2009-01-29, 09:57
Medlem
Darknesss avatar
Jag har sedan länge retat mig på den långsamma hårddisk som satt i min laptop när jag köpte den. Så igår gjorde jag slag i saken och köpten en större och snabbare disk samt en Sata docka för att kunna ansluta den gamla disken externt via usb. Jag bytte disk, installerade WinXP på den nya och allt verkade gå fint. Efter att ha installerat alla drivrutiner (från orginal CD) så anslöt jag den gamla disken via usb för att flytta över filer till den nya disken. Efter jag flyttat över mina gamla filer till den nya disken tänkte jag formatera den gamla disken också.

Det första som händer när jag försöker dubbelklicka på genvägen för den nya disken i Den här datorn är att jag får felmeddelandet: "C:\resycled\ntldr.com är inte en giltigt Win32-program" Jag får nu samma medelande oavsett vad jag trycker på för genväg i den här datorn. Via utforskaren kan jag ändå kolla runt i båda diskarna. Så jag bestämmer mig att göra ett försök att samla alla filer jag vill spara i en mapp på den nya disken, formatera den gamla disken, flytta tillbaka filerna till den gamla och formatera om även den nya disken.
Men nu blir jag stoppad även från att flytta filer. Inte alla filer men 90% av filerna får jag meddelandet: "Det går inte flytta 'exempel.exe'. Åtkomst nekad. Kontrollera att disken inte är full eller skrivskyddad och att filen inte används."

Alla installationer och allt är gjort med riktiga skivor, licenser och nycklar. Inget är nedladdat, crackat eller mixtrat med på något vis.
Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till... Nån som har något bra tips på hur jag ska bära mig åt?
Citera
2009-01-29, 10:16
Medlem
cannaBes avatar
Har inte en blekaste aning om vad det är för något du håller på och kopierar och flyttar omkring, men eftersom du skriver "exempel.exe" så antar jag att det är program du krånglar med. Det finns ingen anledning till att försöka kopiera saker som program då du ändå inte får med det som är i registret. Det du behöver ta vara på är saker som musik, dokument, filmer, musik. Men i dagsläget med snabba uppkopplingar och lättillgängliga fildelningsssystem så är det onödigt att sitta och spara på filmer och musik eftersom det går fort att få hem det efter en formatering ändå. Se till att spara på sånt som du inte kan tanka av nån annan senare. Får du samma problem när du försöker kopiera såna filer så får du säga till
Citera
2009-01-29, 10:37
Medlem
Darknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Har inte en blekaste aning om vad det är för något du håller på och kopierar och flyttar omkring, men eftersom du skriver "exempel.exe" så antar jag att det är program du krånglar med. Det finns ingen anledning till att försöka kopiera saker som program då du ändå inte får med det som är i registret. Det du behöver ta vara på är saker som musik, dokument, filmer, musik. Men i dagsläget med snabba uppkopplingar och lättillgängliga fildelningsssystem så är det onödigt att sitta och spara på filmer och musik eftersom det går fort att få hem det efter en formatering ändå. Se till att spara på sånt som du inte kan tanka av nån annan senare. Får du samma problem när du försöker kopiera såna filer så får du säga till

Jag tänkte inte att det spelade någon roll exakt vad det är jag vill spara ifrån den gamla disken. Vad det handlar om är en massa Photoshop-jobb, animationer, Word-document och textfiler. Hela mitt iTunes-bilbliotek som är för stort för att bränna ut. Precis så som du säger så är det mest den typen av saker som jag inte kan få tag i senare på annat sätt. De flesta program och annan mjukvara jag använder har jag på skivor. Allt som allt är det kanske 80-90GB som jag inte vill slänga. Vet inte varför jag skrev .exe just. Kunde lika gärna ha skrivit .jpg, .docx, eller vad som helst. Det var bara ett exempel.
Citera
2009-01-29, 11:10
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkness
Jag tänkte inte att det spelade någon roll exakt vad det är jag vill spara ifrån den gamla disken. Vad det handlar om är en massa Photoshop-jobb, animationer, Word-document och textfiler. Hela mitt iTunes-bilbliotek som är för stort för att bränna ut. Precis så som du säger så är det mest den typen av saker som jag inte kan få tag i senare på annat sätt. De flesta program och annan mjukvara jag använder har jag på skivor. Allt som allt är det kanske 80-90GB som jag inte vill slänga. Vet inte varför jag skrev .exe just. Kunde lika gärna ha skrivit .jpg, .docx, eller vad som helst. Det var bara ett exempel.
Du måste göra så att du är ägare på mapparna som du försöka kopiera. Högerklicka och ta egenskaper > säkerhet > avancerat > ägare så får du välja att du ska vara ägare på alla mappar som du ska ta backup på.
Citera
2009-01-29, 14:39
Medlem
cannaBes avatar
Funkade det?
Citera
2009-01-29, 19:32
Medlem
dobbelinas avatar
Du har fått malware på din burk.
Gör så här för att fixa:
Visa gömda filer. I XP görs det genom att öppna en folder/mapp och välja