Citat:
Ursprungligen postat av pengarelattjo
Jag köpte precis en ny laptop, HP-dv1195eo med Vista Home 64b Premium (4gb internminne). Noterade att uppstarten var väldigt seg och långsam (inga externa HD's anslutna), klockade den till 2min. Har då stängt ned ett antal grejjer som startar upp. Kan lägga bild på startschemat när jag kommer hem från arbetet.
Jag har även en äldre HP 530 vars prestanda inte är i närheten av den nya (1,8mhz processor, 2gb minne osv), den har Vista home basic. Klockade den i morse till ganska exakt 1min uppstart!
Hur kan det vara så stor skillnad? Vad får ni för tider?
Lägger bilder när jag kommer hem på vilka processer som är med i uppstarten, mest nyfiken vilka tider ni får?
Jag sätter pengar på att det startas massvis med onödiga processer från program som är förinstallerade av HP.
Hjälpte en tjejkompis med hennes nyinköpta laptop som var rent hemskt seg, och vid kontroll så visade det sig att det låg hur mycket små skräpprogram som helst förinstallerade och antalet processer som startades vid boot närmade sig hundratalet!

Tog kanske en timme och sen fungerade den ungefär dubbelt så bra!
Det jag skulle rekommendera är att du letar reda på lite bra program att ha som stöd:
The Ultimate Troubleshooter finns att hitta lite överallt på torrentsidor och är helt underbart bra iom att man får bra information om vad saker och ting är och om man kan stänga av det eller inte.
Vista Manager är något jag anser vara ett måste i samlingen. Lätt att ändra inställningar och t ex stänga av UAC om man vill det är enkelt. Förutom det innehåller den dessutom den bästa registerrensningsprogrammet jag stött på som på ett SÄKERT sätt tar bort skräp. (CCleaner som en del nämner i sammanhanget ÄR däremot skräp. Släng och glöm bort.) Plus ett väldigt bra uninstall-program, som efter avinstallation söker igenom så allt skräp tas bort, ex. mappar och registernycklar.
Förutom det gäller kunskap och Google-skills. Är du osäker på en process, sök på det exakta namnet och chansen är stor att du hittar info om vad det är och om du behöver den.
Lycka till!