2009-01-28, 16:34
Medlem
Hej,

jag har en fundering.

Min granne har en jättestor björk som skuggar min trädgård och som dessutom släpper ifrån sig nån slags sav eller nånting på sommaren. Då har det blivit så att mitt plåttak blivit alldeles grönt och fult. Det är väl alger eller mögel som får näring från kletet som björken släpper.

Helst skulle jag vilja att grannen sågade ner björken helt men det är ju hans, så det kan jag inte kräva.

Men får jag såga av grenar som sticker in på min tomt? Trädet är jättehögt så jag skulle vilja såga av även grenar som ligger ganska högt upp då de sticker in över mitt hus.

Tänkte inte bli rättshaverist och gå till domstol, men har jag någon lag i ryggen om jag pratar med honom om att han borde göra sig av med trädet helt o hållet?
Citera
2009-01-28, 16:57
Medlem
Jordabalken 3 kap 2 §:
Citat:
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).

Prata med grannen, och tänk på att björkar kan läcka fruktansvärt mycket sav om de kapas i vårtid.
Citera
2009-01-28, 17:24
Medlem
clas_ohlssons avatar
Ett tips kanske vore att erbjuda grannen att ni båda betalar hälften var av vad det skulle kosta att såga ner hela björken? Verkar omständligt och nästan lika dyrt att enbart choppa av grenar som sticker ut över din tomt så högt så som du beskriver, som dessutom kommer tillbaka om några år.
Citera
2009-01-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Ett tips kanske vore att erbjuda grannen att ni båda betalar hälften var av vad det skulle kosta att såga ner hela björken? Verkar omständligt och nästan lika dyrt att enbart choppa av grenar som sticker ut över din tomt så högt så som du beskriver, som dessutom kommer tillbaka om några år.

Bra idé! Jag kan t o m erbjuda mig att betala allt, om jag blir av med skiten. Jag är ganska nyinflyttad och har inte lärt känna grannen än så jag väntar nog lite med att ta upp frågan i vilket fall som helst.

Angående tomtgränsen: sträcker sig tomtgränsen alltså uppåt i oändligheten eller åtminstone så högt som ett högt träd? Det finns liksom ingen höjdgräns?
Citera
2009-01-28, 18:02
Medlem
Nej, det finns ingen höjdgräns.
Passa dig för att bli ovän med grannen bara. Förmodligen kommer ni ju att vara grannar under en längre tid
Citera
2009-01-28, 18:23
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Bra idé! Jag kan t o m erbjuda mig att betala allt, om jag blir av med skiten. Jag är ganska nyinflyttad och har inte lärt känna grannen än så jag väntar nog lite med att ta upp frågan i vilket fall som helst.

Angående tomtgränsen: sträcker sig tomtgränsen alltså uppåt i oändligheten eller åtminstone så högt som ett högt träd? Det finns liksom ingen höjdgräns?

Ja, så har vi gjort och fungerat fint alla gånger. Men ja, ta det lugnt i början, buffla inte in med kaffe och kaka och sedan kräv att den ska ner. Sen kan ju diskussion ske huruvida vem som skall få ta veden eller inte. De företag som fäller träd gör ju bara det, fäller trädet, sen att skyffla bort det brukar tillkomma extra avgifter.

Men eftersom det dock är på hans tomt så har han full rätt till att behålla den ved som blir. Men men! Lönar sig bara om man har en eldstad hemma.
Citera
2009-01-28, 21:38
Medlem
deerhunters avatar
det finns många som gärna sågar ner stora björkar mot att dom får veden...
Citera
2009-01-29, 01:32
Medlem
Baalzamons avatar
Man kan inte låta vem som helst såga ner trädet om det står inne mellan husen. Låt ett proffs göra det, och se till att han har försäkring.
Citera
2009-01-29, 09:41
Medlem
var det inte någon tant för något år sedan i östhammarsområdet som hade sågat ner något träd som hon tyckte såg galet ut... det blev kostsamt för henne med skadestånd och rättegångar.....
Citera
2009-01-29, 10:41
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ

Finns väl inget fast antal meter men du får inte utgöra hinder för flyg, då kan man bli ålagd att kapa ner träd eller vad det är som är för högt.
Citera
2009-01-29, 10:59
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
var det inte någon tant för något år sedan i östhammarsområdet som hade sågat ner något träd som hon tyckte såg galet ut... det blev kostsamt för henne med skadestånd och rättegångar.....

Var ju en tall hon sågade ner! Den slog tydligen mot hennes telefonledning så det sprakade och brusade. När det blåste mycket så gick det inte alls att använda telefonen. Hon skulle ringa färdtjänst eller något och hälsa på sin gubbe när telefonen inte funkade. Och eftersom att hennes gnällfitta till granne vägrade såga ner trädet gjorde hon det själv. Helt rätt
Citera
2009-01-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Var ju en tall hon sågade ner! Den slog tydligen mot hennes telefonledning så det sprakade och brusade. När det blåste mycket så gick det inte alls att använda telefonen. Hon skulle ringa färdtjänst eller något och hälsa på sin gubbe när telefonen inte funkade. Och eftersom att hennes gnällfitta till granne vägrade såga ner trädet gjorde hon det själv. Helt rätt

Min morsa har sågat ner träd på allmänning och de kostade sina pengar, men fin kvälls sol blev det iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in