Det är så att jag inte kan få igång "Extra" under "Visuella Effekter".
"Skrivbordseffekter kunde inte aktiveras", står det efter jag klickat i "Extra".
Jag har ett grafikkort som heter;
product: CN700/P4M800 Pro/P4M800 CE/VN800 [S3 UniChrome Pro]
vendor: VIA Technologies, Inc.
Jag har installerat drivrutinern för kortet genom att göra detta;
How to Install/Uninstall the via Linux Driver
1.1 uncompress the via driver package
tar zxvf ./5.74.33.85a-44597.tar.gz
1.2 Install the via linux driver
cd ./5.74.33.85a-44597
sudo ./vinstall
Reboot system
Jag har även ändrat i /usr/bin/compiz-filen som det står i READMEfilen som jag fick med drivrutinern till detta;
Driver whitelist
WHITELIST="nvidia intel ati radeon i810 via"
Vad kan jag göra? Kan man på något sätt se att drivrutinern installerades korrekt och används?
Behöver ni mer info för att problemet ska lösas?
Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av JoffaJaffer 2009-01-28 kl. 17:43.
Läste på annat ställe på FB att man INTE ska ersätta med tillverkarnas egna drivisar.
Om det är Ubuntu du kör ska en guide komma som automagiskt lägger in de lämpliga propritera (stavning?).
Läste på annat ställe på FB att man INTE ska ersätta med tillverkarnas egna drivisar.
Om det är Ubuntu du kör ska en guide komma som automagiskt lägger in de lämpliga propritera (stavning?).
Dum som jag är glömde jag att backupa Xorg.
men efter installationen så stod det att den orginala sparades på xorg.bakvia.
kan dock inte hitta den.
proprietäradrivisar finns inte. ingen före eller efter installationen av drivrutinern i första inlägget.
AIGLX and Compiz
Newer versions of Xorg support AIGLX (Accelerated Indirect GLX). With AIGLX the client program sends commands to the X server, which then does the actual rendering. This is opposed to direct rendering, where the client program does the rendering itself. AIGLX is good for driving OpenGL displays over networks, and is needed for some of the new fancy compositing stuff.
To run the new fancy compositing desktops that use OpenGL as a backend, you will need extensions and features that are not yet supported in the unichrome 3D driver. This includes, among other things, support for big textures and some blitting functions that are not yet accelerated. Efforts are underway in the DRI project (initially with the i915 driver) to create a general memory manager infrastructure on top of which these things can be built, but it will take quite some time before it can be implemented in the unichrome 3D driver — mainly because there is no maintainer of the driver.
Hittar jag bara, är du säker på att det ens funkar?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!