2009-01-28, 17:34
Medlem
JoffaJaffers avatar
Hej kära Fb:are.
Har stött på ett litet problem.

Det är så att jag inte kan få igång "Extra" under "Visuella Effekter".
"Skrivbordseffekter kunde inte aktiveras", står det efter jag klickat i "Extra".

Jag har ett grafikkort som heter;
product: CN700/P4M800 Pro/P4M800 CE/VN800 [S3 UniChrome Pro]
vendor: VIA Technologies, Inc.

Jag har installerat drivrutinern för kortet genom att göra detta;

Jag har även ändrat i /usr/bin/compiz-filen som det står i READMEfilen som jag fick med drivrutinern till detta;

Vad kan jag göra? Kan man på något sätt se att drivrutinern installerades korrekt och används?

Behöver ni mer info för att problemet ska lösas?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av JoffaJaffer 2009-01-28 kl. 17:43.
Citera
2009-01-28, 17:49
Medlem
sommarlovs avatar
Läste på annat ställe på FB att man INTE ska ersätta med tillverkarnas egna drivisar.
Om det är Ubuntu du kör ska en guide komma som automagiskt lägger in de lämpliga propritera (stavning?).
Citera
2009-01-28, 17:55
Medlem
JoffaJaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Läste på annat ställe på FB att man INTE ska ersätta med tillverkarnas egna drivisar.
Om det är Ubuntu du kör ska en guide komma som automagiskt lägger in de lämpliga propritera (stavning?).

Dum som jag är glömde jag att backupa Xorg.
men efter installationen så stod det att den orginala sparades på xorg.bakvia.
kan dock inte hitta den.

proprietäradrivisar finns inte. ingen före eller efter installationen av drivrutinern i första inlägget.
Citera
2009-01-28, 18:42
Medlem
laxmackans avatar
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=609295

Antar att du har testat det där?
Citera
2009-01-28, 19:23
Medlem
JoffaJaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxmackan
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=609295

Antar att du har testat det där?

Hej, tack,
ja, och jag faller tyvärr på första hindret;
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)

Han i tråden verkar inte ha löst det hellre.
"I think I'm just going to throw in the towel"
Skit.
Citera
2009-01-28, 19:52
Medlem
laxmackans avatar
AIGLX and Compiz
Newer versions of Xorg support AIGLX (Accelerated Indirect GLX). With AIGLX the client program sends commands to the X server, which then does the actual rendering. This is opposed to direct rendering, where the client program does the rendering itself. AIGLX is good for driving OpenGL displays over networks, and is needed for some of the new fancy compositing stuff.

To run the new fancy compositing desktops that use OpenGL as a backend, you will need extensions and features that are not yet supported in the unichrome 3D driver. This includes, among other things, support for big textures and some blitting functions that are not yet accelerated. Efforts are underway in the DRI project (initially with the i915 driver) to create a general memory manager infrastructure on top of which these things can be built, but it will take quite some time before it can be implemented in the unichrome 3D driver — mainly because there is no maintainer of the driver.

Hittar jag bara, är du säker på att det ens funkar?

http://wiki.openchrome.org kanske har dina svar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in