Hur kan vi veta att faktan vi har verkligen är fakta som stämmer?

Jag har ingen aning om hur man faställer en ålder på universum, som Das Auto påpekar, men metoder har vi ju. Hur vet vi att det är korrekta metoder, vi kanske ska göra på ett helt annat sätt? För det är väldigt osannolikt att hitta materia på andra planeter som har samma uppbyggnad som på Jorden. Alltså borde man inte kunna faställa en ålder på universum.

Men vi har ju viss garanti eftersom matematiken påvisar mönster, hela tiden medans vår forskning utvecklas uppkommer nya variabler och samband, men de ursprungliga sambanden är aldrig fel.

Låt mig dra ett exempel;

Vi säger att planeten Omicron P8 befinner sig 1 ljusår ifrån Omicron P7, sedan räknar man ut gravitationskraften och banan de ligger i.

*1000 år senare med ny teknik inser man att det finns fan ta mig någon form utav materia som ligger emellan och har en liten dragningskraft i sig, när man då tar hänsyn till denna så är det ursprungliga mätningen korrekt, hur planeterna förhåller sig är korrekt i sträcka och bana, den nya variabeln får helt enkelt integreras i den gamla, DÄRMED så är det ursprungliga mätningen korrekt fast den blir mer och mer specifik när nya mönster & materia tillkommer.

// Skjut inte ned detta totalt helt då jag är ingen fysiker och är väldigt trött
Citera
2009-02-01, 03:35
Medlem
Nubolics avatar
Visst, roligt påstående.
Men inget slår Gud, seriöst, inget.
Inget kan vara så ologiskt och jävla sjukt som Gud. Så vill du uppnå något så sjukt som Gud så får du tänka vidare.
Väntar gärna på fler sjuka historier
Citera
2009-02-01, 03:43
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnschore
Nej vadå jag har kollat upp lite och så men i alla fall inte helt orimligt

Vad fanns innan nörden?
Du kan inte svara på vad som fanns innan något genom att säga att något annat fanns före det, du skjuter bara upp okunskapen ett steg, och ja, det är ett väldigt stort steg.
Helt orimligt med andra ord.
Citera
2009-02-01, 03:43
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Visst, roligt påstående.
Men inget slår Gud, seriöst, inget.
Inget kan vara så ologiskt och jävla sjukt som Gud. Så vill du uppnå något så sjukt som Gud så får du tänka vidare.
Väntar gärna på fler sjuka historier

Det är exakt samma argument som Gud, han har bara bytt ut Gud med en FB'are.
Citera
2009-02-01, 18:08
Medlem
Jag tänkte mig som så att "den lilla punkten" som utgjorde universum innan Big-Bang egentligen ej var startpunkten, utan i själva verket bara resultatet av en tidigare "Big-Bang". Alltså, med andra ord, att denna punkt endast var en expandition av en ännu mindre punkt, som i sin tur var en expandition av en ännu mindre punkt. Min tes är är då helt enkelt att det varken finns en minsta byggsten eller en startpunkt, utan att universum alltid har och alltid kommer, att expandera.

Jag är ju som sagt totalt okunnig i ämnet, och får väl snart trä på dumstruten. Tycker dock det är bättre att fråga, än att tystas av sin okunnighet.
Citera
2009-02-01, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnschore
Spelar inte wow längre, förlorade alla mina vänner och min hund dog pga av det

Haha din jävla djurplågare dog din hund av vanvård eller?

Det luktar lite troll över dig..

Detta var bara för roligt.
Citera
2009-02-02, 22:48
Medlem
Slipknotjohans avatar
Men tänk om det redan fanns ett universum innan big bang?
Det kanske var några slags varelser som (likt människan) byggde större och större bomber, tills dom lyckades bygga en så stor bomb, så att universum sprängdes ?
Strider det mot några slags naturlagar (eller något) att det kunde ha funnits ett universum innan big bang?

Eller är jag helt ute och cyklar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in