2009-01-30, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
det skulle iof kunna fungera om deras tid kopplades med våran tid på så sätt att tiden blev kontinuerlig på något sätt!

Ja precis, vi har gått ett steg längre! Dessa 13,7 miljarder åren är bara åldern på det universum vi lever i just nu. (Om nu uträkningarna och big bang-teorin stämmer) Vilket vi helt enkelt får lita på såvida inte någon annan kommer med någon ny revolutionerande vetenskap.
Citera
2009-01-30, 20:58
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Ja precis, vi har gått ett steg längre! Dessa 13,7 miljarder åren är bara åldern på det universum vi lever i just nu. (Om nu uträkningarna och big bang-teorin stämmer) Vilket vi helt enkelt får lita på såvida inte någon annan kommer med någon ny revolutionerande vetenskap.
inte nog med att uträkningarna om BB ska stämma. min naiva gissning om kontinuitet som verkar vara ditt antagande måste också stämma
Senast redigerad av user_21 2009-01-30 kl. 21:00.
Citera
2009-01-30, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, men det kanske inte behöver finnas bara EN tid, den som finns i vår rumstid. Vår tid kan vara speciell och en effekt/ett resultat av något mer primärt men tidsliknande.. Eller så kan man tänka sig att under vissa villkor uppträder det vi kallar tid.

Ja så här också. Det universumet som kanske fanns innan vårat hade sin tid, och sina lagar och kanske inte betedde sig exakt på samma sätt som vårat. Jag utesluter heller inte parallella universum som också har sina egna lagar.

Lite som oss själva, vi har inte samma personligheter som varken våra föräldrar eller andra människor, fast med kanske ett liite vidare perspektiv.
Citera
2009-01-30, 21:06
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnake
"Innan Big Bang" existerar inte, eftersom tiden inte fanns då. Solved.

Word. Ludwig Wittgenstein hävdade att man endast kan tala om "före" ifall man avser något som hade sin början i tiden... Alltså: allt tal om före big bang är nonsens.
Citera
2009-01-30, 21:15
Bannlyst
Citat:
inte nog med att uträkningarna om BB ska stämma. min naiva gissning om kontinuitet som verkar vara ditt antagande måste också stämma

Jag tror på big bang det gör jag. Men jag vägrar tro att det är enbart bara är punkt till big bang även om det är nu det ända vi kan få fram vetenskapligt. Så för att jag ska tro på big bang, så kan jag inte tänka mig att det funkar på något annat sätt än mina antaganden.
Senast redigerad av Pudelpanna 2009-01-30 kl. 21:20.
Citera
2009-01-30, 22:12
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Har aldrig sagt att jag var övertygad om att tid fanns. Jag är däremot övertygad om att Någonting fanns innan. Sen om tiden fanns på samma sätt som vi upplever den, det har jag ingen aning om. Jag utesluter bara inte att universum tillhör någonting annat där vår tid inte har någon direkt relevans eller att det var ett annat universum innan som hade sin tid.

Norr om nordpolen, den liknelsen ser jag inte ens hur man kan göra. Eller ja, eventuellt ytterligare dimensioner men dom finns överallt isf.
Utan tid kan väl ändå inte något "innan" finnas?
Citera
2009-01-30, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Utan tid kan väl ändå inte något "innan" finnas?

Jodå, men då finns detta även nu också utanför vårat universum. Men jag är mer inne på att det fanns universum med sin egen tid innan vårat universum. Men du får läsa allt det jag skrivit om du ska spinna vidare på det här.
Citera
2009-01-31, 14:14
Medlem
Oh helvete va har jag startat för tråd
Citera
2009-01-31, 14:40
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnschore
Oh helvete va har jag startat för tråd

Well... det faktum att du postade i Filosofi-delen borde ha varit en första varning. Tag lärdom.
Citera
2009-01-31, 16:33
Bannlyst
Det känns lite orimligt med två tidsdimensioner bara. För då bör det ha varit två helt olika världar, som ett alternativt universum där kanske tiden går snäppet fortare än vadden gör hos oss, vilket resulterat i att de levar kanske 1milj. år före oss?
Citera
2009-01-31, 16:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
har aldrig hört att tid uppstod på det sättet. det kanske är möjligt men det låter lite motsägelsefullt. att tid har en orsak samtidigt som orsak i sig är tidsberoende . möjligt att de skapade varandra gradvis och exponentiellt som en spontan implementation av existensens potential ur intet?

Ja, det är naturligtvis svårt, ännu svårare av att vi inte vet vad tid är. De flesta fysiska teorier saknar en riktning för tiden. Den irreversibla tid med en riktning som vi lägger märke till är, kan det sägas, 'emergent'. Den framträder på samma sätt som temperatur och tryck i statistisk mekanik bara är statistiskt definierade begrepp. I kvantfysiken finns denna tid inte.
Citera
2009-01-31, 18:46
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnschore
Nej vadå jag har kollat upp lite och så men i alla fall inte helt orimligt

För att vara en gissning var den jävlit osannolik men å andra sidan så är det fullt möjligt. Precis som att en grön jättekängru sitter och styr oss ifrån ett annat universum där allt är gjort i häftmassa och alla pratar laotsiska, möjilgt men utifrån den fakta vi har kring det hela mycket osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in