2009-01-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Nej, det finns ingen höjdgräns.
Passa dig för att bli ovän med grannen bara. Förmodligen kommer ni ju att vara grannar under en längre tid
Ta mig inte fullt ut på ordet men jag är ganska säker på att i lagens mening är tomten tvådimensionell. Man äger inte marken under tomten och man äger inte luften över tomten. Jag vet att det funnits en diskussion om 3D-fastighetsbildning som skulle kunna användas när man exempelvis bygger höghus och vill kunna sälja olika våningar till olika fastighetsägare.

Däremot så är väl "praxis" att att i normal omfattning räknas luften och marken över/under som din ändå? Så för detta fallet spelar de exakta detaljerna kring fastigheter ingen roll.

Edit: Lagtexten har TS redan på sin sida. Gäller bara att få till det smidigt med grannen. Kan vara betydligt knepigare om man börjar i fel ände.
Citera
2009-01-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Finns väl inget fast antal meter men du får inte utgöra hinder för flyg, då kan man bli ålagd att kapa ner träd eller vad det är som är för högt.

Och för att det ska utgöra hinder för flyg måste hindret vara närmare C-klassat luftrum än 500 fot, alltså passera transition level, som beror på aktuellt QNH, och ligger runt 5500 fot. (Om du inte bor precis bredvid en flygplats såklart.) Men har du ett träd som är högre än 1500 meter ska du nog ringa Guiness rekordbok istället för en arborist.
Citera
2009-01-30, 11:16
Medlem
Fat bastards avatar
En del av svaren tar ju utgångspunkt i det rent ekonomiska värdet av trädet och den efterföljande veden.
Men det kan ju även vara så att grannen vill ha det kvar av estetiska skäl. En björk är ju väldigt vacker på våren.

Sen skall man även tänka på vid fälle av björkar, att björken är ett av de träd som suger upp mest vatten ur marken. Det kan finnas en liten risk att marken blir vattensjuk eller sumpig om man fäller en stor björk.

Steg ett är ju att snacka med grannen, presentera ditt problem, kolla hans inställning til det hela.

Kanske det löser sig direkt, annars får du ju med stöd av jordabalken gå vidare på egen hand.
Citera
2009-01-30, 11:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
En del av svaren tar ju utgångspunkt i det rent ekonomiska värdet av trädet och den efterföljande veden.
Men det kan ju även vara så att grannen vill ha det kvar av estetiska skäl. En björk är ju väldigt vacker på våren.

Sen skall man även tänka på vid fälle av björkar, att björken är ett av de träd som suger upp mest vatten ur marken. Det kan finnas en liten risk att marken blir vattensjuk eller sumpig om man fäller en stor björk.

Steg ett är ju att snacka med grannen, presentera ditt problem, kolla hans inställning til det hela.

Kanske det löser sig direkt, annars får du ju med stöd av jordabalken gå vidare på egen hand.

Beroende på vad det är för typ av björk så går det bra att beskära dem och även såga ner grenar utan att de tar skada. Björk är ett ganska härdigt trädslag som tål ganska hård avverkning då den till sin natur normalt tappar grenar på vintern.
Citera
2009-01-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Beroende på vad det är för typ av björk så går det bra att beskära dem och även såga ner grenar utan att de tar skada. Björk är ett ganska härdigt trädslag som tål ganska hård avverkning då den till sin natur normalt tappar grenar på vintern.

Björken tappar fingertjocka grenar, men vissa av dom här är tjocka som en handled... Men jag kan så klart vänta till sommaren om det är bättre för trädet. Och jag har ju då lagen på min sida.

Har ej fått tag på grannen än, han verkar jobba mycket eller nånting. Men det löser väl sej.
Citera
2009-01-30, 16:46
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Björken tappar fingertjocka grenar, men vissa av dom här är tjocka som en handled... Men jag kan så klart vänta till sommaren om det är bättre för trädet. Och jag har ju då lagen på min sida.

Har ej fått tag på grannen än, han verkar jobba mycket eller nånting. Men det löser väl sej.

En annan sak att tänka på är, om du kapar bara de grenar som hänger in över din mark kommer ju trädet att se skitfult ut. Helt asymetriskt.

Jag kan ju inte tala för trädägaren, men vore det mitt träd skulle jag bli jävligt sned på den som ställde till så jag fick kommunens fulaste träd. Oavsett om han har rätten på sin sida.
För att undvika trist stämning grannar emellan så är mitt tips att försöka med alla övriga trix först, innan du tar fram sågen.
Citera
2009-01-30, 22:18
Medlem
Smyg över någon natt när grannen sover och slå i ett gäng kopparspikar.

det tar död på trädet.
Citera
2009-01-30, 23:07
Medlem
Fat bastards avatar
Jag väntade just på kopparspikarna. De brukar komma fram i såna här debatter.
Alla har hört talas om någon som fimpat träd med kopparspik, men det är aldrig någon själv som gjort det.

