2009-01-29, 14:34
Medlem
Sitter på ett 1:a handskontrakt på en lgh i göteborg.
En 2 rummare med balkong 5 minuters gångväg från götaplatsen.

En renovering på badrum och kök är på gång och bekostas av hyresvärden.

Har lägenheten uthyrd i 2:a hand just nu men erbjudit personen att få "köpa" kontraktet, problemet är att personen bara är villig att ge 40k vilket jag tycker är väldigt lågt med tanke på läget.

Vad tycker ni kan vara skäligt pris?

Och ja jag vet att man inte får sälja hyreskontrakt......
Citera
2009-01-29, 14:38
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimme01

Har lägenheten uthyrd i 2:a hand just nu men erbjudit personen att få "köpa" kontraktet, problemet är att personen bara är villig att ge 40k vilket jag tycker är väldigt lågt med tanke på läget.

Ditt problem är att din hyresgäst lika gärna kan anmäla dig efter ni gjort upp affären. Det innebär att du blir av med kontraktet och pengarna är det ajöss med. Hoppas det blir så du din näriga lilla gris....

Ditt problem är att din hyresgäst lika gärna kan anmäla dig efter ni gjort upp affären. Det innebär att du blir av med kontraktet och pengarna är det ajöss med. Hoppas det blir så du din näriga lilla gris....
Citera
2009-01-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTomte

Må så vara men det är nästan obefintligt i just detta fall.

men tack för ett trevligt svar!
Citera
2009-01-29, 14:45
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Må så vara men det är nästan obefintligt i just detta fall.

men tack för ett trevligt svar!

Obefintligt nu ja....men vad händer om nåt år och personen ifråga känner sig lurad?.... Ta du dina 40 lök innan han/hon ångrar sig.....

Annars kan du ju alltid sätta ut en annons på blocket......
Citera
2009-01-29, 15:48
Medlem
Crazy J Davolas avatar
Citat:
Obefintligt nu ja....men vad händer om nåt år och personen ifråga känner sig lurad?.... Ta du dina 40 lök innan han/hon ångrar sig.....

Annars kan du ju alltid sätta ut en annons på blocket......

Så han ska komma efter ett år utan kvitto och beskylla honom för att ha sålt kontraktet?

Bara att neka. Ord mot ord.
Citera
2009-01-29, 17:04
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy J Davola
Så han ska komma efter ett år utan kvitto och beskylla honom för att ha sålt kontraktet?

Bara att neka. Ord mot ord.

Finns antagligen kanske mail osv osv. Jag skulle aldrig våga sälja ett kontrakt. Folk är snikna och gör nästan vad som helst för pengar. Så att bli anmäld är nog inget ovanligt.
Citera
2009-01-29, 17:29
Medlem
tycker 40k i Gbg låter sjukt bra slå till direkt, detta e inte sthlm killen!
Problemet e väl o få kontraktet överskrivet, bor du i en stor fastighetskoncern e de i princip omöjligt.
Citera
2009-01-29, 20:31
Medlem
Hur mycket är hyran och hur stor är den?
Citera
2009-01-29, 22:27
Medlem
Citat:

Hur löser du det praktiskt?
Citera
2009-01-29, 22:40
Medlem
Ja, för en överlåtelse måste värden godkänna. Din nya hyresgäst har ju inget kontrakt med värden. Och bara för att du skulle skriva ett kontrakt med honom är det värden som slutligen bestämmer. Alltså,- du kan förlora din lägenhet och dina pengar.
Citera
2009-01-29, 23:13
Medlem
Crazy J Davolas avatar
Om det är ett byte kan det gå. Ni ansöker och om inga förhinder ligger (typ anmärkningar eller hyresskulder) så går det igenom. Pengarna byter ägare samma dag som kontrakt skrivs.

En polare bytte lgh med en kille. 1:a i centrala Gbg mot 2:a i bergsjön. Bolaget vägrade först då de misstänkte svarta pengar var inblandade. Det hela gick upp i rätten och bytet genomfördes. Inget kunde bevisas. Man kan ju inte utgå från att det inte är någon som verkligen INTE vill byta sin centrala billiga lgh mot en dyr i ghettot.

I just det fallet så ska inga svarta pengar ens förekommit. Enligt de själva.
Citera
2009-01-29, 23:48
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Mja, samtidigt blir ju hyresgästen av med kontraktet om denne visar sig ha anförskaffat det på lurig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in