• 1
  • 2
2009-01-29, 11:39
Medlem
Gwahas avatar
Ny T-bana därimellan skulle göra det möjligt att snabbt ta sig till innerstaden utan byte vid Ropsten. Skulle ha byggts tidigare, stationen vid Ropsten är en början på den tilltänkta tunnelbanebron.

Detta tillsammans med ev Spårväg city som binds ihop med lidingöbanan skulle göra det mycket enklare att resa till ön.
Citera
2009-01-29, 12:54
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Ny T-bana därimellan skulle göra det möjligt att snabbt ta sig till innerstaden utan byte vid Ropsten. Skulle ha byggts tidigare, stationen vid Ropsten är en början på den tilltänkta tunnelbanebron.

Detta tillsammans med ev Spårväg city som binds ihop med lidingöbanan skulle göra det mycket enklare att resa till ön.
Ja, men det finns 100 andra mer behövda projekt. Dessutom är det nog mer lönsamt att rusta upp lidingöbanan. Kostnaden för att dra tunnelbanan till Lidingö väger nog inte upp fördelen av att slippa byte, spårväg-till-spårväg-byten kan ju faktiskt synkroniseras ganska bra.
Citera
2009-01-29, 13:46
Medlem
Ari.Golds avatar
Jag skulle gärna se en ordentlig förtätning av Lidingö. mer eller mindre stad närmast bron och mer bebyggelse på norra.
Göra pendeltåg av Lidingöbanan som kan gå på banan som går mellan Norra Station och Frihamnen (kan även tjäna nya Norra Stationsområdet) och dra en linje norrut. Dra även en t-bana genom centrala ön.

Sen ser jag gärna en ny bro, de nuvarande är fula. En fin hängbro med plats för motorväg, tåg och t-bana så man kan segla under vore guld.
Citera
2009-01-29, 15:15
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Jag skulle gärna se en ordentlig förtätning av Lidingö. mer eller mindre stad närmast bron och mer bebyggelse på norra.
Göra pendeltåg av Lidingöbanan som kan gå på banan som går mellan Norra Station och Frihamnen (kan även tjäna nya Norra Stationsområdet) och dra en linje norrut. Dra även en t-bana genom centrala ön.

Sen ser jag gärna en ny bro, de nuvarande är fula. En fin hängbro med plats för motorväg, tåg och t-bana så man kan segla under vore guld.
Det där är nog långt långt in i framtiden. 100 år?

Dessutom finns det ju egentligen inget som sammanbinder Ropsten och Lidingö. Lidingöbron är en kilometer lång, det är inte direkt något man traskar över för att köpa en liter mjölk. Snarare tror jag att Lidingö kommer att förtätas alltmer i sitt eget centrum (vilket troligtvis kommer ta oändligt lång tid).
Citera
2009-01-29, 16:16
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Det där är nog långt långt in i framtiden. 100 år?
Betänk hur fort man byggde Vällingby.

Citat:
Dessutom finns det ju egentligen inget som sammanbinder Ropsten och Lidingö. Lidingöbron är en kilometer lång, det är inte direkt något man traskar över för att köpa en liter mjölk. Snarare tror jag att Lidingö kommer att förtätas alltmer i sitt eget centrum (vilket troligtvis kommer ta oändligt lång tid).
Tanken var inte att Lidingö skulle växa ihop med stan. Däremot kommer de allra flesta pendla till stan.
Citera
2009-01-29, 17:21
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Betänk hur fort man byggde Vällingby.
Jag slipper gärna se ännu ett Vällingby, det finns alldeles tillräckligt med planekonomiskt framkommenderade "stadsdelar".

Citat:
Tanken var inte att Lidingö skulle växa ihop med stan. Däremot kommer de allra flesta pendla till stan.
Ok, tyckte det lät så när du menade att det skulle vara stad "närmast bron".
Citera
2009-01-29, 18:12
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Jag slipper gärna se ännu ett Vällingby, det finns alldeles tillräckligt med planekonomiskt framkommenderade "stadsdelar".
Samma här, jag menade enbart att det går att bygga stora områden på kort tid.

Citat:
Ok, tyckte det lät så när du menade att det skulle vara stad "närmast bron".
Jag utgick ifrån var det redan nu finns centrumbebyggelse.

Förövrigt planerades en t-banelinje genom ön till Bogesundslandet på 70-talet.
Citera
2009-01-29, 19:27
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
På 60-talet(?) var tanken att tunnelbanan skulle dras via Lidingö till Bogesundslandet, där en ny tätort skulle byggas. Idag är nog många glada att den visionen inte förverkligades.

