Tänkte att ni kanske kunde komma med några tips på vad jag ska skaffa för saker till min sambo nu när hennes prenumeration på Norton (som kom installerad och som hon tjurnackat vägrat att kasta, trots att hon inte gillat den...kvinnor...) går ut. Mina/hennes önskemål är att det ska vara lättförståeligt och tämligen snällt resursmässigt. Jag har ingen riktig pejl på vad jag ska rekommendera till henne. Själv kör jag med KIS 2009 och den tycker hon är lite krånglig att ha koll på. Vad tycker ni att hon ska skaffa?
Själv kör jag Symantec Corporate (finns att hämta på de vanliga ställena, om man så vill...) som iaf sköter antivirusbiten på egen hand och aldrig ställer jobbiga frågor - bara meddelar mig om risker och farligheter den redan har tagit hand om.
Och i sak gäller det nog för de flesta av's. Ställer man in dom ordentligt från början behöver man knappt icke bry sig därefter.
Eftersom den allmänna uppfattningen tydligen är att man måste vara riktig elite datornörd om man kör som begränsad användare så kanske det inte passar henne. Då rekommenderar jag som ovan AVAST. Den är som sagt gratis och har hyffsad statistik på att upptäcka kända virus och annan malware.
Det krävs i princip inget arbetet med den. Som brandvägg kan jag rekommendera XP/vista Firewall control. Den förstärker den inbyggda brandväggen med utgående trafikkontroll (om man är händig så kan man själv ändra i windows policy men Firewall controll gör inställningarna åt en) Den är inte sämre eller bättre än vilken brandvägg som helst som är ämnad åt icke datorvana. Man slipper bara svara på en massa frågor så som avancerade brandväggar som Comodo t.ex.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!