Med tiden har jag märkt att min trogne Logitechmus mer och mer överväger att ta livet av sig. Istället för att köpa en ny mus tänkte jag ändra uppsättningen av min dator så jag behöver använda musen till så lite som möjligt. Inte för att jag är snål utan för att jag i grund och botten tycker att datormöss är en onödig lyxvara som dessutom sänker effektiviteten. Jag tycker att en mus skapar fler problem än den löser. Syftet med trådstarten är att jag tänkte dela med mig av uppsättningen jag kommer använda och hoppas att likasinnade kan dela med sig av andra program som ersätter dem som är beroende av en mus samt diskutera kring dessa lösningar.
Drömmen är att kunna använda min dator fullt ut utan en datormus inkopplad. Detta är troligtvis väldigt avlägset då jag dagligen använder program som är musberoende och som inte kan ersättas, till exempel Spotify. Eftersom jag även eftersträvar att uppnå minimalism känns det väldigt motsägelsefullt att använda en bloatad dist anpassad för desktopusers som vill lära sig Linux istället för att använda Linux. Som grund har jag lagt Arch och avstår helt från XDM/KDM/GDM.
En vän visade mig
awesome wm som jag även planerar att övergå till från Fluxbox just för att det är anpassat efter mina behov och filosofier. Fast det står nog mellan awesome och ratpoison, vad tycker ni som använt dessa?
Tillägget
Vimperator till Firefox låter användaren styra webbläsaren på ett sätt som liknar vim så jag slipper vara bunden till terminalbaserade webbläsare som lynx vilket är perfekt i min mening. För att leka kriminell filderare tänker jag använda
rtorrent och ftp. För instant messaging använder jag enbart MSN och jag vet att det finns ett tillägg för irssi att MSNa med men minns inte namnet och hittar den inte via Google. Någon som känner till namnet och kan friska upp mitt minne? :-)
Söker även en terminalbaserad mediaspelare för musikfiler som kan hantera playlists. Kom även gärna med tips på andra tangentbordslösningar!