På Lidingö finns det ju till och med ett parti, Lidingöpartiet, som har som starkaste valfråga att Ön i princip är färdigbyggd. Det är många Lidingöbor som INTE vill ha tunnelbana, då detta skulle öka exploateringstrycket där ute. Vidare skulle ju en framdragen tunnelbana göra att det fiina Lidingö fick en starkare koppling till "packet" längre söderut på den röda linjen - inte helt populärt. Slutligen är nog SL måttligt intresserade av en sådan förlängning, då det finns många andra projekt som är samhällsekonomiskt mycket mer lönsamma.

Slutsats: Det dröjer lääänge innan tunnelbanan byggs ut till Lidingö.
Citera
2009-01-29, 21:44
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
På 60-talet(?) var tanken att tunnelbanan skulle dras via Lidingö till Bogesundslandet, där en ny tätort skulle byggas. Idag är nog många glada att den visionen inte förverkligades.

På Lidingö finns det ju till och med ett parti, Lidingöpartiet, som har som starkaste valfråga att Ön i princip är färdigbyggd. Det är många Lidingöbor som INTE vill ha tunnelbana, då detta skulle öka exploateringstrycket där ute. Vidare skulle ju en framdragen tunnelbana göra att det fiina Lidingö fick en starkare koppling till "packet" längre söderut på den röda linjen - inte helt populärt. Slutligen är nog SL måttligt intresserade av en sådan förlängning, då det finns många andra projekt som är samhällsekonomiskt mycket mer lönsamma.

Slutsats: Det dröjer lääänge innan tunnelbanan byggs ut till Lidingö.

Okej, jag köper faktiskt det. Synd att de ska vara så, men visst.

Men att ön är färdigbyggd? Kom igen nu, hela norra ön är ju glesbygd.
När man åker till Vaxholm genom Asrikefjärden så tror man ju att man är ute vid Ingarö...
Citera
2009-01-29, 22:59
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Okej, jag köper faktiskt det. Synd att de ska vara så, men visst.

Men att ön är färdigbyggd? Kom igen nu, hela norra ön är ju glesbygd.
När man åker till Vaxholm genom Asrikefjärden så tror man ju att man är ute vid Ingarö...

Det kan så vara, som ett faktum och i praktiken. Men se för FAN upp för eldkastaren om du säger detta så en lidingöbo hör det.
Citera
2009-01-29, 23:09
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Det kan så vara, som ett faktum och i praktiken. Men se för FAN upp för eldkastaren om du säger detta så en lidingöbo hör det.

Haha, hurså? Har visserligen hört att Lidingöbor ska vara lite märkliga. Ett riktigt öfolk.
Citera
2009-01-29, 23:11
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ja, men det finns 100 andra mer behövda projekt. Dessutom är det nog mer lönsamt att rusta upp lidingöbanan. Kostnaden för att dra tunnelbanan till Lidingö väger nog inte upp fördelen av att slippa byte, spårväg-till-spårväg-byten kan ju faktiskt synkroniseras ganska bra.
Nej, jag tror inte det rör sig om några hundra. Det rör sig snare om ett litet antal. De viktigaste är väl:
*Citybanan(byggs)
*Kungsträdgården-Nacka.
*Tvärbaneringen(tvärbanan förlängs runt i en ring) som finns med i förslaget för Stockholms nya ÖP.

Att rusta upp Lidingöbanan är inget jag har emot. Det kan man ju göra dessutom. Man ska ha förarlösa tåg på röda linjen i framtiden och då blir den billigare i drift.

Mellan Ropsten och T-Centralen ligger bara 3 stationer. Det är en kort sträcka som borde förlängas. Man får en ganska onödigt lång restid för att bo så nära. Synkronisering fungerar ju bara om både tunnelbanan och spårvagnen håller sina tider. Så bytestiden blir ändå lite gambling. Och för att många ska nyttja kollektivtrafiken så bör man bland annat ta bort så många onödiga byten som möjligt, vilket man lätt kan göra i detta fall.

Så här enkelt är det att åka till Universitetet från Lidingö:

Citat:
Från Lidingö centrum torsdag 29 januari kl 23:20 till Universitetet kl 23:47

Ta buss 201 från Lidingö centrum mot Ropsten.
Den går från Lidingö centrum 23:20
och kommer till Ropsten 23:26.

Vid Ropsten byter du till tunnelbanans röda linje 13 mot Norsborg.
Den går från Ropsten 23:31
och kommer till Östermalmstorg 23:36.

Vid Östermalmstorg byter du till tunnelbanans röda linje 14 mot Mörby centrum.
Den går från Östermalmstorg 23:40.
Du är framme vid Universitetet 23:47.

Restid 27 minuter.
Denna restid hade varit 22 minuter om man hade sluppit bytet(kanske lite mindre iom att tunnelbanan kanske skulle gå snabbare) pluss att man hade sluppit en onödig vandring. Bytet vid Ö-torg sker i alla fall på befintlig plattform. Givetvis så hade fler som bott vid Lidingö centrum använt kollektivtrafiken om dett alternativ funnits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in