Min kusin är plåtslagare, jag skall fan tigga en bunt kopparspik av honom och prova själv på ett träd i min skog.
Citera
2009-01-31, 07:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Jag väntade just på kopparspikarna. De brukar komma fram i såna här debatter.
Alla har hört talas om någon som fimpat träd med kopparspik, men det är aldrig någon själv som gjort det.

Min kusin är plåtslagare, jag skall fan tigga en bunt kopparspik av honom och prova själv på ett träd i min skog.

Problemet är väl att det behövs ganska många spikar eftersom koppar inte är så lösligt och det fälls ut ganska lite kopparjoner per spik.
Att använda nån form av trädplugg med roundup är betydligt effektivare..
Citera
2010-04-23, 10:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Mitt råd (om du som nyinflyttad vill vänta med att ta upp saken med grannen) är att kontakta kommunen och höra vad de säger om din rätt att såga av grenar från grannens träd som sticker in på din tomtsida.. (Kolla mot tomtgränspinnarna var den faktiska tomtgränsen går...)
Och tänk på att det skall skötas korrekt... Du kanske t.o.m. skall lacka "såret" efteråt...

Men kommunen är det som du skall höra med... och givetvis tala med grannen INNAN du börjar såga...
Citera
2010-04-23, 12:18
Medlem
No-n-sences avatar
Ur juridisk synpunkt är grannen skyldig att ta hand om det överskjutande grenarna.

Man måste påpeka för grannen att de är ett problem och grannen måste erbjudas möjlighet att ta hand om detta själv.

Skulle detta neglieras finns det dock stöd för att hyra in hantverkare att göra detta och dessutom debitera grannen för kostnaden.

Att på eget bevåg såga grenar eller fälla trär kan bli väldigt dyrt. Större träd värderas från 30.000:- och uppåt.
Citera
2010-04-23, 13:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Ur juridisk synpunkt är grannen skyldig att ta hand om det överskjutande grenarna.

Man måste påpeka för grannen att de är ett problem och grannen måste erbjudas möjlighet att ta hand om detta själv.

Skulle detta neglieras finns det dock stöd för att hyra in hantverkare att göra detta och dessutom debitera grannen för kostnaden.

Länk till källa! (Jag hittar inget stöd för din teori)

Jag har iallafall en länk till mitt påstående om att man skall påtala grannen och om inte det hjläper, såga av det som är på ens tomt med försiktighet!

http://www.viivilla.se/experthjalpen/juridik/kommunens-trad-over-min-tomt-46932.aspx

Citat:
Fråga: Kommunens träd över min tomt
Precis bredvid min tomtgräns står stora träd bl.a. ekar på kommunens mark. Ekarna har grenar som sträcker sig in över min tomt. Efter att ha påtalat alla problem med nedskräpning, stora murkna grenar som trillar ner i min trädgård osv (ett antal ggr) gjordes till slut en liten beskärning av några grenar, så gott som ingenting. Jag har fortfarande grenar som sträcker sig in 2-4 meter in över min tomt. Enligt jordbruksbalken får man ju ta bort grenar som sträcker sig in över tomten men det är inte så enkelt med så stora träd. Finns det inget jag kan göra?

Expertsvar:
Det finns en del du kan göra. Enligt Jordabalken har du mycket riktigt rätt att ta ned grenar som stäcker sig in över gränsen efter det att du gett grannen möjlighet att själv ta ned grenarna. Anser du att grannens nedtagning var otillräcklig får du själv ombesörja och bekosta ytterligare nedtagning. Observera dock att du eller den du lejer för att ta ned grenarna inte utan tillåtelse får klättra upp i grannens träd utan detta kanske måste ske med hjälp av kranbil eller motsvarande. I detta fall är kommunen markägare så där är det tillståndet troligen inget problem men i övrigt innebär det kommunala ägandet ingen skillnad i ansvar och befogenheter jämfört med en privat markägare. Du ansvarar även för att forsla undan de grenar som du tar ned

Om grenar skulle falla ned och skada din egendom finns det vissa möjligheter för dig att få ett skadestånd från markägaren eftersom denne kan anses ha agerat vårdslöst när du påtalat för denne att det funnits murkna grenar och denne trots det undlåtit att ta ned dem.

Ytterligare en möjlighet är att vända sig till kommunens byggnadsnämnd för att få till ett föreläggande om att markägaren skall ta bort sin växtlighet eftersom den kan anses medföra betydande olägenheter för dig. Detta är dock kanske svårt att utverka när kommunen är markägare.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2010-04-23 kl. 14:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in